Gemeente Schouwen-Duiveland


Boerenweg

Vestiging Kruidvat aan bedrijventerrein Boerenweg

Publicatiedatum: 23 december 2010

PERSBERICHT

Datum

23 december 2010

Woordvoerder

wethouder Ad Verseput

T 0111-452376

Vestiging Kruidvat aan Boerenweg Zierikzee

Onlangs is duidelijk geworden dat Kruidvat in Zierikzee een 2 ^e vestiging wil openen naast de Aldi op het bedrijventerrein Boerenweg te Zierikzee. In dit bericht wordt weergegeven wat er in het verleden is gebeurd op deze locatie en tevens de huidige stand van zaken met betrekking tot het bestemmingsplan.

Op 10 juni 1996 is door het toenmalig college van Zierikzee aan Chassey B.V. gevestigd te Middelburg, vergunning verleend voor de bouw van een supermarkt op het bedrijventerrein Boerenweg, teneinde de verplaatsing en uitbreiding van de aan de Schelphoekstraat gevestigde Aldi-markt mogelijk te maken. De Aldi veroorzaakte op de locatie aan de Schelphoekstraat onaanvaardbare overlast (volledig uit zijn jasje gegroeid, middenin een woonwijk gelegen en in de directe nabijheid van een basisschool, parkeer- en verkeersoverlast, af- en aanrijdende zwaar bevoorradingsverkeer) en na lang wikken en wegen is bij hoge uitzondering besloten aan verplaatsing naar een bedrijventerrein medewerking te verlenen, eenvoudigweg omdat ook geen andere locatie voor handen was.

Ten tijde van het verlenen van de bouwvergunning gold ter plaatse het bestemmingsplan (BP) "diensten- en bedrijventerrein Boerenweg fase I". Het betreffende perceel was bestemd voor "bijzondere voorzieningen". Volgende de planvoorschriften staan de voor "bijzondere voorzieningen" bestemde gronden ten dienste van de voorzieningen, bedrijven en instellingen welke naar hun aard thuis horen of passen in het specifieke voorzieningencentrum van de stad, dan wel dit voorzieningencentrum in functionele zin zou kunnen aanvullen of completeren, maar welke vanwege in de binnenstad aanwezige ruimtelijke beperkingen op het punt van bereikbaarheid, (terrein)beschikbaarheid, maat en/of schaal, daarin geen plaats (meer) kunnen vinden. Hieronder is te rekenen :

Detailhandel (in het BP genoemd onder c.), uitsluitend voor zover het betreft bedrijven welke vanwege de aard en/of omvang van de te verhandelen goederen niet in de binnenstad kan worden gevestigd dan wel gehandhaafd (â¦) en zulks uitsluitend indien geen afbreuk wordt gedaan aan bestaand winkelbestand.

In de bestemmingsplanvoorschriften is voorts bepaald dat detailhandel als bedoeld onder c binnen deze bestemming slechts is toegestaan, nadat uit een beperkt maar gericht onderzoek, de specifieke branche betreffende, de toelaatbaarheid uit planologisch oogpunt is aangetoond en tevens de eventuele mogelijkheden tot vestiging in een specifiek winkelgebied c.q. binnen het voorzieningencentrum van de (binnen)stad zijn onderzocht.

Een dergelijk onderzoek heeft tenminste betrekking op:

a. functionele aspecten, in relatie tot de functie van de binnenstad als voorzieningencentrum;

b. verkeersaspecten, waaronder de bereikbaarheid en de bevoorradingsmogelijkheid;

c. ruimtelijke aspecten, waarbij de beoordeling of het bedrijf c.q. de bedrijfsbebouwing al dan niet past of kan passen in de ruimtelijke situatie van de binnenstad;

d. gebruiksmogelijkheden van eventueel vrijkomende gebouwen en/of terreinen.

Met betrekking tot de toelating van deze vorm van detailhandel behoorde vooraf schriftelijk advies te worden ingewonnen bij de rijksconsulent voor economische zaken in de provincie Zeeland.

Aan het verlenen van de bouwvergunning aan Chassey voor de bouw van een (één) supermarkt t.b.v. uitsluitend en alleen de verplaatsing en uitbreiding van de Aldi heeft een beperkt dpo ten grondslag gelegen, betrekking hebbend op de specifieke branche, alsmede een positief advies van de consulent economische zaken. Ook deze wenste, de onhoudbare situatie aan de Schelphoekstraat in ogenschouw nemend, verplaatsing mogelijk te maken.

Toen Super de Boer aankondigde dat zij -ondanks dat slechts voor één supermarkt, nl. ALDI, vergunning kon worden afgegeven- haar deuren zou openen, heeft het college een last onder dwangsom opgelegd van Æ 20.000,- per dag waarop het verbod wordt overtreden met een maximum van Æ 800.000,- Super de Boer heeft niettemin de deuren geopend en de dwangsom heeft uiteindelijk het maximum bereikt.

Vervolgens zijn allerlei bezwaar-, beroeps- en hoger beroepsprocedures gevolgd. Alles en iedereen die ook maar enigszins belangen had in of bij de foodsector kwam tegen de Super de Boervestiging in het geweer. Niet tegen de Aldi- vestiging overigens.

Zowel de rechtbank als de afd. bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft korte metten gemaakt met het (hoger) beroep van Super de Boer gericht tegen het opleggen van de last onder dwangsom. Beide instanties komen tot het oordeel dat de exploitatie van een tweede supermarkt niet wordt gedekt door de verleende vouwvergunning. De dwangsom van Æ 800.000,- + rente en kosten is geïnd bij het moederbedrijf Laurus. Uit deze kwestie is wel gebleken dat uiterste voorzichtigheid moet worden betracht met het toelaten van de perifere vestiging van detailhandelsbedrijven, zoals supermarkten, op specifieke bedrijventerreinen.

Bepalend zijn uiteraard het bestemmingsplan en de voorschriften. In het moederplan van het huidige vigerende bestemmingsplan, vastgesteld door de raad op 25/3/2008 heeft het (inpandige) pand naast de Aldi, waarin enige tijd Super de Boer was gehuisvest, de bestemming bedrijfsdoeleinden gekregen met de toevoeging dat zich hier bedrijven konden vestigen van de lijst van de bedrijven uit de staat van bedrijfsactiviteiten met een milieucategorie 1of 2. In deze lijst van bedrijfsactiviteiten staat een groot aantal bedrijven beschreven die zich zouden kunnen vestigen op deze locatie. Op 30 oktober 2008 heeft de raad de 1 ^e herziening Bedrijventerrein Zierikzee-Noord vastgesteld. Hierin heeft de locatie de subbestemming Perifere detailhandel, keukens , gekregen. Dit omdat, voor zover mij bekend, ten tijde van het doorlopen van de voorziening, de locatie in gebruik was bij een keukenspeciaalzaak.

In het vigerende bestemmingsplan staat beschreven dat onder perifere detailhandel wordt verstaan:

"Detailhandel in auto's, motoren en boten, in grove bouwmaterialen, in keukens, in sanitair, tegels en parket, in woninginrichting,
-meubilering, -decoratie, -verlichting en stoffering, in caravans, in gereedschap, alsmede bouwmarkten, tuincentra, waarvoor vanwege de omvang en de aard van het gevoerde assortiment een groot oppervlak nodig is voor de uitstalling daarvan(en uit dien hoofde niet binnen de in de gemeente in dat kader van haar ruimtelijke ordening aangewezen c.q. aan te wijzen winkelconcentratiegebieden gevestigd kunnen worden)"

Uit bovenstaande blijkt wel dat een vestiging van een Kruidvatformule onmogelijk op deze locatie kan worden toegestaan omdat het tegen alle beleid ingaat. Zowel op bestemmingsplanmatig niveau als op het recentelijk door de gemeenteraad vastgestelde niveau van de detailhandelsstructuurvisie. Afwijken van beleid kan voor de gemeente verstrekkende gevolgen hebben. In financiële zin omdat wellicht claims van derden kunnen volgen en in beleidsmatige zin omdat met de detailhandelsstructuurvisie is gekozen voor een winkelconcentratiegebied in de kern van Zierikzee. Als dit wordt losgelaten vervalt daarmee die keuze onder het vastgestelde beleid.