Nederlands Openluchtmuseum kiest ontwerpen jonge designers


Uitkomst van de experimentele samenwerking tussen ARCCI en het Nederlands Openluchtmuseum

ARNHEM, 20101230 -- Onlangs koos de directie van het Nederlands Openluchtmuseum uit zes voorstellen van jonge designers, twee ontwerpconcepten voor realisatie: het serviesontwerp Familiegoed van Celia Sluijter, Linda van Sommeren en Maaike van Tienhoven en een nieuw winkelproduct voor het eigen merk 't Goeye Goet in de vorm van doe-het-zelf pakketten voor kinderen van Willem van Landeghem en Anne Schaufeli. De ontwerpconcepten zijn ontwikkeld binnen het samenwerkingsproject van ARCCI (Arnhems Centrum voor Creatieve Economie & Innovatie) en het Nederlands Openluchtmuseum in het kader van het tweejarige programma Open Minds Open Sources (OMOS).

Onder de titel 't Goeye Goet Innovated en NOM-servies 2012 hebben negentien ontwerpers ideeën ontwikkeld om historisch vakmanschap en dagelijks gebruik te vertalen naar eigentijdse en vernieuwende toepassingen. Op basis van een ideeëngeneratie - georganiseerd in samenwerking met Syntens (innovatienetwerk voor ondernemers) en Ontwerp Platform Arnhem (OPA) - zijn uiteindelijk 6 ontwerpconcepten gepresenteerd aan de directie van het museum.

Het serviesontwerp Familiegoed is geïnspireerd op de idee dat een servies in het dagelijks familieleven zich vooral kenmerkt als een bonte verzameling van zelf aangeschafte, gekregen, verzamelde en geërfde serviesdelen. Op een vergelijkbare wijze willen de ontwerpers Sluijter, Van Sommeren en Van Tienhoven - een ontwerptrio dat i.h.k.v. dit project voor het eerst met elkaar samenwerkt - het jubileumservies samenstellen. Uit het depot selecteren ze diverse serviesdelen uit diverse historische tijden waarmee een nieuw servies wordt samengesteld. De serviesdelen worden op basis van een aantal collectiestukken opnieuw geproduceerd en voorzien van een eigen voor het museum kenmerkende kleurstelling en een op de onderzijde aangebrachte codering met o.a. het inventarisnummer, het oorspronkelijke productiejaar en het jubileumjaar. De intentie is om het servies zowel binnen de horecagelegenheden van het museum te gebruiken als te koop aan te bieden in de museumwinkel.

De Doe-het-Zelf-pakketten van Willem van Landeghem en Anne Schaufeli - eveneens een gelegenheidsduo in dit project - zijn geïnspireerd op de in het museum aanwezige productietechnieken en materialen in combinatie met kenmerkende historische vormen en stijlen zoals die terug te zien zijn in de ornamentiek van gebouwen, interieurs en gebruiks- en siervoorwerpen. Kinderen kunnen met deze pakketten thuis aan de slag met stempelen, gieten van bijenwas, bakken van koekjes, het historisch aankleden van poppen of het maken van een kijkdoos van een historisch interieur.

De directie was unaniem in de beslissing om deze twee ontwerpvoorstellen door te ontwikkelen tot een uitvoerbaar ontwerp. Een derde ontwerpvoorstel van Egbert-Jan Lam en Anna Korshun voor een bijzondere winkelpresentatie en publicatie van een nieuwe collectie 't Erfgoet gebaseerd op tweedehands voorwerpen met bijzondere verhalen, wil het museum graag later onderzoeken op de mogelijkheid van realisatie.

ARCCI en Nederlands Openluchtmuseum
ARCCI doet onder meer onderzoek naar de mogelijkheden om de creatieve economie te versterken en te professionaliseren. Vanuit die doelstelling is ARCCI initiator van het project. De samenwerking past daarnaast binnen de missie van het Nederlands Openluchtmuseum die op unieke wijze tradities en overleveringen levend wil houden én wil verbinden met de actualiteit.

Dit project is financieel mede mogelijk gemaakt door de subsidieregeling RAAK, uitgevoerd door de Stichting Innovatie Alliantie (www.innovatie-alliantie.nl).





Ingezonden persbericht