Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
148 Vragen van de heer P.E.J. Werensteijn
(ingekomen 29 november 2010

en antwoorden verzonden door het college op 4 januari 2011)


Op vrijdag 19 november 2010 heeft er een brand plaatsgevonden in de verkeersleidingpost van de Nederlandse spoorwegen. Vanwege de brand lag al het treinverkeer naar en van Utrecht stil. Omdat mensen toch naar huis wilden, kwamen er diverse verkeersstromen op gang. Door alle bussen, personenauto's en taxi's die mensen in het stationsgebied moesten ophalen stond de binnenstad met name bij de jaarbeurs aan alle kanten vast. Een evenement in de Jaarbeurs en wegwerkzaamheden in de omgeving van Utrecht waren ook niet bevorderlijk voor de verkeersdoorstroming in de gemeente. Calamiteitenplannen rond en in het stationsgebied zijn zo geheim dat ze niet voor raadsleden inzichtelijk zijn, desondanks zijn er jaren geleden wel bepaalde scenario's door de toenmalig burgemeester Brouwer bekend gemaakt. Daaronder vallen onder andere een terroristische aanslag, een grote brand, problemen met chemische stoffen etc. Desondanks zijn er natuurlijk ook "kleine" problemen te bedenken die een grote invloed hebben op de verkeersstromen op en rond het stationsgebied. Een voorbeeld daarvan was het incident op de 19e van november.

1 Afgezien van grote rampen is er ook voorzien in een calamiteitenbeheersplan voor problemen zoals stroomuitval, softwareproblematiek of brand waardoor er geen gevaar voor de reizigers is maar er ook totaal geen treinverkeer meer rijd?
1 Zo ja, is dit plan inwerking getreden op vrijdag 19 november 2010?
1 Zo nee, waarom is dit plan er niet en is het geen idee om voor problemen op kleinere schaal op hoofdlijnen afspraken te maken met de partners?

1: Rampenbestrijdingsplannen worden gemaakt voor (grotere) risico's waarvan de aard en locatie voorzienbaar zijn. Kleinere crises moeten worden opgelost op basis van het Regionaal Crisisbeheersingsplan. Dat is een operationeel plan met de algemene, generieke organisatie en aanpak van de rampenbestrijding.
De crisis van 19 november was niet zozeer gelegen in de relatief kleine brand, maar in grote gevolgen die de uitval van het treinverkeer had; dat was een vervoersprobleem dat door NS is opgepakt. De brand en de technische schade moesten worden bestreden met de normale bedrijfsprocessen van de brandweer, respectievelijk de bedrijfscontinuïteitsmaatregelen van de bedrijven.


2. De rede dat de een deel van de stad op vrijdag 19 november 2010 vast liep was dat veel reizigers door familie of vrienden in de omgeving van het centraal station opgehaald werden. Dit is niet effectief en heeft tot gevolg dat (lijn)bussen waaronder ook bussen die gestrande reizigers moeten ophalen of wegbrengen vastlopen in de stad met eventuele tijdsverlies tot gevolg. Bent u met trots van mening dat het handiger is om aan de randen van de stad opstappunten voor gestrande reizigers te hebben, waar, bij calamiteiten mensen gratis met het OV naar toe kunnen zodat de binnenstad niet volloopt met verkeer ?
3. Wat vind u van het idee om hier de transferia voor te gebruiken?

2 en 3: Bij uitval van het totale treinverkeer is tijdsverlies een logisch en onvermijdbaar gevolg. Vooruitlopend op de evaluatie willen we concluderen, dat de zelfredzaamheid die veel reizigers aan de dag legden, in onze ogen uiterst effectief was. De toevloed van halers en brengers moeten we dus ook niet zien als probleem, maar als een deel van de oplossing. Samen met de inspanningen van de NS en stads- en streekvervoerders heeft zelfredzaamheid er toe geleid dat de reizigers, zij het met vertraging, allemaal thuis of elders onder dak kwamen. Zij hebben geen gebruik hoeven maken van de nachtopvang, die wij in samenwerking met Jaarbeurs en Rode Kruis hadden opgezet als 'vangnet' voor het geval er alsnog grote aantallen reizigers zouden stranden.
Bij het maken van het Rampenbestrijdingsplan is gesproken over het inzetten van transferia. De inzet zou effectief kunnen zijn bij langdurige problemen van meerdere dagen, maar bij een probleem van enkele uren zou het een te ingewikkelde oplossing zijn.


4. Door een combinatie van wegwerkzaamheden aan een van de rijkswegen rond Utrecht en het uitvallen van alle treinen stond het verkeer op de ring Utrecht (A2, A12 en A27) vast. Zijn er afspraken met betrekking tot calamiteiten en de uitvoering van wegwerkzaamheden aan rijks- provinciale en gemeentewegen en kunnen deze stilgelegd worden voor korte of langere tijd om zo bij (grote) calamiteiten de verkeersdoorstroming weer opgang te brengen?

4. Wegwerkzaamheden moeten over het algemeen worden afgemaakt, een opgebroken (of om andere reden onbruikbare) weg biedt immers geen vervoerscapaciteit. Daarbij komt, dat stilleggen van wegwerkzaamheden -als het dus al mogelijk is - geen zin heeft voor een probleem dat enkele uren duurt: het middel is dan erger dan de kwaal. Er bestaan wel afspraken maar die hebben alleen effect voor langduriger én ernstiger problemen.


---- --