Rover wil dat NS vaste klanten compenseert
Rover wil dat NS abonnementhouders compenseert voor de aanhoudende
problemen op het spoor. Dit stelt Rover in een brief aan NS. Donderdag
maakte NS bekend nog eens twee weken met kortere treinen te blijven
rijden. Dit zou betekenen dat treinreizigers straks in totaal een maand
lang hinder hebben ondervonden van enkele dagen sneeuwval. Rover vindt
dit buiten alle proporties. Naar aanleiding van gesprekken met Rover
besloot NS later op de middag om volgende week alsnog ouder materieel
in te zetten om het materieelgebrek op te vangen.
De huidige problemen op het spoor worden veroorzaakt door de nieuwe
SLT-sprinters. Van deze nieuwe treinen, die door NS niet zijn getest op
sneeuwbestendigheid, is het overgrote deel defect. De reparaties
verlopen langzaam. Rover heeft weinig vertrouwen in de SLT's en heeft
NS al meerdere malen opgeroepen om het oude DDM-dubbeldekkers weer in
gebruik te nemen. sinds deze treinen in september door de SLT's zijn
vervangen, heeft de vloot werkloos aan de kant gestaan. NS liet
donderdagmiddag weten op de oproep van Rover in te gaan, waardoor
volgende week toch langere treinen kunnen rijden dan eerder op de dag
werd aangenomen.
Om reizigers verder te motiveren in de daluren te reizen, stelt NS het
zoutkaartje weer in: een voordelig vervoersbewijs voor buiten de
spitsuren. Rover vindt dit onvoldoende. De meeste reizigers kiezen er
niet voor hun lol voor om met de trein in de spits te reizen, zeker
niet op dit moment. Abonnementhouders hebben daarbij al de volle mep
betaald en krijgen juist door het zoutkaartje nu in de daluren te maken
met extra volle treinen. Rover vraagt NS daarom om vaste klanten, zoals
houders van een voordeeluren-, maand- of jaarkaart, te compenseren.
NS heeft aangegeven de komende week goed de drukte te zullen monitoren
om indien nodig met materieel te schuiven. Rover roept reizigers op om
overvolle treinen te melden aan Rover via secretariaat@rover.nl, om
deze trajecten bij NS extra onder de aandacht te brengen.
Pagina geplaatst: 30 december 2010