Ingezonden persbericht


Russische kunstsopleiding integreert in het basisonderwijs

Rotterdam - 28 december 2010. Basisschool Het Podium in Rotterdam-Overschie heeft een landelijk primeur. Door samenwerking met de Russian School of Arts krijgen alle kinderen van deze school een kunstopleiding van minimaal vier uur in de week. Kinderen met opvallend talent krijgen een eigen traject aangeboden.

Bij de Russian School of Arts wordt de lat meteen hoog gelegd, niet enkel voor de leerlingen maar ook voor de docenten. Deze zijn veelal succesvolle kunstenaars die een opleiding hebben gevolgd bij prestigieuze opleidingsinstituten zoals Het conservatorium van Moskou, The Academy of Arts van St. Petersburg en de Russische Theater Academie. " Talent ontwikkel je het beste met talent" legt Peter van Strien, directeur van de Russian School of Arts verder uit. "Bij ons komt de nadruk op vooruitgang en minder op vermaak. Er wordt lesgegeven volgens de Russische methoden die reeds vele wereldtalenten heeft voortgebracht. Dit betekent zeker niet dat dit een drilinstituut is zoals veel mensen ten onrechte van Russische opleidingen denken. Om vooruitgang te krijgen heb je motivatie nodig. Dus ook voor ons is het essentieel dat het kind het leuk vindt. Bij ons wordt veel aandacht besteedt aan het creëren van een creatieve en stimulerende omgeving waar kinderen onder begeleiding zich optimaal kunnen ontplooien." Creative zelfontplooiing en ontwikkeling staan in deze opleiding centraal. Naast de "verplichte" basisopleiding zijn er vele plusklassen waar kinderen met talent na schooltijd op vrijwillige basis een verdere verdieping aangeboden krijgen in kleine lesgroepen. Om het geleerde in praktijk te brengen worden veel voorstellingen gegeven binnen en buiten school.

'Christelijke basisschool Het Podium is niet "zomaar" een basisschool', zegt Berry Hakkeling, directeur van CBS Overschie trots. 'Weet je, tegenwoordig wordt er op diverse brede scholen gewerkt met dans en toneel. Dat is meestal gericht op fijn bezig zijn met elkaar en toewerken naar een presentatie. Daar is niets mis mee, wij hebben hierin alleen een andere keuze gemaakt. Wij kiezen voor diepgang' In de groepen 1/2 krijgen de kinderen al spelenderwijs "dansles" in het speellokaal. De eerste dansstapjes worden hier ongemerkt aangeleerd en zo wordt een basis gelegd voor de jaren erna. In de groepen 3 en 4 start, naast de gewone lessen, de opleiding in de kunstvakken. Vier uur per week werken alle kinderen aan dans, theater, muziek en tekenen. Deze lessen worden verzorgd door professionals die tijdens de lessen ook kijken naar de talenten van kinderen. In groep 5 kiezen alle kinderen een eigen profiel.

'Heel bijzonder is de analyse van de aanwezige talenten', zegt Hakkeling. 'Het blijkt dat er op Het Podium, vergeleken met andere basisscholen in de regio, 14,8 % meer talent aanwezig is. Voor dans zelfs 20,4%. Als je kijkt naar aantallen nemen maar liefst 57 leerlingen deel aan een van de talentontwikkelingstrajecten. Wij proberen hier zoveel mogelijk een combinatie te vinden van talent én motivatie. Het lijstje van vandaag ziet er als volgt uit: 9 kinderen die uitblinken op gebied van tekenen, 16 op gebied van dans, 7 op gebied van zang, 12 op gebied van piano en 13 op gebied van theater. Een mooie score!'

'Kinderen moeten weer leren trots te zijn op wat ze goed kunnen', vindt Peter van Strien. 'Net zoals een profvoetballer mag je ook in de schijnwerpers staan als je goed kunt pianospelen of dansen. Nederland gaat soms gebukt onder het poldermodel. Wij investeren veel in de mogelijkheden van kinderen in plaats van onmogelijkheden. Excellerende talenten begeleiden we ook naar het buitenland zoals Spanje en Italië om podiumervaring op te doen. Best spannend, maar wie krijgt zo'n kans? In de regio werken we samen met organisaties zoals de Kunsthal en het Rotterdams JeugdSymfonieOrkest.'

Tufan zit in groep 6 en doet mee aan het traject Theater. 'Ik ben goed in toneelspelen, voetbal en zwemmen. Maar ik ben er best wel trots op dat ik goed kan toneelspelen, ook dat ik dat durf! Ik vind het leuk om op het podium te staan en een voorstelling samen met anderen aan mensen voor te doen. Eigenlijk is theater net zo'n team als bij voetbal. En thuis zijn ze ook trots op me, mijn oma zegt zelfs: ik sta altijd achter jou! Mijn droom is dokter worden, met toneel als hobby. Ook wil ik later een leuk leven hebben. In mei heb ik de hoofdrol in een voorstelling in De Doelen. Dat vind ik best wel spannend, maar ook heel leuk!'

De Russian School of Arts heeft vestigingen in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam en verzorgt kunstonderwijs zowel binnen als na schooltijd. In februari wordt een nieuwe vestiging in Voorschoten geopend.