RET: Openbaar aanbesteden in de grote stad is onjuiste keuze
03 januari 2011
Het openbaar aanbesteden van de Rotterdamse bus in 2012 en tram en
metro in 2017, zoals de nieuwe regering dit nu toch wil, is
onverstandig en kan leiden tot opsplitsing en versnippering. "In de
grote, complexe stad hangt alles met alles samen. Rotterdam is nu
eenmaal niet het Drentse platteland,â aldus Pedro Peters, algemeen
directeur van de RET, maandag in zijn Nieuwjaarsspeech.
Hij opent zijn speech met complimenten. "Van onze technische mensen tot
aan de bestuurders: petje af voor al die collega' s, want ze hebben een
topprestatie geleverd. De eerste winteraanval heeft de RET goed
doorstaan. Onze wissels werkten en we reden!"
Peters gelooft juist daarom ook in het Rotterdamse model, waarin
techniek, infrastructuur, stations, Centrale Verkeersleiding, de kennis
van het OV-netwerk en de dagelijkse rijden van bus, tram en metro niet
opgeknipt en versnipperd zijn. Alles binnen een bedrijf! "Een goed
evenwicht tussen overheid en markt, tussen aanbesteden en inbesteden."
Peters: ,,Op dit moment lijk je al gauw een zeurpiet die voor eigen
belang preekt, maar als in de praktijk zal blijken dat ik gelijk heb,
is het te laat en dan kan je niet meer terug.ââ
De RET-directeur waarschuwt in zijn speech voor de enorme bezuiniging
die de regering koppelt aan die openbare aanbesteding. Voor de
Rotterdamse regio zoân veertig miljoen. ,,Bij voorbaat weten we dat dit
bedrag niet door aanbesteding op tafel zal komenâ.
Hij wijst op mogelijk grote gevolgen voor reizigers en de
werkgelegenheid. Voor RET kan dit om honderden banen gaan. "Dat de
regering er voor kiest om 75% van de landelijke bezuinigingen juist aan
de drie grote steden op te leggen, begrijp ik niet. Dat zijn juist de
gebieden met de grootste mobiliteitsproblemen en de meeste reizigers."
Goed nieuws
2011 wordt een jaar waarin veel investeringen van de afgelopen jaren
concreet zichtbaar worden voor de klant. De nieuwe metroâs worden nog
steeds geleverd. Vanaf januari zal ook de eerste van de nieuwe serie
trams gaan rijden. Het hele jaar door wordt er vervolgens iedere week
een nieuwe tram geleverd. Na ruim een jaar zullen "oudjes" alleen nog
als reserves dienen. Ook wordt deze zomer de tweede boortunnel voor
Randstadrail in gebruik genomen en rijdt de metro iedere tien minuten
van en naar Den Haag.
Reisinformatie
De klant zal in 2011 op meer dan 800 haltes middels informatiezuilen
real time op de hoogte worden gebracht van reisinformatie.
De invoering van het nieuwe Exploitatie Beheers Systeem wordt ook dit
jaar afgerond, waardoor de regelmaat en punctualiteit van bus en tram
flink verbetert.
Mocht deze regering toch doorzetten met de plannen voor het aanbesteden
van de concessies in de grote steden, dan is bij de RET de bus het
eerste aan de beurt in 2012. Peters ziet dat met vertrouwen tegemoet:
,,Uit recent onderzoek in opdracht van de minister blijkt dat de RET de
afgelopen vijf jaar veel efficiënter is gaan werken en er geen
verschillen meer zijn tussen vervoer dat is aanbesteed of onderhands
gegund." "De objectieve cijfers tonen het aan: onze bus is inmiddels
net zo goedkoop, vaak zelfs goedkoper, dan de openbaar aanbestede
concessies."
Zie ook de bijlage met de nieuwjaarsspeech van Pedro Peters. Let op: de
uitgesproken versie geldt.
Nieuw jaar
RET