Gemeente Schouwen-Duiveland
Boerenweg
Vestiging Kruidvat aan bedrijventerrein Boerenweg
Publicatiedatum: 23 december 2010
PERSBERICHT
Datum
23 december 2010
Woordvoerder
wethouder Ad Verseput
T 0111-452376
Vestiging Kruidvat aan Boerenweg Zierikzee
Onlangs is duidelijk geworden dat Kruidvat in Zierikzee een 2 ^e
vestiging wil openen naast de Aldi op het bedrijventerrein Boerenweg te
Zierikzee. In dit bericht wordt weergegeven wat er in het verleden is
gebeurd op deze locatie en tevens de huidige stand van zaken met
betrekking tot het bestemmingsplan.
Op 10 juni 1996 is door het toenmalig college van Zierikzee aan Chassey
B.V. gevestigd te Middelburg, vergunning verleend voor de bouw van een
supermarkt op het bedrijventerrein Boerenweg, teneinde de verplaatsing
en uitbreiding van de aan de Schelphoekstraat gevestigde Aldi-markt
mogelijk te maken. De Aldi veroorzaakte op de locatie aan de
Schelphoekstraat onaanvaardbare overlast (volledig uit zijn jasje
gegroeid, middenin een woonwijk gelegen en in de directe nabijheid van
een basisschool, parkeer- en verkeersoverlast, af- en aanrijdende zwaar
bevoorradingsverkeer) en na lang wikken en wegen is bij hoge
uitzondering besloten aan verplaatsing naar een bedrijventerrein
medewerking te verlenen, eenvoudigweg omdat ook geen andere locatie
voor handen was.
Ten tijde van het verlenen van de bouwvergunning gold ter plaatse het
bestemmingsplan (BP) "diensten- en bedrijventerrein Boerenweg fase I".
Het betreffende perceel was bestemd voor "bijzondere voorzieningen".
Volgende de planvoorschriften staan de voor "bijzondere voorzieningen"
bestemde gronden ten dienste van de voorzieningen, bedrijven en
instellingen welke naar hun aard thuis horen of passen in het
specifieke voorzieningencentrum van de stad, dan wel dit
voorzieningencentrum in functionele zin zou kunnen aanvullen of
completeren, maar welke vanwege in de binnenstad aanwezige ruimtelijke
beperkingen op het punt van bereikbaarheid, (terrein)beschikbaarheid,
maat en/of schaal, daarin geen plaats (meer) kunnen vinden. Hieronder
is te rekenen :
Detailhandel (in het BP genoemd onder c.), uitsluitend voor zover het
betreft bedrijven welke vanwege de aard en/of omvang van de te
verhandelen goederen niet in de binnenstad kan worden gevestigd dan wel
gehandhaafd (â¦) en zulks uitsluitend indien geen afbreuk wordt gedaan
aan bestaand winkelbestand.
In de bestemmingsplanvoorschriften is voorts bepaald dat detailhandel
als bedoeld onder c binnen deze bestemming slechts is toegestaan, nadat
uit een beperkt maar gericht onderzoek, de specifieke branche
betreffende, de toelaatbaarheid uit planologisch oogpunt is aangetoond
en tevens de eventuele mogelijkheden tot vestiging in een specifiek
winkelgebied c.q. binnen het voorzieningencentrum van de (binnen)stad
zijn onderzocht.
Een dergelijk onderzoek heeft tenminste betrekking op:
a. functionele aspecten, in relatie tot de functie van de binnenstad
als voorzieningencentrum;
b. verkeersaspecten, waaronder de bereikbaarheid en de
bevoorradingsmogelijkheid;
c. ruimtelijke aspecten, waarbij de beoordeling of het bedrijf c.q. de
bedrijfsbebouwing al dan niet past of kan passen in de ruimtelijke
situatie van de binnenstad;
d. gebruiksmogelijkheden van eventueel vrijkomende gebouwen en/of
terreinen.
Met betrekking tot de toelating van deze vorm van detailhandel behoorde
vooraf schriftelijk advies te worden ingewonnen bij de rijksconsulent
voor economische zaken in de provincie Zeeland.
Aan het verlenen van de bouwvergunning aan Chassey voor de bouw van een
(één) supermarkt t.b.v. uitsluitend en alleen de verplaatsing en
uitbreiding van de Aldi heeft een beperkt dpo ten grondslag gelegen,
betrekking hebbend op de specifieke branche, alsmede een positief
advies van de consulent economische zaken. Ook deze wenste, de
onhoudbare situatie aan de Schelphoekstraat in ogenschouw nemend,
verplaatsing mogelijk te maken.
Toen Super de Boer aankondigde dat zij -ondanks dat slechts voor één
supermarkt, nl. ALDI, vergunning kon worden afgegeven- haar deuren zou
openen, heeft het college een last onder dwangsom opgelegd van Æ
20.000,- per dag waarop het verbod wordt overtreden met een maximum van
Æ 800.000,- Super de Boer heeft niettemin de deuren geopend en de
dwangsom heeft uiteindelijk het maximum bereikt.
Vervolgens zijn allerlei bezwaar-, beroeps- en hoger beroepsprocedures
gevolgd. Alles en iedereen die ook maar enigszins belangen had in of
bij de foodsector kwam tegen de Super de Boervestiging in het geweer.
Niet tegen de Aldi- vestiging overigens.
Zowel de rechtbank als de afd. bestuursrechtspraak van de Raad van
State heeft korte metten gemaakt met het (hoger) beroep van Super de
Boer gericht tegen het opleggen van de last onder dwangsom. Beide
instanties komen tot het oordeel dat de exploitatie van een tweede
supermarkt niet wordt gedekt door de verleende vouwvergunning. De
dwangsom van Æ 800.000,- + rente en kosten is geïnd bij het
moederbedrijf Laurus. Uit deze kwestie is wel gebleken dat uiterste
voorzichtigheid moet worden betracht met het toelaten van de perifere
vestiging van detailhandelsbedrijven, zoals supermarkten, op specifieke
bedrijventerreinen.
Bepalend zijn uiteraard het bestemmingsplan en de voorschriften. In het
moederplan van het huidige vigerende bestemmingsplan, vastgesteld door
de raad op 25/3/2008 heeft het (inpandige) pand naast de Aldi, waarin
enige tijd Super de Boer was gehuisvest, de bestemming
bedrijfsdoeleinden gekregen met de toevoeging dat zich hier bedrijven
konden vestigen van de lijst van de bedrijven uit de staat van
bedrijfsactiviteiten met een milieucategorie 1of 2. In deze lijst van
bedrijfsactiviteiten staat een groot aantal bedrijven beschreven die
zich zouden kunnen vestigen op deze locatie. Op 30 oktober 2008 heeft
de raad de 1 ^e herziening Bedrijventerrein Zierikzee-Noord
vastgesteld. Hierin heeft de locatie de subbestemming Perifere
detailhandel, keukens , gekregen. Dit omdat, voor zover mij bekend, ten
tijde van het doorlopen van de voorziening, de locatie in gebruik was
bij een keukenspeciaalzaak.
In het vigerende bestemmingsplan staat beschreven dat onder perifere
detailhandel wordt verstaan:
"Detailhandel in auto's, motoren en boten, in grove bouwmaterialen, in
keukens, in sanitair, tegels en parket, in woninginrichting,
-meubilering, -decoratie, -verlichting en stoffering, in caravans, in
gereedschap, alsmede bouwmarkten, tuincentra, waarvoor vanwege de
omvang en de aard van het gevoerde assortiment een groot oppervlak
nodig is voor de uitstalling daarvan(en uit dien hoofde niet binnen de
in de gemeente in dat kader van haar ruimtelijke ordening aangewezen
c.q. aan te wijzen winkelconcentratiegebieden gevestigd kunnen worden)"
Uit bovenstaande blijkt wel dat een vestiging van een Kruidvatformule
onmogelijk op deze locatie kan worden toegestaan omdat het tegen alle
beleid ingaat. Zowel op bestemmingsplanmatig niveau als op het
recentelijk door de gemeenteraad vastgestelde niveau van de
detailhandelsstructuurvisie. Afwijken van beleid kan voor de gemeente
verstrekkende gevolgen hebben. In financiële zin omdat wellicht claims
van derden kunnen volgen en in beleidsmatige zin omdat met de
detailhandelsstructuurvisie is gekozen voor een
winkelconcentratiegebied in de kern van Zierikzee. Als dit wordt
losgelaten vervalt daarmee die keuze onder het vastgestelde beleid.