2010 gemiddeld jaar voor luchtvaartveiligheid

28/12/2010 22:46

Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium

In 2010 zijn er 816 mensen omgekomen bij vliegtuigongevallen wereldwijd. Dat is iets minder dan het jaarlijks gemiddelde dat op 830 doden ligt. Dit blijkt uit de voorlopige cijfers van het NLR-Air Transport Safety Institute (NLR-ATSI).

Wat betreft de vliegveiligheid was 2010 een gemiddeld jaar. Wereldwijd zijn er 152 ongevallen met commerciële vluchten gemeld, waarvan 26 met fatale gevolgen voor de inzittenden. De laatste tien jaar waren er jaarlijks gemiddeld 135 ongevallen waarvan 28 met fatale gevolgen. Deze cijfers gelden voor commerciële vluchten van vliegtuigen zwaarder dan 5,7 ton. Van de 26 fatale ongevallen in 2010 vond er slecht één in Europa plaats.

De kans op een fataal ongeval in 2010 was vergelijkbaar met het gemiddelde van de laatste drie jaar (circa 1 fataal ongeval per 1,5 miljoen vluchten). Sinds 2006 is er weinig verbetering waarneembaar in de vliegveiligheid in de wereld. In Europa, de Verenigde Staten en andere regio's is een vergelijkbare trend te zien. Deze trend lijkt zich in 2010 te hebben voortgezet.

Het grootste ongeval in 2010 betrof een vliegtuig van Air India Express dat van de baan schoot tijdens de landing op de luchthaven van Mangalore - Bajpe, India. Hierbij kwamen 158 mensen om het leven. Er waren in heel 2010 zeker 85 gevallen waarbij het vliegtuig tijdens de landing van baan afging. In de meeste van deze voorvallen was er geen of weinig schade aan het vliegtuig. In drie gevallen waren er dodelijke slachtoffers. Ook op Schiphol kon een Boeing 737 niet tijdig worden gestopt tijdens de landing. Bij dit incident was er geen schade aan het vliegtuig en waren er geen gewonden.

Een ander groot ongeval was met een A330 van Afriqiyah Airways waarbij 103 mensen omkwamen, voornamelijk uit Nederland. Het vliegtuig kwam tijdens de nadering op de luchthaven va n Tripoli voor de baan terecht.

Vogelaanvaringen blijven een probleem voor de vliegveiligheid. Naar schatting zijn er wereldwijd meer dan 20000 vogelaanvaringen geweest in 2010. Een beperkt aantal daarvan heeft tot serieuze problemen geleidt. In Nederland was dat het voorval met een B737 van Royal Air Maroc die na de start op Schiphol een aantal ganzen had geraakt.

Er zijn opnieuw relatief veel ongevallen geweest met vrachtvluchten. Van de 26 fatale ongevallen waren er 6 met vrachtvliegtuigen. De kans op een ongeval met een vrachtvlucht is meer dan tien keer hoger dan bij passagiersvluchten.