Waterschap Rivierenland sluit 2010 positief af op gebied van
e-dienstverlening
Publicatiedatum : 24 december 2010
Waterschap Rivierenland sluit 2010 positief af op het gebied van
elektronische dienstverlening. Het waterschap staat onverminderd hoog
op de overheid.nl-monitor (in december 2010 op nummer 1). Verder
behaalde Waterschap Rivierenland dit jaar binnen de waterschapswereld
een aantal primeurs op het gebied van elektronische dienstverlening. In
2011 werkt het waterschap samen met de Unie van Waterschappen verder
aan een sectorbrede visie op het gebied van elektronisch
dienstverlening.
Primeurs binnen de waterschapssector
Waterschap Rivierenland heeft dit jaar op het gebied van elektronische
dienstverlening een aantal primeurs gehaald binnen de
waterschapswereld:
Aansluiting Mijnoverheid.nl
Het waterschap was in 2010 als eerste waterschap aangesloten op de
website Mijnoverheid.nl. MijnOverheid is hét digitale loket waarmee
iedereen met een burgerservicenummer (BSN) zijn overheidszaken kan
regelen en persoonlijke gegevens kan inzien op een gemakkelijke én
veilige manier.
Wet elektronische bekendmaking
Waterschap Rivierenland voldoet aan de bepalingen van de Wet
Elektronische Bekendmaking door aangesloten te zijn op de Centrale
Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR). De wet verplicht alle
decentrale overheden om vanaf 1 januari 2011 hun regelgeving (algemeen
verbindende voorschriften) digitaal beschikbaar te stellen via de CVDR.
Bovendien is Waterschap Rivierenland het eerste waterschap dat
officiële bekendmakingen publiceert in een elektronisch
waterschapsblad. Officiële bekendmakingen worden niet meer in
huis-aan-huis bladen gepubliceerd. Dit levert een flinke besparing op.
Visie op elektronische dienstverlening
Op dit moment werkt het waterschap samen met de Unie van Waterschappen
en het Waterschapshuis aan een sectorbrede visie op het gebied van
elektronische dienstverlening. Waterschap Rivierenland ziet in
e-dienstverlening kansen om klanten op een innovatieve en
kosteneffectieve manier te voorzien van informatie op maat en te
betrekken bij besluitvorming.
E-dienstverlening in 2011
Waterschap Rivierenland werkt voortdurend aan het verbeteren van de
dienstverlening. In 2010 heeft een student van de Universiteit Twente
een onderzoek gedaan naar de gebruikersvriendelijkheid van de website.
Op basis van dit onderzoek wordt de website in 2011 verder verbeterd.
In 2011 werkt het waterschap onder andere aan de verdere invoering van
de basisregistratie en het onderzoeken van mogelijkheden voor digitale
participatie.
Waterschap Rivierenland