Gemeente Roerdalen
Inwoners Roerdalen (redelijk) tevreden over onderhoud openbare ruimte
Inwoners van Roerdalen zijn (redelijk) tevreden over het onderhoud van
de openbare ruimte en het functioneren van de buitendienst. Dat blijkt
uit een onderzoek onder het Bewonerspanel Roerdalen dat de gemeente de
afgelopen weken uitvoerde. Aan het onderzoek namen 543 inwoners deel.
Gemeente Roerdalen neemt de resultaten mee in het werkplan 2011 van de
buitendienst.
Afval en onderhoud
Volgens de meerderheid van de deelnemers ligt er geen tot weinig
zwerfvuil in de woonomgeving (65%), zijn verkeers- en straatnaamborden
niet of nauwelijks bevuild (90%) en is de staat van onderhoud van het
meubilair (zeer) goed (67%). Aandachtspunten zijn het weghalen van
onkruid, ( 32% ontevreden), kale plekken in het openbaar groen (19%) en
het legen van afvalbakken (18% ontevreden). Het onderhoudsniveau van
het openbaar groen vinden deelnemers het belangrijkst. Hier is 57%
tevreden over. 66% Van de deelnemers geeft aan bereid te zijn om zelf
een steentje bij te dragen aan een verzorgde openbare ruimte.
Buitendienst en Meldpunt Openbare Ruimte
De meerderheid van de respondenten vindt de medewerkers van de
buitendienst herkenbaar (83%) en makkelijk aanspreekbaar (53%). Ze
geven aan dat ze serieus worden genomen, met respect worden behandeld
en netjes te woord worden gestaan. In de meeste gevallen zijn de
medewerkers vriendelijk. Verder is ruim een derde van de deelnemers
bekend met het Meldpunt Openbare Ruimte. Een groot deel van de
respondenten (89%) die een melding hebben gemaakt bij het meldpunt, is
tevreden over de tijd waarbinnen ze een terugmelding ontvingen. Het
grootste deel vond dit antwoord duidelijk en volledig.
Nieuwe werkwijze buitendienst
Gemeente Roerdalen neemt de resultaten mee in het werkplan 2011 van de
buitendienst. De buitendienst gaat in 2011 meer servicegericht werken.
Er komen drie serviceploegen die elk twee kernen gaan bedienen. Op deze
manier hoopt de buitendienst dichter bij de inwoners komen te staan,
beter aanspreekbaar te worden en sneller klachten af te kunnen
handelen. Het tevredenheidsonderzoek wordt binnen twee jaar herhaald.
Bewonerspanel Roerdalen
Het Bewonerspanel Roerdalen bestaat uit een groep inwoners die een
afspiegeling vormen van de samenleving van Roerdalen. Leden kunnen een
aantal keer per jaar via een digitale vragenlijst hun mening geven over
onderwerpen als leefbaarheid in de buurt, openbare orde, veiligheid,
communicatie, groenonderhoud, kunst en cultuur, et cetera. De gemeente
gebruikt de inbreng bij het opstellen van beleid en bij het verbeteren
van haar dienstverlening.
Te downloaden:
* Rapport_Bewonerspanel_Roerdalen_- Onderhoud openbare ruimte.pdf
(1,12 MB)
Zie het origineel