Ingezonden persbericht


Respondenten kiezen voor telefoon en abonnement van T-Mobile

Tweede overwinning op rij in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren naar een mobiele telefoon met abonnement, is de kans het grootst dat ze voor T-Mobile kiezen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in november uitvoerde. Zes maanden eerder was T-Mobile al winnaar van hetzelfde onderzoek. Vodafone en Hi stijgen naar de respectievelijk tweede en derde plaats. De respondenten gaven in totaal 240 beoordelingen over 54 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
T-Mobile lijkt niet te lijden onder de recente negatieve publiciteit. 57,5% van de respondenten bezoekt T-Mobile.nl tijdens de oriëntatie. De website maakt vervolgens een overtuigende indruk op de bezoekers. T-Mobile scoort eerste plaatsen op de thema's Doorgaan en Voorkeur. Net als in mei 2010 krijgt de winnaar 15% van de totale Voorkeur.

Vodafone eindigt op de tweede plaats in de ranglijst. De Web Performance Score is bijna gelijk aan die van T-Mobile. Vodafone.nl is met afstand de best vindbare website. 75% van de respondenten komt erop terecht. De site scoort vervolgens goed op Eerste Indruk en Vertrouwen. 7,5% wijst Vodafone aan als favoriet.

Hi stijgt van de zesde naar de derde plaats. De website scoort hoger op alle onderzochte thema's. Vooral op Informatiewaarde en Web Imago is de verbetering significant. Het aandeel van de totale voorkeur verdubbelt naar 10%.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een mobiele telefoon met abonnement. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: november 2010
Case: 'U wilt een nieuwe mobiele telefoon met een abonnement. Ga u oriënteren op het internet.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 57,5% man, 42,5% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: mei 2011

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht