Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Mw. drs. S.M. Hogervorst

Titel proefschrift
Onwrikbare herinnering. Herinneringsculturen van Ravensbrück in Europa, 1945-2010

---

Promotors:
Prof.dr. M.C.R. Grever

---

Datum
23 december 2010 11:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen (FHKW)

Verhaal overlevenden concentratiekamp Ravensbrück toekomstbestendig

Verhaal blijft overeind, ondanks invloeden van buitenaf

Overlevenden zijn bepalend geweest voor onze kennis en ons beeld van de concentratiekampen. De kampherinneringen die overlevenden van concentratiekamp Ravensbrück publiek maakten zijn sinds 1945 nagenoeg niet veranderd. Dit ondanks invloeden van buitenaf, de veranderde omgang met het oorlogsverleden in verschillende landen en het sterk veranderde Europa. Dit concludeert Susan Hogervorst in haar proefschrift `Onwrikbare herinnering. Herinneringsculturen van Ravensbrück in Europa, 1945-2010', waarop zij op donderdag 23 december 2010 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In kamp Ravensbrück zaten merendeels vrouwen, afkomstig uit heel Europa. Na de oorlog richtten vrouwelijke overlevenden zogenaamde Ravensbrückcomités op. Hogervorst onderzocht de geschiedenis van dergelijke comités uit Nederland, België, Oostenrijk en (West)Duitsland, en van het Internationale Ravensbrück Comité waarbij twintig landelijke comités waren aangesloten. Deze organisaties bepaalden de beeldvorming over kamp Ravensbrück, die in de loop der jaren nagenoeg niet is veranderd. Zo wordt Ravensbrück tot op heden met verzetsvrouwen geassocieerd, terwijl er bijvoorbeeld ook mannen en Joodse vrouwen gevangen zaten.

Vanaf het begin waren de georganiseerde overlevenden erop gericht om de kampherinneringen voor politieke doeleinden in te zetten. Zij manifesteerden zich niet als slachtoffers. In de eerste jaren na de oorlog werden herinneringen vanuit een feministisch perspectief publiek gemaakt. Later, met het uitbreken van de Koude Oorlog, kwamen de Ravensbrückcomités onder communistische invloed te staan. Hun herinneringen werden toen gebruikt om het communistische verzet voor en tijdens WO II te memoreren. Steeds echter gebruikten de vrouwen de gebeurtenissen van het verleden voor een concrete boodschap in het heden. Deze manier van omgaan met de herinneringen hielp hen bij de verwerking van de (mogelijk) traumatische ervaringen. Ook zorgde de actieve overdracht van herinneringen aan derden ervoor dat de overlevenden een plek kregen in een veranderend Europa.

De vrouwen van Ravensbrück hebben in de afgelopen vijfenzestig jaar veelvuldig contact gehad met een gevarieerd publiek om de herinneringen aan het kamp levend te houden en over te dragen. Met talloze publicaties, tentoonstellingen, herdenkingen en monumenten vormden zij een cultureel geheugen van het concentratiekamp dat door steeds weer nieuwe groepen interessant en belangrijk werd gevonden. Op deze manier hebben de overlevenden hun herinneringen toekomstbestendig gemaakt, en zal de herinnering aan Ravensbrück ook na het verdwijnen van de overlevendengeneratie voortleven.