Waterschap Rivierenland


Waterschap Rivierenland sluit 2010 positief af op gebied van e-dienstverlening

Publicatiedatum : 24 december 2010

Waterschap Rivierenland sluit 2010 positief af op het gebied van elektronische dienstverlening. Het waterschap staat onverminderd hoog op de overheid.nl-monitor (in december 2010 op nummer 1). Verder behaalde Waterschap Rivierenland dit jaar binnen de waterschapswereld een aantal primeurs op het gebied van elektronische dienstverlening. In 2011 werkt het waterschap samen met de Unie van Waterschappen verder aan een sectorbrede visie op het gebied van elektronisch dienstverlening.

Primeurs binnen de waterschapssector

Waterschap Rivierenland heeft dit jaar op het gebied van elektronische dienstverlening een aantal primeurs gehaald binnen de waterschapswereld:

Aansluiting Mijnoverheid.nl

Het waterschap was in 2010 als eerste waterschap aangesloten op de website Mijnoverheid.nl. MijnOverheid is hét digitale loket waarmee iedereen met een burgerservicenummer (BSN) zijn overheidszaken kan regelen en persoonlijke gegevens kan inzien op een gemakkelijke én veilige manier.

Wet elektronische bekendmaking

Waterschap Rivierenland voldoet aan de bepalingen van de Wet Elektronische Bekendmaking door aangesloten te zijn op de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR). De wet verplicht alle decentrale overheden om vanaf 1 januari 2011 hun regelgeving (algemeen verbindende voorschriften) digitaal beschikbaar te stellen via de CVDR.

Bovendien is Waterschap Rivierenland het eerste waterschap dat officiële bekendmakingen publiceert in een elektronisch waterschapsblad. Officiële bekendmakingen worden niet meer in huis-aan-huis bladen gepubliceerd. Dit levert een flinke besparing op.

Visie op elektronische dienstverlening

Op dit moment werkt het waterschap samen met de Unie van Waterschappen en het Waterschapshuis aan een sectorbrede visie op het gebied van elektronische dienstverlening. Waterschap Rivierenland ziet in e-dienstverlening kansen om klanten op een innovatieve en kosteneffectieve manier te voorzien van informatie op maat en te betrekken bij besluitvorming.

E-dienstverlening in 2011

Waterschap Rivierenland werkt voortdurend aan het verbeteren van de dienstverlening. In 2010 heeft een student van de Universiteit Twente een onderzoek gedaan naar de gebruikersvriendelijkheid van de website. Op basis van dit onderzoek wordt de website in 2011 verder verbeterd.

In 2011 werkt het waterschap onder andere aan de verdere invoering van de basisregistratie en het onderzoeken van mogelijkheden voor digitale participatie.