Gemeente Valkenswaard
Nieuwe hal gemeentehuis
Om de dienstverlening aan de inwoners te verbeteren, heeft de hal van
het gemeentehuis een complete facelift gekregen.
Deze verbouwing heeft enkele maanden voor de nodige overlast gezorgd,
maar in de laatste weken van het jaar konden de werkzaamheden afgerond
worden.
Efficiënt en flexibel
Midden in de hal is een grote informatietafel geplaatst, waar men de
stukken kan vinden die ter inzage worden gelegd. Ook komt er op deze
tafel een mogelijkheid tot digitale inzage van stukken.
De nieuwe hal is (op basis van het dienstverleningsconcept) efficiënt
en flexibel ingericht voor zowel burger als medewerker met grote
privacy biedende balies en spreekkamers.
In de hal zijn in de nieuwe situatie twee wachtruimtes. Er is een
onderscheid gemaakt in de wachtruimte voor bezoekers die voor een
product komen en die dus via het klantgeleidingsysteem worden
opgeroepen en voor de bezoekers die een afspraak hebben met het bestuur
of medewerker in de organisatie of uitgenodigd zijn voor een
vergadering. Voor de medewerker(s) die het bezoek kom(t)en ophalen in
de hal is het op die manier ook goed georganiseerd.
Balies, recepties en spreekkamers
Er zijn twee recepties ingericht voor ontvangst van bezoekers en voor
korte handelingen, vijf balies voor met name de Burgerzakenproducten
zoals paspoorten, rijbewijzen, aangiften burgerlijke stand,
verhuizingen, parkeervergunningen etc. Het zijn ruime balies waar we
(in tegenstelling tot de oude situatie) weer volop ruimte hebben voor
alle apparatuur die nodig is voor de verstrekking van alle producten.
De spreekkamers zijn allemaal identiek ingericht en kunnen daardoor
maximaal worden ingezet voor diverse activiteiten. Ze worden gebruikt
voor handelingen die langer duren, of vanwege privacy niet aan de balie
kunnen worden afgehandeld. Denk aan het Zorgloket, het Omgevingsloket
en de meer specifieke producten. Ook vinden in deze spreekkamers de
kosteloze huwelijken plaats.
De spreekkamers kunnen verder ook gebruikt worden als vergaderruimte.
Achter de balies zijn drie werkplekken gecreëerd. Op deze wijze is het
mogelijk dat een medewerker die op de achtergrond werkt heel snel kan
bijspringen aan de balie als dat nodig is. ICT ondersteunt deze snelle
wisseling van werkplek.
Telefonisch informatiepunt
Verder hebben we op de achtergrond een vernieuwd telefonisch
informatiepunt (TIP). Hier komen alle telefoontjes binnen voor de
gemeente Valkenswaard. Het streven is dat 80% van de vragen die worden
gesteld zelfstandig door het Klantcontactcentrum worden afgehandeld.
Expositiemogelijkheid
Ook is er in de hal ook een expositiemogelijkheid. Op dit moment is een
kleine tentoonstelling over het project Lage Heide te zien.