Moderne bibliotheek komt moeizaam aan geschikt personeel

23/12/2010 13:53

ECABO

Veranderingen in het beroep van bibliotheekmedewerker leiden tot knelpunten voor werkgevers en werknemers. Dit blijkt uit onderzoek van kenniscentrum ECABO naar de arbeidsmarktsituatie in de informatiedienstverlening. De veranderingen zijn niet bekend bij jongeren en onvoldoende doorgevoerd in het mbo-onderwijs.

Bibliotheken gaan commerciëler denken: wie zijn onze klanten en hoe kunnen we hen zo goed mogelijk bedienen? Bovendien komen er bredere concepten. Bibliotheken werken samen met theaters, boekwinkels, cultuurhuizen, vergadercentra etc. Digitalisering speelt tevens een belangrijke rol bij deze ontwikkelingen.

Geschikt personeel

Nieuwe trends vragen om nieuwe medewerkers. Bibliotheken zoeken medewerkers die commercieel kunnen denken; mensen die oog hebben voor culturele en maatschappelijke ontwikkelingen en mensen die op de hoogte zijn van nieuwe elektronische zoekmogelijkheden.

Gevolgen voor mbo-onderwijs

Deze ontwikkelingen zijn nog te weinig doorgedrongen in het mbo-onderwijs. Er worden andere eisen gesteld aan afgestudeerde bibliotheekmedewerkers en dat heeft gevolgen voor de inrichting van opleidingen, het werven van nieuw personeel en de bijscholing van medewerkers.

Acties

Kenniscentrum ECABO verandert de beroepscompetentieprofielen voor de beroepen bibliotheekmedewerker en informatiebeheerder. De beroepscompetentieprofielen vormen de basis van de kwalificatiedossiers. Hiermee wordt het competentiegerichte mbo-onderwijs vormgegeven. Toetsmateriaal en examenprojecten worden aangepast in de lijn van de nieuwe ontwikkelingen. ECABO verzorgt beroepenvoorlichting waarin we vertellen wat een beroep inhoudt en wat de kans is op werk en stage.

Onderzoek

In de publicatie 'Perspectief op werken en leren in de informatiedienstverlening' van ECABO wordt het beroep en de opleiding op mbo-niveau onder de loep genomen. ECABO deed dit onderzoek in samenwerking met de WOB, de NVB, de NVBA en de SOD.





http://www.ecabo.nl