Ingezonden persbericht


Arnhem, 23 december 2010

P E R S B E R I C H T

VGZ ZorgHulp helpt bij onthouden doktersconsult
iPhone applicatie biedt mogelijkheid tot voorbereiden en opnemen consult

Een patiënt onthoudt weinig van wat artsen zeggen tijdens een consult daadwerkelijk, blijkt uit onderzoek. Daarom helpt Zorgverzekeraar VGZ in de communicatie rondom het zorgproces. Via een iPhone applicatie kan een patiënt geheugensteuntjes aanmaken voor of tijdens het consult. De VGZ ZorgHulp biedt de mogelijkheid om het gesprek met de zorgverlener op te nemen, zodat de patiënt dit later nog eens terug kan luisteren. Een klankbordgroep van artsen en patiënten reageerde enthousiast op deze nieuwe ontwikkeling. Vanaf vandaag is de VGZ ZorgHulp gratis te downloaden in de Apple iTunes App Store. VGZ is hiermee de eerste zorgverzekeraar wereldwijd die een dergelijke applicatie in de markt zet.

Onderzoek: meer info, minder onthouden
Uit onderzoek van het NIVEL, de Symfora Groep en de universiteiten van Amsterdam, Utrecht en Sydney blijkt dat patiënten weinig van het eerste gesprek onthouden. Hoe meer de arts praat over de prognose en hoe meer informatie hij geeft, hoe minder de patiënt onthoudt. Daarbij wordt de herinnering sterk beïnvloed door de prognose en de tijd die hier in het gesprek aan wordt besteed. Patiënten die slecht nieuws te horen hebben gekregen, kunnen zich minder van het gehele gesprek herinneren dan patiënten met een betere prognose.

VGZ ZorgHulp
VGZ ZorgHulp is een nieuwe iPhone applicatie die helpt in de communicatie rondom het zorgproces. De applicatie wordt gebruikt voor, tijdens en na een consult met een zorgverlener. Men kan zich voorbereiden op een consult door een checklist aan te maken met vragen die men niet wil vergeten te stellen. Hierin krijgt de gebruiker ook 'veelgestelde vragen' aangereikt. Tijdens het gesprek kan de patiënt deze checklist daadwerkelijk afvinken, of nieuwe items toevoegen. Ook bestaat de mogelijkheid het gesprek op te nemen, om later nog eens terug te luisteren. Het is belangrijk dat dit gebeurt na akkoord van de zorgverlener. Overigens wijst de Zorghulp hier bij activering ook op. VGZ heeft het afgelopen jaar gebruikt om VGZ ZorgHulp te testen in een klankbordgroep van artsen en patiënten. Zij reageerden enthousiast op de nieuwe app en hebben met constructieve feedback bijgedragen aan deze versie.

"Zorg draait om de patiënt"
Klanten van Zorgverzekeraar VGZ geven aan dat ze belangrijke informatie tijdens het consult met hun zorgverlener niet onthouden. Het effect is dat patiënten twijfelen aan de diagnose en de behandeling. Vervolgens staan zij met allerlei vragen buiten en weten niet waar zij de vraag moeten stellen. "VGZ ZorgHulp kan de communicatie in de zorg verbeteren", aldus Jeanette Horlings-Koetje, Directeur Zorginkoop van Univé-VGZ-IZA-Trias. "Zorg draait immers om de patiënt en deze heeft recht op oprechte aandacht. Het betekent dat de arts tijd voor de patiënt neemt en hem zo goed mogelijk informeert. Daar leveren wij graag een bijdrage aan."

Applicatie gratis te downloaden
De VGZ ZorgHulp is vanaf donderdag 23 December voor iedereen (ook als je geen klant van Zorgverzekeraar VGZ bent) gratis te downloaden vanuit de Apple iTunes App Store. Kijk voor meer informatie en de directe download link op http://www.VGZ.nl/mobiel. VGZ ZorgHulp is binnenkort ook beschikbaar voor Android telefoons. VGZ is de eerste zorgverzekeraar wereldwijd die een dergelijke applicatie in de markt zet.

Twitter-persconferentie:
Zoals reeds eerder aangekondigd vindt vandaag van 11:00 tot 12:00 uur een persconferentie via twitter plaats, deze persconferentie is te volgen via http://live.vgz.nl Vragen kunnen worden gesteld aan Jeanette Horlings-Koetje, Directeur Zorginkoop (@JeanetteHK). Wie een vraag over VGZ ZorgHulp heeft, kan deze twitteren met #vgz in de tweet.