GroenLinks


Inburgering is geen huishoudschool

Dinsdag 21 december 2010, 09:00u - Tofik Dibi

GroenLinks wil dat inburgeringstrajecten deelnemende vrouwen meer voorbereiden op een werkend bestaan. Veel migrantenvrouwen komen nu terecht in trajecten waarmee zij huisvrouw of vrijwilliger worden. Tweede Kamerlid Tofik Dibi vindt dat ouderwets: "Het riekt naar de huishoudschool van vroeger. En gaat voorbij aan het idee dat veel migrantenvrouwen ook economisch zelfstandig willen zijn. Bovendien moet hun potentieel worden benut met het oog op de vergrijzing."

GroenLinks stelt voor het inburgeringsprofiel `Opvoeding, Gezin en Onderwijs' daarom af te schaffen. Volgens Kenniscentrum E-Quality worden veel vrouwen automatisch in dat traject geplaatst. Een traject dat zich richt op een baan of het opzetten van een eigen bedrijf komt vaak niet eens ter sprake.

Wel is het belangrijk dat het onderwerp `opvoeding' aan bod komt tijdens de inburgeringscursus. Dat is net zo belangrijk voor mannen als voor vrouwen en kan daarom beter in alle trajecten aan de orde komen. Dibi heeft aan minister Donner (Integratie) gevraagd of hij het specifieke opvoedingsprofiel binnen de inburgering wil schrappen en aan bod wil laten komen bij alle trajecten.

Schriftelijke vragen van het Kamerlid Dibi (GroenLinks) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over vrouwelijke inburgeraars die leren voor huisvrouw en niet voor een baan:
1. Bent u bekend met het bericht `Inburgeringscursus geen huishoudschool' (Binnenlandsbestuur.nl, 20 december 2010)?
2. Deelt u de mening dat vrouwelijke migranten gestimuleerd moeten worden om te participeren op de arbeidsmarkt, omdat dat dat ten goede komt aan hun economische zelfstandigheid en dit arbeidspotentieel benut kan worden met het oog op de vergrijzing? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke concrete maatregelen gaat u nemen om dat te bevorderen?

3. Bent u het met mij eens dat inburgeringstrajecten mensen zoveel mogelijk moeten toeleiden naar een betaalde baan of het opzetten van een eigen bedrijf? Zo nee, waarom niet?
4. Bent u het eens met E-Quality (Kenniscentrum voor Emancipatie) en Scala (Expertisecentrum voor Emancipatie en Participatie) dat het inburgeringsprofiel Opvoeding, Gezin en Onderwijs (OGO) vrouwen teveel benadert als huisvrouw of vrijwilliger en niet als vrouwen met arbeidspotentieel die economisch zelfstandig willen zijn? Zo ja, wat gaat daaraan doen? Zo nee, waarom niet?
5. Hoeveel mannen en hoeveel vrouwen volgen het inburgeringsprofiel OGO?

6. Klopt de stelling van E-Quality dat veel vrouwen bij hun intake automatisch in het lesprofiel OGO worden geplaatst? Zo nee, kunt u dat beeld ontkrachten?

7. Lijkt het u een goed idee om het inburgeringsprofiel OGO op te heffen zodat alle trajecten zich richten op arbeidsparticipatie? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dat aanpakken en kunt u de Kamer daarover informeren?

8. En bent u het tenslotte met mij eens dat het onderwerp `opvoeding' onderdeel kan worden van alle inburgeringstrajecten, zodat zowel mannen als vrouwen die inburgeren daar kennis van krijgen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u daarvoor zorgen en kunt u de Kamer daarover informeren?

9. Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het aankomende AO Inburgering?