Gemeente Beverwijk


Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan: weg vrij voor inspraak

Op donderdag 16 december 2010 heeft de raadscommissie Ruimte, Economie en Stadsbeheer het concept Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) vrijgegeven voor inspraak. In het plan is de toekomstige verkeersstructuur van Beverwijk uitgewerkt.

Het plan
Het plan beschrijft een groot aantal verkeersmaatregelen voor de korte en lange termijn in en rond Beverwijk. Deze maatregelen moeten genomen worden om Beverwijk bereikbaar te houden, niet alleen met de auto, maar ook met de fiets en openbaar vervoer. Belangrijke kapstok in het plan is de ringstructuur van Beverwijk, bestaande uit een buitenring voor doorgaand regionaal verkeer, een stedelijke ring voor verkeer dat in de stad moet zijn en een centrumring voor verkeer dat in het centrum moet zijn. De N197, de Oostelijke Doorverbinding en de A22 zijn essentiële schakels voor de ringstructuur. Een ander belangrijk punt in het plan is een samenhangend fietsnetwerk, dat comfortabel, direct, aantrekkelijk en veilig moet zijn. Dit fietsnetwerk en voldoende stallingsmogelijkheden op de grote bestemmingen moeten zorgen dat meer mensen de auto laten staan en de fiets pakken, vooral op de korte afstanden. Ook het netwerk voor openbaar vervoer is in het plan opgenomen, met het trein- en busst ation van Beverwijk als belangrijkste overstappunt van de Noordelijke IJmond.

Inspraak
Het plan ligt van 27 december 2010 tot 7 februari 2011 ter inzage in het stadskantoor. U kunt ook reageren via de website. Reageren kan vóór 8 februari 2011. Op dinsdag 18 januari 2011 organiseert de gemeente een informatie- en inspraakavond. Tijdens deze avond worden de belangrijkste punten uit het plan toegelicht en is er gelegenheid om vragen te stellen. Dan is er ook de mogelijkheid officieel mondeling in te spreken. De bijeenkomst begint om 19:30 uur op het Stadskantoor aan het President Kennedyplein 1.

Eerder concept
Een eerder concept van het GVVP heeft eind 2009 al ter inzage gelegen. Op deze eerste denkrichtingen zijn toen op een aantal punten kritische opmerkingen gemaakt vanuit de samenleving en de gemeenteraad op haalbaarheid en wenselijkheid. Gezien deze reacties is het concept GVVP op deze punten aangepast. Belangrijk uitgangspunt is dat de verkeersstructuur logisch moet zijn qua opbouw en vormgeving. De weggebruiker moet als het ware uit het wegbeeld kunnen aflezen welk gedrag er van hem of haar verlangd wordt.

Beverwijk, 23 december 2010