KPN NV

KPN Nieuws

KPN Consumentenpanel: Kijkgedrag verandert door interactieve TV

Datum

23 december 2010

Nummer

079

KPN heeft recent onderzoek laten doen naar het televisie-kijkgedrag van klanten.

Uit dit onderzoek blijkt dat het kijkgedrag verandert wanneer mensen gebruik maken van interactieve TV. Zij kijken efficiënter en gerichter televisie. Vrijwel alle interactieve TV kijkers maken gebruik van de TV gids, die via de televisie wordt aangeboden. Ook de diensten 'Uitzending gemist' en 'live TV pauzeren' zijn populair. Dat geldt ook voor het vooruit of achteruit spoelen van programma's.

Uitgesteld programma's kijken

85% van de respondenten geeft aan gebruik te maken van de mogelijkheden om uitzendingen op een ander tijdstip te bekijken via Uitzending Gemist. Daarnaast neemt een ruime meerderheid (89%) wel eens programma's op of kiest ervoor om het programma tijdelijk te onderbreken met 'live TV pauzeren'.

Programma's opnemen

89% van de respondenten geeft aan wel eens een programma op te nemen via de harddiskrecorder van interactieve TV. Dit zijn voornamelijk films, vrouwenprogramma's en crimi series zoals CSI. Daarnaast kiezen veel respondenten ervoor om programma's voor of achteruit te spoelen om een fragment te bekijken of de reclames door te spoelen.

Films huren

Naast bestaande programma's kijken biedt interactieve TV ook een database met een selectie aan films en video's van Videoland. Bijna de helft van de respondenten geeft aan wel eens gebruik te maken van deze dienst. Uit eerder onderzoek bleek al dat gebruikers van video on demand gemiddeld 3 films per maand bekijken.




KPN NV