Persbericht

NAVTEQ stelt top 10 samen van Europese steden met meeste verkeersopstoppingen Een lijst waar u niet in wilt staan: toonaangevende leverancier van verkeersdiensten NAVTEQ publiceert een top 10 van de ergste spitsen in West-Europese steden in 2010

Veldhoven - 6 januari 2011 - NAVTEQ, de toonaangevende aanbieder van kaarten, verkeers- en locatiegegevens voor navigatie, locatiegebonden services en mobiele advertenties wereldwijd, heeft vandaag de top 10 gepubliceerd van drukste avondspitsen in Europa volgens haar experts. De lijst wordt aangevoerd door Londen, Parijs en Dublin.

NAVTEQ Traffic(TM) wordt wereldwijd gebruikt in toonaangevende navigatieoplossingen voor auto's en personen, zowel mobiel als online. In Europa biedt NAVTEQ Traffic voor 13 landen* consistente en naadloze verkeersinformatie. Die informatie wordt gebaseerd op gegevens van een ongeëvenaarde bronnenportfolio, waaronder miljarden GPS-meetgegevenspunten per maand, een uitgestrekt sensorennetwerk, plus gegevens op basis van gebeurtenissen die worden verzameld door instanties zoals de politie, nooddiensten en organisaties voor rekeningrijden.

NAVTEQ heeft de top 10 van ergste verkeersopstoppingen samengesteld op basis van een aantal verschillende criteria, waaronder de grootste vertraging tijdens de spits in West-Europese steden met meer dan één miljoen inwoners. De top tien bestaat uit:


1. Londen

2. Parijs

3. Dublin

4. Berlijn

5. Stockholm

6. Hamburg

7. Manchester

8. Lyon

9. Wenen

10. Marseille

Met de op kwaliteit geteste verkeersgegevens van NAVTEQ® beschikken automobilisten over een uitgebreide oplossing waarin tot op de minuut nauwkeurige verkeersinformatie wordt gekoppeld aan kaartgegevens die draadloos en rechtstreeks wordt verzonden naar autonavigatiesystemen, persoonlijke navigatiesystemen en mobiele telefoons. NAVTEQ Traffic levert gedetailleerde informatie over actuele verkeersomstandigheden, waardoor automobilisten betere beslissingen kunnen nemen over hun route of een omweg.

De experts van NAVTEQ Traffic merken dat de verkeersdrukte niet alleen wordt beïnvloed door variabele zaken zoals ongevallen, het moment van de dag en het weer, maar ook door constante factoren, waaronder:
- Specifieke topografische omstandigheden, bijvoorbeeld grote watermassa's zoals rivieren, meren of kustlijnen, kleine dalen en hoge bergen
- Woon- en werkgebieden in steden en buitenwijken, waardoor verschillende verkeerssituaties ontstaan
- Intelligente interactie tussen particulier en openbaar vervoer en transportsystemen

"Deze en vele andere omstandigheden bepalen samen met het tijdstip de verkeersdrukte," aldus Andreas Erwig, directeur van NAVTEQ Traffic Europe. "Omdat de fascinerende complexiteit van verkeer niet alleen draait om verplaatsing van A naar B, maar ook om verplaatsing van nu naar later."

Om die complexe verkeersprocessen waar te nemen en te begrijpen, vergaart NAVTEQ niet alleen gegevens van verschillende technologieën, maar ook van verschillende gebruikersgroepen, zoals GPS-gegevens van consumenten en commerciële GPS-gegevens.

Een video met Mr. Erwig is te vinden via http://www.youtube.com/user/NAVTEQCompany.