Gemeente Westervoort

Meldingen openbare ruimte vanaf 3 januari 2011 gemakkelijker voor inwoners van Westervoort

Vanaf 3 januari 2011 gaat de gemeente Westervoort met een nieuw meldpunt voor meldingen in de openbare ruimte werken. En dus niet meer met de zogenaamde Servicelijn.

Denk hierbij aan meldingen over losliggende stoeptegels, zwerfvuil, verstopte straatputten en vernieling aan speeltoestellen bijvoorbeeld. Inwoners, bedrijven en organisaties kunnen via het meldpunt gemakkelijker hun melding doen. Allereerst via internet: www.westervoort.nl (klik op de button en vul het formulier in). Het voordeel is dat melden op deze manier 24 uur per dag, zeven dagen in de week mogelijk is. De vernieuwde applicatie is laagdrempelig en gebruiksvriendelijk voor zowel de melder als de behandelaar, de gemeente. De gemeente nodigt haar inwoners, maar ook bedrijven en organisaties die in Westervoort zijn gevestigd uit om vooral kennis te maken met deze vernieuwde mogelijkheid en meldingen via internet door te geven. Daarnaast is melden ook telefonisch mogelijk of per brief. De gemeente vindt het belangrijk om Westervoort schoon, veilig en leefbaar te houden. Hierbij is de hulp van haar inwoners onmisbaar en zijn alle meldingen openbare ruimte van harte welkom! Om dit zo makkelijk mogelijk te maken is het meldpunt openbare ruimte vanaf 3 januari 2011 een feit.

Wat zijn meldingen openbare ruimte?
Losliggende stoeptegels, een kapotte lantaarnpaal, zwerfvuil, illegale stort, verstopte straatputten, vernieling aan speeltoestellen en een omgewaaide boom zijn voorbeelden van meldingen die inwoners kunnen doen bij de gemeente. Maar ook melding doen van gaten in asfalt en parkeeroverlast.

Waarom een meldpunt?
De gemeente vindt het belangrijk om Westervoort schoon, veilig en leefbaar te houden. Soms kan dat in het gedrang komen en kunnen er zelfs onveilige situaties ontstaan. Zo kan een vernield speeltoestel gevaar opleveren voor spelende kinderen of kan overhangend groen een onveilige verkeerssituatie creëren. Daarom roept de gemeente haar inwoners, bedrijven en organisaties op dit soort zaken te melden. Zij zijn immers `de ogen van de buurt' en kunnen hiermee de gemeente en hun mede Westervoorters helpen. Zo kan de gemeente actie ondernemen om het probleem op te lossen.

Waarom een nieuwe werkwijze?
De nieuwe applicatie werkt prettiger en het is gebruiksvriendelijker, voor zowel de melder als de behandelaar, èn laagdrempelig. Met name het melden via internet maakt het voor inwoners makkelijk om een melding te doen wanneer dat hen uitkomt. Internet is immers 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar. Dat kan meer uitnodigend werken. Het formulier is makkelijk in te vullen en digitaal te verzenden. Bovendien is het mogelijk om via een kaart van Googlemaps de exacte locatie aan te geven van die straatlantaarn die defect is of die stoeptegel die los ligt.

Hoe werkt het nieuwe meldpunt?
Een melding over de openbare ruimte die de gemeente telefonisch, per brief of digitaal (via www.westervoort.nl) ontvangt, wordt geregistreerd. Dit gebeurt in een aparte applicatie, waardoor monitoring van de melding makkelijk is. Vervolgens worden de meldingen uitgezet, naar de afdeling of persoon die dit verder kan behandelen. Dit geldt niet voor meldingen die via externe websites als www.verbeterdebuurt.nl en Buiten Beter (melding via Smart Phone) zijn gedaan. De gemeente roept haar inwoners op hun klachten/meldingen enkel via de kanalen van de gemeente door te geven, en niet via andere websites/applicaties. Dit werkt in de afhandeling en terugkoppeling naar de melder namelijk niet efficiënt.

Wat gebeurt er met een melding?
Meldingen worden geregistreerd, op werkdagen. Dat betekent dat meldingen die online zijn gedaan in het weekend, de maandag na het weekend worden geregistreerd en uitgezet. Meldingen worden in de regel binnen tien dagen na registratie aangepakt. Het probleem wordt dus zo snel mogelijk, in ieder geval binnen tien dagen opgelost. Uitzonderingen zijn meldingen die worden meegenomen in de al bestaande planning, zoals snoeiwerkzaamheden.
Let op: spoedgevallen graag telefonisch melden op (026) 3179911.

Dorpsplein 1 6931CZ; P: Postbus 40 6930 AA; T: (026) 3179911; F: (026) 3113623 E: gemeente@westervoort.nl