Gemeente Breda

Communicatie gemeente Breda in hoofdzaak digitaal

De gemeente Breda communiceert voortaan in hoofdzaak digitaal. Dat is een van de uitgangspunten van het college van burgemeester en wethouders om effectiever te communiceren.

Informatie is voor iedereen toegankelijk en eenvoudig te vinden en gerelateerd aan een (beleids)thema. Met name dat laatste is een belangrijk uitgangspunt voor het benaderen van gesprekspartners. Dat gebeurt op basis van betrokkenheid bij een bepaald onderwerp of thema. Het college bespreekt deze uitgangspunten in januari 2011 met raadsleden en andere betrokkenen.

Het college van burgemeester en wethouders nodigt voortaan doelgroepen en stakeholders, die betrokken zijn bij een specifiek onderwerp, uit om te participeren of partnerschappen aan te gaan. Communicatie vindt plaats daar waar nodig.
Op basis van de uitgangspunten houdt het college de bestaande communicatie-instrumenten tegen het licht. Dit moet leiden tot een nieuwe communicatieaanpak die aansluit bij de uitgangspunten van dit stadsbestuur. De winst van het bereikte met interactieve communicatie moet daarbij behouden blijven.

De herijking voorziet in communicatiebeleid dat anders, zakelijker, transparanter en dienstverlenend is. Dat is de rode draad, gebaseerd op een samenleving waarin mensen, veel meer dan vroeger, zaken zelf willen aanpakken. Dat vraagt om een overheid die ruimte biedt aan initiatieven. Tegelijkertijd vraagt de overheid steeds meer zelfredzaamheid van burgers, ondernemers, instellingen en organisaties. Daarvoor moet de overheid historisch gegroeide rollen en taken loslaten. Dit is het uitgangspunt voor een nieuwe communicatieve aanpak.

In april 2011 wordt het herijkte beleid aan de gemeenteraad aangeboden.

Breda, 23 december 2010

Te downloaden:

* Herijking communicatiebeleid gemeente Breda.pdf