Nederlander wil nieuw aanbod bij verlenging schadeverzekering

29/12/2010 13:44

Finavista

Amsterdam, 29 december 2010 - De jaarwisseling is traditioneel de periode waarin veel schadeverzekeringen automatisch worden verlengd. Hoewel dat nu bij veel verzekeraars niet gebruikelijk is, vindt het merendeel van de Nederlandse consumenten (83%) dat zij hun daar eerst toestemming voor moeten vragen. Bovendien vinden de meeste Nederlanders (86,9%) dat de verzekeraar hun situatie opnieuw moet bekijken om zo een passend aanbod te kunnen doen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Finavista, uitgevoerd door Panelwizard onder ruim 500 Nederlandse verzekerden. Het adviesbureau voor verzekeraars wil hiermee inzicht krijgen in het vertrouwen in en de klantgerichtheid van verzekeraars.

Hoewel het overgrote merendeel van de Nederlanders dus niet gediend is van een automatische verlenging van hun schadeverzekering, staat dit hun loyaliteit aan de verzekeraar niet in de weg. Bijna driekwart (72,3%) stapt in het nieuwe jaar niet of waarschijnlijk niet over naar een andere verzekeraar. Hollandse zuinigheid is het belangrijkste argument voor de mensen die dat wel doen; bijna tachtig procent van hen gaat voor de lagere premie van een nieuwe verzekeraar. Betere voorwaarden (46,9%) en ontevredenheid over de dienstverlening bij de huidige verzekeraar (25%) zijn andere belangrijke redenen om ergens anders te gaan winkelen.

Nog veel te winnen

Na een historisch dieptepunt van het vertrouwen in verzekeraars in 2009, lijkt dat nu aan de beterende hand. Minimaal de helft van de ondervraagde verzekerden is tevreden over de reactiesnelheid, de oplossingsgerichtheid en de prijs-kwaliteitverhouding van hun verzekeraar. Ook de snelheid van schadeafhandeling (64%) en van betaling (63,5%) scoren goed. Dit wil niet zeggen dat verzekeraars lui achterover kunnen leunen; het betekent dat er nog veel te winnen is aan klanttevredenheid bij de andere helft. Zo vindt nog steeds een deel van de Nederlanders dat hun verzekeraar niet transparant is als het gaat om de communicatie over (11,6%), de premie (9,8%) of de voorwaarden van de verzekering (9,1%). Ook zegt bijna acht procent te worden verrast met kleine lettertjes. Marcel Schenk, managing director van Finavista: "Verzekeraars kunnen vertrouwen winnen als zij hun dienstverlening aan de klant verder verbeteren. Een beter aanbod bij het oversluiten van de lopende verzekering past daarbij. En het sluit aan bij wat de consument wenst, zo laat dit onderzoek zien."

Over het onderzoek

Het onderzoek naar schadeverzekeringen is in opdracht van Finavista uitgevoerd door Panelwizard onder Nederlanders met een of meerdere schadeverzekeringen. Onder schadeverzekeringen vallen onder meer auto-, inboedel-, woning-, rechtsbijstand- en aansprakelijkheidsverzekeringen. De steekproef van 508 respondenten vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd (vanaf 16 jaar), opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en inkomen. Het onderzoek vond plaats in december 2010.

Over Finavista

Finavista is een gespecialiseerd consultancybureau exclusief gericht op verzekerings- en pensioenbedrijven. Finavista levert expertise en oplossingen op het gebied van Product & Customer Management. Hieronder vallen onder andere het ontwikkelen van klantgerichte pensioen- en verzekeringsproducten, het onderhoud van deze producten en complexe (technische en commerciële) migraties van complete productportefeuilles. Samen met opdrachtgevers en eindklanten innoveert Finavista de financiële dienstverlening. Het motto hierbij is: 'Empowering Financial Services'. Meer informatie op www.finavista.nl.





http://www.finavista.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,