Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Rover vraagt NS om ander materieel in te zetten De SLT-sprinters moeten voorlopig worden vervangen door ander materieel. Deze boodschap heeft Rover aan NS overgebracht. Volgens Rover tonen de SLT-sprinters zoveel gebreken dat deze onmogelijk in een paar weken opgelost kunnen worden. Als voorbeeld voor vervangend materieel noemt Rover de oudere dubbeldekkers die momenteel werkloos langs het spoor staan.

De splinternieuwe SLT-sprinters zijn massaal defect gegaan door de sneeuwval. Hoewel deze sprinters al meer dan een jaar in Nederland zijn, heeft NS ze niet getest op sneeuw- en vorstbestendigheid. Het is echter niet alleen sneeuw waar deze treinen slecht op reageren: sinds de nieuwe sprinters in gebruik zijn regent het bij Rover klachten over te korte en vertraagde sprinters. Beide problemen worden veroorzaakt door "kinderziektes". Rover vreest dat de gebreken nog langere tijd zullen aanhouden.

Op dit moment wordt op stoptreintrajecten weer gereden met dubbeldekkerstreinen van het VIRM-type. Van deze treinen is bekend dat ze ook slecht tegen sneeuw kunnen. NS heeft het afgelopen jaar fors geïnvesteerd om de treinen beter bestendig te maken tegen sneeuw. Helaas is het resultaat matig gebleken: nog steeds vertonen deze treinen veel defecten, daarnaast melden reizigers veel ongemak als defecte verwarming en toiletten.

Er bestaat echter wel degelijk een treintype dat inmiddels bewezen heeft goed bestendig te zijn tegen barre weersomstandigheden. Dit DDM-1 materieel staat echter werkloos aan de kant. NS heeft dit materieel van het spoor gehaald om het door de SLT-sprinters te vervangen. Al in september riep Rover de NS op om de DDM-dubbeldekkers weer terug op het spoor te zetten, toen de proef "elke tien minuten een trein" in het water dreigde te vallen door de veel problemen met de SLT-sprinters.

Volgens Rover moet nog langere tijd gewerkt worden aan het gebruiksklaar krijgen van de nieuwe sprinters en is het geen goed idee ze in januari weer op de rails te zetten. NS zou vervangend materieel kunnen inhuren of hun eigen oude treinen weer in gebruik kunnen nemen, want het is niet aan reizigers uit te leggen dat zij in overvolle treinen vervoerd worden terwijl er degelijk materieel aan de kant staat.
Pagina geplaatst: 24 december 2010