Ingezonden persbericht


December 2010

Verdere internationalisering en betrokkenheid bij de stad 2010: Een succesvol jaar voor het Van Abbemuseum
Het Van Abbemuseum kijkt terug op een goed 2010 met een succesvol Play Van Abbe programma en diverse nieuwe activiteiten binnen en buiten de muren van het museum. Het museum sluit het jaar 2010 met een bezoekersaantal van 121.761. Een groot succes omdat hiermee een zeer divers publiek bereikt werd. Dit bezoekersaantal kreeg een goede impuls door de deelname aan het lichtkunstfestival GLOW in november. Ook buiten de muren van het museum maakten mensen kennis met de collectie en projecten van het Van Abbemuseum, onder meer tijdens het kunstenfestival Flux/s en het AltHeart project in Eindhoven en de grote tentoonstelling Double Infinity in Shanghai. Directeur Charles Esche is dan ook tevreden: "In 2010 heeft het museum weer een stap gezet richting zijn doel om zowel internationaal als lokaal bekend te staan als een verrassend museum met een unieke combinatie van radicalisme en gastvrijheid. Wij hebben met Play een bijzondere visie op de collectie die (inter)nationale bezoekers aantrekt en wij hebben onze internationale aanwezigheid verder uitgebreid richting Azië. Met de inhoudelijke samenwerking in de programmering van Flux/S, Dutch Design Week en GLOW bevestigen wij opnieuw onze rol voor en in de stad en met de vrijwilligers hebben wij een groep betrokken lokale mensen die de kern van ons gastvrijheid vormen. Natuurlijk zijn wij ook blij met onze bezoekcijfers, zeker in een periode waarin de culturele sector onder vuur ligt. Maar om het succes van een museum alleen aan bezoekersaantallen af te meten, is naar onze mening te eenvoudig geredeneerd. Er zijn andere indicatoren die zeker zo belangrijk zijn. Zo blijkt uit een eerste evaluatie dat ook de algemene waardering voor het museum en zijn collectie gegroeid is. Ieder jaar blijven bezoekers langer in het museum; inmiddels is de gemiddelde verblijfsduur meer dan 2 uur per bezoeker. Ook onze bemiddelingsactiviteiten en het scholenprogramma groeien ieder jaar. Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, hebben we in 2010 zelfs een nieuwe lesruimte (de Studio) kunnen openen. Ook onze gastheren en gastvrouwen, met wie we nu al 5 jaar werken, leveren een belangrijke bijdrage aan de waardering van de bezoeker. Zij zijn voor veel mensen het eerste persoonlijke contact met ons museum. Ik ben trots dat de groep zich heeft ontwikkeld tot een sterke toevoeging aan de beleving van het museum voor zowel de bezoeker als voor onze andere medewerkers. Ik ben vooral ook tevreden met het succes van ons project Play Van Abbe dat bestond uit zeer uiteenlopende tentoonstellingen en activiteiten. Naast een uniek retrospectief van de Poolse schilder Wróblewski was de installatie FREE SOL LEWITT van het kunstenaarscollectief SUPERFLEX een groot succes. Hiervoor werd een heuse werkplaats ingericht in het museum waar replica's gemaakt werden van een werk van de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt. Meer dan 3.000 mensen vulden een formulier in waarmee ze kans maakten op een replica. Uiteindelijk hebben 27 replica's een plek gekregen bij mensen thuis. Ik zie het museum van de toekomst als een "verspreid museum", een museum dat zich niet beperkt tot zijn muren, maar alom vertegenwoordigd is zowel lokaal als (inter)nationaal. Ons tentoonstellingsproject Double Infinity in Shanghai tijdens de Wereldtentoonstelling 2010 is hier een goed voorbeeld van. Deze laat zien dat het museum op een heel andere manier aanwezig kan zijn in de wereld en dat we zo een nieuw publiek in contact laten komen met onze collectie. Bovendien heeft de samenwerking met Arthub Asia ons nieuwe inspiratie en kennis geleverd en de deuren naar China en de rest van Azië verder geopend. In 2011 breiden we soortgelijke samenwerkingsverbanden uit richting Oostenrijk, Frankrijk, Afghanistan en Palestina"

Vooruitkijkend op 2011
Vooruitkijkend op 2011 stelt Esche: "2011 zal een uitdagend jaar worden met de voorgenomen bezuinigingen op cultuur. Wij zijn blij dat de gemeente Eindhoven hier voorzichtig mee omgaat en dat we een constructieve dialoog met hen hebben. De landelijke overheid daarentegen legt nu sterk de nadruk op bezuinigingen op hedendaagse cultuuruitingen; een ideologische keuze waar wij zeker niet achter staan. Wat de gevolgen van de bezuinigingen precies zullen zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Maar het museum maakt zich sterk om zijn uitdagende programmering vol te houden. Zo richten we ons op de afronding van het 1,5 jaar durende programma Play Van Abbe. In de tweede helft van het jaar volgt er een groot tentoonstellingsproject met een focus op de regio Noord-Brabant en Eindhoven in het bijzonder. Ook richten we ons op programma's buiten de muren van het museum bijvoorbeeld in de wijk Woensel in Eindhoven. En we vieren in 2011 het 75 jarig bestaan van het museum."



Bezoekersontwikkeling 2010
"Uit een eerste evaluatie blijkt dat de lokale en regionale bezoekers nog steeds de grootste groep blijft." aldus Esche. "Maar in 2010 hebben we een stijging van 11% gehad van bezoekers uit het westen van het land en hebben we het aandeel van buitenlandse bezoekers gelijk weten te houden aan 2009, toen we een grote stijging zagen. Naast de positieve ontwikkeling in bezoekersaantallen is het voor ons vooral ook prettig te merken dat de algemene waardering van het museum en de waardering van de tentoongestelde collectie ook significant zijn gestegen. Tevens is te zien dat bezoekers gemiddeld steeds langer in het museum verblijven, wat ons zegt dat bezoekers zich ook echt verdiepen in het aanbod van het museum. De samenwerkingsverbanden buiten het museum zijn voor ons cruciaal. Op die manier brengen we een nieuwe groep mensen in contact met het museum en zijn collectie. Tegelijkertijd levert het ons veel nieuwe kennis en ervaringen op. Dit gebeurt zowel lokaal met partners als het Frits Philips Muziekgebouw, jongerencentrum Dynamo, GGzE, Flux-s, de Dutch Design Week en Axes Jazzpower, als internationaal met collega musea en samenwerkingsverbanden als L'Internationale en Museum as a Hub." Naast bezoekers van de tentoonstellingen en evenementen in het museum is ook veel gebruik gemaakt van de faciliteiten voor vergaderingen, feesten en (netwerk-) bijeenkomsten, en heeft de bibliotheek duizenden verzoeken tot informatie aangenomen en behandeld.

het Van Abbemuseum over. Het evenement From Dusk Till Dawn had als thema Maskerade en bestond uit een tentoonstelling, een performanceprogramma en een serie lezingen met twintig internationaal bekende kunstenaars en denkers, onder wie Keren Cytter, Suchan Kinoshita, Joachim Koester, Peggy Phelan en Lars Bang Larsen. Deel 2 van Play Van Abbe, Tijdmachines, opende in april en bestond uit een drietal bijzondere tentoonstellingen. In Tussen Minimalismen maakte het Deense kunstenaarscollectief SUPERFLEX een keuze uit de museumcollectie en ontwikkelden zij een nieuw werk: FREE SOL LEWITT. Hiermee heeft SUPERFLEX op speelse wijze het werk Untitled (Wall Structure), 1972, van de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt `in vrijheid' gesteld. In een werkplaats werden replica's geproduceerd die vervolgens gratis op willekeurige wijze onder het museumpubliek werden verdeeld. Daarnaast was er voor het eerst een retrospectief van de Poolse na-oorlogse schilder Andrzej Wróblewski te zien. Tot slot toonde de tentoonstelling Museummodules vier historische museumpresentaties op onconventionele wijze.

Play Van Abbe Deel 3: De principes van verzamelen Het verzamelen van principes werd op 25 september geopend door Kader Abdolah, de IraansNederlandse schrijver en columnist. In dit derde deel in de reeks ligt de focus op verzamelen als hoofdactiviteit van musea. Het museum laat zien wat een verzamelbeleid zegt over de tijd waarin het tot stand komt. Ook vragen we ons af wat het betekent om `politieke momenten' te verzamelen; momenten die de ontwikkelingen in onze hedendaagse cultuur betekenis geven. De tentoonstelling geeft de mogelijkheid om de werken uit de verzameling van het Van Abbemuseum in een nieuw licht te zien en om deze te vergelijken met verzamelingen en archieven die door kunstenaars en andere instellingen zijn aangelegd. Tijdens de overgang van het ene naar het andere deel van Play Van Abbe is het museum niet gesloten, maar krijgen bezoekers een kijkje achter de schermen. Met de Wisseling ontmoeten zij medewerkers van het Van Abbemuseum die hun kennis en professionele geheimen met hen delen. De bezoekers krijgen een kijkje in de keuken tijdens rondleidingen door de werkplaatsen, de logistieke gangen, het archief en de bibliotheek. Ook kunnen ze meer te weten komen over de architectuur van het museum tijdens een tocht door de `verborgen' gangen onder leiding van een Eindhovense architect. Buiten de muren van het museum vond van 29 april tot en met 23 mei het kunstproject Double Infinity plaats, een gezamenlijk initiatief van het Van Abbemuseum en Arthub Asia in het Dutch Culture Centre in Shanghai, parallel aan de Wereldtentoonstelling 2010. Double Infinity bestond uit een expositie, performances, een lezingenprogramma en een publicatie. Het was de eerste keer dat een Europees museum zichzelf en zijn collectie openstelt voor de reacties van kunstenaars die

Tentoonstellingen
2010 stond voor een groot deel in teken van Play Van Abbe, het 18 maanden durende programma met en rond de collectie van het Van Abbemuseum dat sinds november 2009 te zien is. Met Play Van Abbe stelt het museum actuele vragen over de identiteit en het doel van een museum voor hedendaagse kunst in de 21e eeuw. Play Van Abbe is onderverdeeld in vier delen. In Deel 1, Het spel en de spelers, dat doorliep tot en met maart 2010, stelde het museum de verhalen van kunstenaars en tentoonstellingsmakers centraal. Het bestond uit drie tentoonstellingen. Herhaling: Zomeropstelling 1983 was een reconstructie van de collectietentoonstelling van 1983 ingericht door toenmalig directeur Rudi Fuchs. Vreemd en vertrouwd, ingericht door de huidige directeur Charles Esche, gaf een beeld van recente en oudere aankopen in samenhang met de recente geschiedenis van het museum. Rien ne va plus toonde een aantal installaties en projecten uit de collectie van het museum van kunstenaars die sociaal-maatschappelijke thema's aankaarten in een expliciete dialoog met de museale context. Als interruptie in maart in Deel 1 van Play Van Abbe nam het internationale platform If I Can't Dance, I Don't Want To Be Part of Your Revolution 18 uur lang de leiding van



leven en werken in China, reacties die ons een schat aan verrijkende, humoristische en kritische inzichten geven. Ook kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima brachten een bezoek aan het Dutch Culture Centre, in gezelschap van Rob van Gijzel, de burgemeester van Eindhoven en de Eindhovense kunstenaar John Körmeling, architect van Happy Street, het Nederlandse paviljoen op de Wereldtentoonstelling. Ook dit jaar deed het Van Abbemuseum tijdens de Dutch Design Week 2010 mee met een grootschalig project. Tricksters Tricked ­ (un)covering identity is een onderzoek naar design en de duale rol die het speelt in het vormgeven van onze werkelijkheid. Tijdens de Dutch Design Week, van 23 tot en met 31 oktober, werd de tentoonstelling extra tot leven gewekt: bezoekers werden uitgedaagd om hun handen vuil te maken in verschillende designprocessen en er was een gevarieerd programma van lezingen, workshops en een filmvertoning. Zowel de bezoekers die speciaal voor de Dutch Design Week kwamen als de reguliere museumbezoekers gingen actief aan de slag. De tentoonstelling is nog tot en met januari 2011 te zien. Het Oog is een plek in het Van Abbemuseum die kunstenaars ruimte biedt een werk uit te voeren gedurende een periode van zes maanden. In de eerste helft van 2010 vulde Antonis Pittas (Athene, 1973) als tweede kunstenaar in de reeks van Het Oog de werkperiode in. Hij bracht elke vrijdag op de buitenwand een nieuwe oneliner, geselecteerd uit recente krantenberichten, aan met grafietpotlood. Zo groeide een reeks van 24 tekstlijnen op de buitenwand als onderdeel van een transparant onderzoeksproces naar tijd, ruimte en de waarde van 'nieuws'. In de tweede helft van het jaar konde bezoekers in het Van Abbemuseum op zoek naar het geluk. De kunstenaar Ahmet Öüt (Diyarbakir, Turkije, 1981) heeft de totale ruimte gevuld met twaalf ton steenkool en heeft hierin een "stukje museum" begraven. Dit stukje museum was weggehaald uit een wand in het museum en is op deze plaats vervangen door een waardevolle diamant. Wanneer een bezoeker zowel het "stukje museum" als de diamant vond, dan werd deze eigenaar van de diamant. Een hele verdieping van het Van Abbemuseum is gevuld met het omvangrijke project Lissitzky+. Het museum bezit de grootste Lissitzky-collectie buiten Rusland. De tentoonstelling neemt de futuristische opera Overwinning op de Zon als uitgangspunt. Het Van Abbemuseum heeft hiervoor onder meer voor het eerst een aantal belangrijke ontwerpen van Lissitzky driedimensionaal en op groot formaat laten uitvoeren, geheel in lijn van Lissitzky's gedachtegoed. In de bibliotheek van het museum werden in 2010 vier tentoonstellingen ingericht. Tentoonstellingen over werk van de kunstenaars Simon Benson en Sol LeWitt, over de archieven van de Gate Foundation en de huidige tentoonstelling Déjà Vu, over een tendens in de

geschiedenis van het kunstenaarsboek waarin publicaties worden samengesteld die zijn opgebouwd uit foto's van gevonden voorwerpen. Deze is nog tot februari 2011 te zien. In november deed het museum mee aan het Internationale Lichtfestival GLOW, (Re-) discovering Eindhoven. De route liep dit jaar letterlijk door het Van Abbemuseum. In de gang van het museum werd het lichtkunstwerk Infinity Mirrored Room ­ Love Forever (1994) van de Japanse kunstenares Yayoi Kusama geplaatst. Annie Fletcher en Diana Franssen, conservatoren van het Van Abbemuseum selecteerden naast Kusama vier andere kunstenaars voor GLOW: Mark Bain (USA/NL), Graham Hudson (GB), Navid Nuur (Iran/NL) en Cerith Wyn Evans (GB). GLOW 2010 was een groot succes, meer dan 30.000 bezoekers kwamen die week naar het museum om Kusama's werk te bekijken. Your-space zette in 2010 inhoudelijke artistieke, literaire en discursieve ontmoetingen op, samenkomsten die worden begeleid vanuit een experimentele gedachte. Your-space presenteerde tentoonstellingen van onder meer Erik Krikortz, Danielle Lemaire, Inass Yassin, Juul Sadée en het project De collectie van de wijk (Woensel West in Eindhoven) van Toos Nijssen, Ron Eijkman en Clare Butcher. Ook was er een serie van gratis filmvoorstellingen.

Collectieaankopen
Het museum heeft in 2010 vele aankopen gedaan om de collectie uit te breiden, waaronder belangrijke werken als Mur i Wieza (2009) van Yael Bartana, Partisan Songspiel. A Belgrade Story (2009) van Chto Delat, Road to Jerusalem (2009) van Khaled Hourani, Flight Case Archive of Mobile Academy (2003-2010) van Hannah Hurtzig, LENIN: 8QM (2000) van Olaf Nicolai, Territory 1995 (2009-2010) van Marko Peljhan, de performance Positions van Public Movement, The invisible enemy should not exist (2007) van Michael Rakowitz, Conceptual Paradise ((2002-2005), 2006) van Stefan Römer, The Yellow Blob Story (1997) en Instant Thoughts not Suitable for Quotes (2009) van Nedko Solakov, FREE SOL LEWITT (2010) van SUPERFLEX, Domy na zboczu (Niebieska scania) (1956) en Wszyscy daza ku niebu (Dazenie do doskonalosci) (1952) van Andrzej Wróblewski. Ook kocht het museum meerdere werken van Akram Zaatari; Nabih Awada's Letters from Askalan (2007), Nabih Awada's Letters from Family and friends (2007), Awada Portrait (Nabih Awada. Badaro, Beirut) (2007), Untold (2008) en Letter to Samir (2008) en een aantal werken van Michal Heiman;Attacks on Linking: Scrolls (2007-2010), Heiman Test - Experimental Diagnostics of Affinities (2010), Michal Heiman Test No. 1 (M.H.T.) (1997), Michal Heiman Test (M.H.T.) No. 2: My Mother-in-Law Test for Women (1998). Van het Museum of American Art kocht het Van Abbemuseum twee werken; Raum der Gegenwart (2009), een reconstructie van de ruimte van László Moholy-Nagy & Alexander Dorner uit 1930, en het model van The Museum of Antiquities MoMA, New York.



Een bijzondere schenking was een door Karel Appel gemaakt portret van voormalig museumdirecteur Rudi Fuchs uit 2005. Het was een laatste wens van Karel Appel dat het schilderij in overleg met Rudi Fuchs naar een toepasselijk museum zou gaan. Het werd het Van Abbemuseum, de plek waar Fuchs van 1975 tot 1987 directeur was.

informatiepanelen in het museum met prikkelende teksten en vragen, eigen `tags' plaatsen bij de getoonde kunstwerken die ook het zoeksysteem van de online collectie verrijken, audiotours, vraag en antwoord-sessies via You Tube met directeur Charles Esche; allemaal voorbeelden van actieve bemiddeling. Dit jaar was het vijf jaar geleden dat het Van Abbemuseum de functie van gastheer en gastvrouw introduceerde in het museum. Na een wervingscampagne meldden zich zo'n 50 gemotiveerde vrijwilligers aan, met heel verschillende achtergronden. Inmiddels is het team gegroeid naar 80 vrijwilligers, die allen nauw betrokken zijn bij het museum en zijn publiek. De gastheren en gastvrouwen, gekleed in opvallende rode blouses, zijn een onvervangbaar onderdeel geworden in het persoonlijke contact met de museumbezoekers. Zij geven informatie en gaan in gesprek met de bezoekers over het museum en zijn tentoonstellingen. Ook zijn zij belangrijke ambassadeurs voor het museum naar de buitenwereld. In 2010 is een nieuwe projectruimte gecreëerd, de Studio. Een open plek waar alle bezoekers binnen kunnen komen om zich te laten inspireren door de activiteiten die daar plaats vinden. Deze ruimte was nodig omdat het Van Abbemuseum in de afgelopen jaren een forse groei van de bezoekersactiviteiten kende. Zo zijn er nu drie keer zoveel leerlingen en studenten die het museum bezoeken en deelnemen aan de museumlessen als vijf jaar geleden. Dit is mede mogelijk gemaakt door de steun van Rabobank Eindhoven-Veldhoven. Het Van Abbemuseum is dan ook blij dat de bank heeft toegezegd de museumlessen voor de basisschool de komende drie jaar weer te ondersteunen. En een steeds hechter netwerk in Eindhoven maakt het mogelijk wijk-, school-, en jongerenprojecten op te zetten en workshops voor het zakenleven te organiseren. De Studio is ook de plek voor speciale tentoonstellingen, onder meer van kinderen van kinderopvang Korein Kinderplein, van eindexamenleerlingen van het Strabrecht College in Geldrop en van studenten van het Fontys MediaLab. Van 28 juni tot 2 juli 2010 vond in het Van Abbemuseum

Publicaties
Het Van Abbemuseum bracht in 2010 een aantal publicaties uit. Voor de tentoonstelling Double Infinity ontwikkelde het museum een gelijknamige publicatie, ontworpen door Joost Grootens. Het bevat foto-essays van Shanghai en Eindhoven, bijdragen van de kunstenaars en conservatoren van Double Infinity en een interview met Pieter van Wesemael, stedenbouwkundig ontwerper en hoogleraar Architectural Design and Urban Culture aan de Technische Universiteit Eindhoven. De publicatie FREE SOL LEWITT bevat afbeeldingen van de installatie, de werkzaamheden die plaatsvonden en van de tentoonstelling Tussen Minimalismen. Het geeft inzicht in het concept FREE SOL LEWITT van SUPERFLEX en bespreekt een aantal belangrijke vraagstukken die vanuit het project aan de orde komen. Het bevat een interview met SUPERFLEX en essays van Charles Esche, Christiane Berndes en Daniel McClean. De eerste Engelstalige publicatie To the Margin and Back over werk van de Poolse kunstenaar Andrzej Wróblewski werd gepubliceerd bij de gelijknamige tentoonstelling die onderdeel was van Play Van Abbe Deel 2. Het Van Abbemuseum heeft meegewerkt aan de publicatie (Mis)reading Masquarades van If I Can't Dance, I Don't Want To Be Part Of Your Revolution met theoretische teksten over het concept maskerade, geschreven door kunstenaars, conservatoren en schrijvers. Het Van Abbemuseum heeft ook bijgedragen aan de publicatie Exhibiting the New Art gepubliceerd door Afterall Books. Het boek analyseert twee belangrijke tentoonstellingen van `new art' in de late jaren 60 en bevat teksten, interviews en nieuw onderzoek.

The Autonomy Project plaats in het kader van de
Summer School. 40 deelnemers afkomstig uit academies en onderzoeksinstellingen in Nederland, Engeland en Duitsland wisselden ideeën uit over het begrip `autonomie' zoals dit een rol speelt in de hedendaagse kunstpraktijk. In 2010 heeft het Van Abbemuseum zijn activiteiten in het kader van `public programming' in de stad Eindhoven verder vormgegeven. Voor het bedrijfsleven zijn drie workshops ontwikkeld waarin kunst een creatieve prikkel vormt voor samenwerking en verandering. Een groep jongeren onder de naam AltHeart komt sinds eind 2008 iedere twee weken samen in het museum. Zij

Leren en beleven Tijdens Play Van Abbe neemt het Van Abbemuseum de rol van het museum in de 21e eeuw kritisch onder de loep. Ook speelt het met de nieuwe mogelijkheden om het publiek bij tentoonstellingen te betrekken. Hedendaagse kunst zoekt vaak de dialoog, stelt vragen en nodigt uit tot discussie. Het Van Abbemuseum voedt die kwaliteit. Wie Play Van Abbe in het museum bezoekt, kan op veel manieren met het museum in gesprek gaan. Mondelinge informatie van de cicerones, gastheren en -vrouwen, houten



organiseerden in 2010 twee keer een manifestatie met onder meer een expositie, muziek en dans. In samenwerking met de GGzE is het project Seks is meer georganiseerd om seksualiteit in Eindhoven onder de aandacht te brengen. Tijdens vier momenten in het jaar werden mensen aan de hand van verschillende thema's gestimuleerd na te denken over de relatie tussen en de vormen van cultuur en seksualiteit in de hedendaagse samenleving. Tijdens activiteiten als het Nationale Museumweekend in april, Hallo Cultuur! en de Museumnacht in september werd het museum gratis opengesteld en werden verschillende speciale activiteiten en optredens georganiseerd. Ook de Zomertoer in juli en augustus, met dit jaar een speciale Kinderzomertoer met leuke doeopdrachten in het museum, trekt een breed en vaak nieuw publiek naar het museum.

as Hub en L'Internationale. In 2011 zal het publiek de eerste vruchten van L'internationale zien in Barcelona en Ljubljana, gevolgd door een gezamenlijke tentoonstelling in 2012 in Antwerpen en Eindhoven. 2010 was het tweede volledige jaar voor het MADe (Music Art Design experiences) netwerk, opgericht door het Muziekgebouw Frits Philips en het Van Abbemuseum. Talentvolle professionals op sleutelposities van bedrijven en (kennis)organisaties in de regio Eindhoven hebben elkaar dit jaar zes keer ontmoet. Daarnaast heeft het museum vele andere mogelijkheden benut om samen te werken met een keur aan regionale, nationale en internationale instellingen, waaronder Axes Jazzpower (Eindhoven), Jongerencentrum Dynamo (Eindhoven), Philips Research (Eindhoven), Muziekgebouw Frits Philips (Eindhoven), MU (Eindhoven), Onomatopee (Eindhoven), Flux-s (Eindhoven), Baltan Laboratories (Eindhoven), BAK, basis voor actuele kunst (Utrecht), Witte de With, Center for Contemporary Art (Rotterdam), Instituut Collectie Nederland (ICN - Amsterdam), Premsela (Amsterdam), Moderna galerija Ljubljana (Slovenië), Július Koller Society (SJK, Bratislava, Slowakije), Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA, Barcelona, Spanje), Museum van Hedendaagse Kunst (M HKA, Antwerpen, België), Smart Museum of Art, University of Chicago (VS), Reina Sofia (Madrid, Spanje), Kunsthalle Bern (Zwitserland), Hessel Museum of Art (VS), Bard College New York (VS), National Gallery of Art, Vilnius (Litouwen), Universiteit Hildesheim, (Duitsland) en vele anderen.

Netwerk & Discussie
Naast het tentoonstellings-, educatie- en collectiebeleid van het museum, zijn er mogelijkheden die zich buiten de architectuur van het museum afspelen. Het Van Abbemuseum hecht grote waarde aan deze uitwisseling en grijpt samen met verwante instellingen, initiatieven of individuele personen deze kansen met beide handen aan. Het Van Abbemuseum organiseerde in 2010 verschillende symposia. In april vond het symposium Russian Avant-garde Revisited plaats. Het symposium maakte deel uit van het langlopende project FORMER WEST, dat als doel heeft de invloed van het einde van de Koude Oorlog (in 1989) op de hedendaagse Westerse cultuur te onderzoeken. Het werd gehouden binnen de context van Overwinning op de Zon, een tentoonstelling over de ontwerpen van El Lissitzky en Malevitsj voor deze opera, binnen UNOVIS in Vitebsk en met Chagall en anderen in de beginjaren van de Sovjet-Unie. Tijdens het seminar Who Owns the Artwork? in mei gingen deelnemers in discussie over auteurschap, auteursrechten en de vraag rondom eigendom van kunstwerken. Deze vragen kwamen voort uit het project FREE SOL LEWITT van het Deense kunstenaarscollectief SUPERFLEX. In november vond The Artistic Device plaats, een tweedaags symposium met cultuur- en kunstcriticus en activist Brian Holmes en een dag met een masterclass voor kunstenaars gegeven door Brian Holmes en Angela Melitopolous. Aanleiding is de vorig jaar uitgebrachte publicatie Escape the Overcode, Activist Art in the Control Society van Brian Holmes. Het symposium onderzocht welke mogelijkheden een "extradisciplainaire" opstelling kan hebben binnen het gespannen politieke klimaat van vandaag. De registratie van dit symposium is nu te zien via onze website. Het Van Abbemuseum heeft zich aangesloten bij enkele internationale samenwerkingsverbanden zoals Museum

Van Abbemuseum online
De website van het Van Abbemuseum kent een stijging naar 160.000 unieke bezoekers in 2010. Het is een virtuele ontmoetingsplek waar uitwisseling op het gebied van kunst kan plaatsvinden, met projectblogs, live video-streaming en andere middelen. In 2010 heeft het museum ook zijn plek gevonden in verschillende sociale media, het heeft een Facebook page en Twitter account opgezet. Via deze sociale media krijgen mensen de laatste informatie en een blik achter de schermen.

Programma 2011
In 2011 zijn er naast tentoonstellingen in Het Oog en de bibliotheek twee grote tentoonstellingsprojecten. Op 26 februari gaat het laatste deel van Play Van Abbe van start. Dit vierde deel, genaamd De Pelgrim, de Toerist, de Flaneur (en de Werker), stelt de bezoeker centraal. In september opent een nieuwe tentoonstelling;Eindhoven Internationaal. (werktitel). Verder verzorgt het Van Abbemuseum weer een speciaal tentoonstellingsproject tijdens de Dutch Design Week en ook nemen we wederom deel aan GLOW.



En 2011 is extra bijzonder omdat het Van Abbemuseum dan 75 jaar bestaat. Dit wordt uitgebreid gevierd in september. Naast deze tentoonstellingen en activiteiten wordt de samenwerking met bestaande en nieuw partners geïntensiveerd en verder uitgebreid. Zo wil het museum samenwerkingsverbanden aangaan met instellingen in Palestina en Afghanistan. In 2011 zal een van de belangrijke schilderijen uit de collectie een bezoek brengen aan Ramallah. In januari vindt een presentatie van ons Living Archive project plaats in KunstHaus Bregenz in Oostenrijk en in oktober reist de tentoonstelling Vreemd en Vertrouwd in een nieuwe vorm naar CAPC in Bordeaux, Frankrijk.

Studenten, CJP houders: 4 Donderdagavond van 17:00-21:00: gratis toegang Kijk voor meer informatie op www.vanabbemuseum.nl Voor redactie Informatie en afbeeldingen via: www.vanabbemuseum.nl/pers Of neem contact op met: Ilse Cornelis, Marketing & Communicatie tel: +31 (0)40 238 1019 mob: + 31 (0)6 12995794 i.cornelis@vanabbemuseum.nl

Subsidiegevers en sponsoren
Het Van Abbemuseum wordt ondersteund door bijdragen van de BankGiro Loterij, Provincie NoordBrabant, Stichting Promotors Van Abbemuseum, Vrienden van het Van Abbemuseum, Rabobank Eindhoven-Veldhoven (Vanabbemuseumschoolbus), Brainport Development en Woonbedrijf (MADe) Ook de afzonderlijke tentoonstellingen worden mogelijk gemaakt door extra bijdragen: Play Van Abbe is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Mondriaan Stichting, BankGiro Loterij, Provincie Noord-Brabant, VSBfonds en SNSReaal Fonds. De modellen van de figuren uit Lissitzky+ Overwinning op de Zon zijn tot stand gekomen dankzij ondersteuning van Rotary Club Eindhoven Soeterbeek. Het beeld Doodgravers is mede tot stand gekomen dankzij ondersteuning van MCB Nederland. Double Infinity kwam tot stand met steun van Netherlands China Arts Foundation, Gemeente Eindhoven, Dutch Culture Centre, DutchDFA (Dutch Design Fashion and Architecture), Shama Xujiahui en Mondriaan Stichting. De producties van de Chinese kunstenaars en Surasi Kusolwong worden mede mogelijk gemaakt dankzij Far East Far West Ltd.

Het Van Abbemuseum in Eindhoven is een van de meest toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in Europa. Het museum heeft een uitgebreide internationale collectie van ruim 2700 kunstwerken, waaronder sleutelwerken van Lissitzky, Picasso, Kokoschka, Chagall, Beuys, McCarthy, Daniëls en Körmeling. Vragen op het gebied van kunst en samenleving stelt het museum op een experimentele manier aan de orde. Openheid, gastvrijheid en kennisuitwisseling zijn voor het Van Abbemuseum van belang, en we prikkelen onszelf en bezoekers om over onderwerpen na te denken. Bijvoorbeeld over de rol van de collectie als cultureel 'geheugen', of over het museum als publieke ruimte. Door internationale samenwerking en uitwisseling is het Van Abbemuseum bovendien een plaats waar creatieve kruisbestuiving plaatsvindt. Een bron van verwondering, inspiratie en verbeelding.

Van Abbemuseum Bilderdijklaan 10 Eindhoven Openingstijden Dinsdag t/m zondag 11:00­17:00 uur Donderdag 11:00­21:00 uur Op donderdagen is de toegang gratis vanaf 17:00 uur. Toegang Volwassenen: 9,00 Groepen van 15 of meer, 65 plussers: 6






---- --