Gemeente Valkenswaard


Nieuwe hal gemeentehuis

Om de dienstverlening aan de inwoners te verbeteren, heeft de hal van het gemeentehuis een complete facelift gekregen.

Deze verbouwing heeft enkele maanden voor de nodige overlast gezorgd, maar in de laatste weken van het jaar konden de werkzaamheden afgerond worden.

Efficiënt en flexibel
Midden in de hal is een grote informatietafel geplaatst, waar men de stukken kan vinden die ter inzage worden gelegd. Ook komt er op deze tafel een mogelijkheid tot digitale inzage van stukken. De nieuwe hal is (op basis van het dienstverleningsconcept) efficiënt en flexibel ingericht voor zowel burger als medewerker met grote privacy biedende balies en spreekkamers.
In de hal zijn in de nieuwe situatie twee wachtruimtes. Er is een onderscheid gemaakt in de wachtruimte voor bezoekers die voor een product komen en die dus via het klantgeleidingsysteem worden opgeroepen en voor de bezoekers die een afspraak hebben met het bestuur of medewerker in de organisatie of uitgenodigd zijn voor een vergadering. Voor de medewerker(s) die het bezoek kom(t)en ophalen in de hal is het op die manier ook goed georganiseerd.

Balies, recepties en spreekkamers
Er zijn twee recepties ingericht voor ontvangst van bezoekers en voor korte handelingen, vijf balies voor met name de Burgerzakenproducten zoals paspoorten, rijbewijzen, aangiften burgerlijke stand, verhuizingen, parkeervergunningen etc. Het zijn ruime balies waar we (in tegenstelling tot de oude situatie) weer volop ruimte hebben voor alle apparatuur die nodig is voor de verstrekking van alle producten. De spreekkamers zijn allemaal identiek ingericht en kunnen daardoor maximaal worden ingezet voor diverse activiteiten. Ze worden gebruikt voor handelingen die langer duren, of vanwege privacy niet aan de balie kunnen worden afgehandeld. Denk aan het Zorgloket, het Omgevingsloket en de meer specifieke producten. Ook vinden in deze spreekkamers de kosteloze huwelijken plaats.
De spreekkamers kunnen verder ook gebruikt worden als vergaderruimte. Achter de balies zijn drie werkplekken gecreëerd. Op deze wijze is het mogelijk dat een medewerker die op de achtergrond werkt heel snel kan bijspringen aan de balie als dat nodig is. ICT ondersteunt deze snelle wisseling van werkplek.

Telefonisch informatiepunt
Verder hebben we op de achtergrond een vernieuwd telefonisch informatiepunt (TIP). Hier komen alle telefoontjes binnen voor de gemeente Valkenswaard. Het streven is dat 80% van de vragen die worden gesteld zelfstandig door het Klantcontactcentrum worden afgehandeld.

Expositiemogelijkheid
Ook is er in de hal ook een expositiemogelijkheid. Op dit moment is een kleine tentoonstelling over het project Lage Heide te zien.