Milieudienst Rijnmond

DCMR treft 1000 kilo onbeheerd vuurwerk aan

31.12.2010 13:15
DCMR, communicatie

De laatste dagen van het jaar hebben volgens de DCMR Milieudienst Rijnmond een wisselend beeld opgeleverd van de opslag van consumentenvuurwerk. Tijdens de voorcontroles die 27 en 28 december plaatsvonden trof de milieudienst tussen de ongeveer 80 gecontroleerde bedrijven zo'n 12 vuurwerkverkooppunten aan die niet voldeden aan de voorschriften voor veilige opslag van vuurwerk. Volgens de DCMR een tegenvallend resultaat. Over de verkoopdagen is de DCMR over het algemeen tevreden. Tijdens de verkoopdagen op 29, 30 en 31 december is de DCMR bij drie bedrijven opgetreden.

Het vuurwerkverkooppunt gevestigd aan de Zevenkampsering te Rotterdam ging donderdag behoorlijk in de fout door 1063 kilo consumentenvuurwerk onbeheerd achter te laten in een vrachtauto in een woonwijk in Ommoord, waardoor de veiligheid van de omwonenden in het geding kwam. Tegen de onderneming is proces verbaal opgemaakt. Onder begeleiding van de DCMR is vervolgens zo'n 600 kilogram van het vuurwerk teruggebracht naar de leverancier. De overige 400 kilogram is onder toezicht van de DCMR veilig opgeslagen in de daarvoor bestemde ruimte van de winkelier.

Overtredingen tijdens de voorcontroles

De overtredingen tijdens de voorcontroles varieerden van het uitstallen van consumentenvuurwerk in de verkoopruimte, vuurwerkverpakkingen die niet onder sprinklerinstallaties stonden, geblokkeerde gangpaden in de bewaarplaatsen, tot aan opslagruimten van de (buffer-) bewaarplaats waarvan de deur continu werd opengehouden. Naast processen-verbaal zijn er bij enkele bedrijven ook inningen gedaan op reeds vastgestelde lasten onder dwangsom. Ook zal het bestuur van de gemeente waarin de betreffende ondernemer is gevestigd ook worden geadviseerd (nieuwe) lasten onder dwangsom op te leggen.

De DCMR blijft scherp toezien

Om de veiligheid te waarborgen roept de DCMR ondernemers op in de toekomst meer aandacht te hebben voor de regels die gelden voor aanvang van de verkoopperiode. De DCMR zal hier in 2011 ook in de voorlichting richting ondernemers aandacht aan blijven schenken.