VU medisch centrum

Nieuw systeem administreert betrouwbaarder en eenvoudiger

17 november 2010

Op 7 januari 2011 gaat een nieuw studentenadministratiesysteem 'live' bij de faculteit geneeskunde. "Vooral de student gaat er erg op vooruit", aldus Diana Jansen.

Alle faculteiten van de VU én VUmc werken vanaf begin volgend jaar met een nieuw studentenadministratiesysteem: SIS. "Het is één systeem voor onder meer inschrijving en studievoortgang", zegt Diana Jansen, implementatiemanager bij het instituut voor onderwijs en opleiden, IOO. "Alleen al bij VUmc zijn momenteel zeven administratiesystemen actief, waardoor er veel overdrachtmomenten zijn tussen zowel medewerkers als systemen. Met het nieuwe systeem wordt het voor medewerkers, studenten en docenten allemaal betrouwbaarder en eenvoudiger."

Studentenportal
Mede vanwege het nieuwe administratiesysteem zijn er nieuwe afspraken gemaakt over de procedures. Zoals voor de intekentermijn voor toetsen en practica (de student kan zich tot twee weken voor aanvang zelf inschrijven, daarna betaalt hij 25 euro administratiekosten aan de balie), de overgangsregeling (vier keer per jaar een bindend studieadvies) en de cum laude-regeling. In totaal zijn er straks 141 SIS-gerelateerde procedures. Jansen: "Zo zijn alle regelingen duidelijk voor iedereen en treden wij door middel van vaste scripts en uniforme formats op eenduidige wijze naar buiten toe."
De procedures hebben gevolgen voor de werkwijze van afdelingen, vertelt zij. "Iedere afdeling krijgt een gestandaardiseerd werkpakket en iedere administratief medewerker een duidelijke werkinstructie met SIS-taken en niet-SIS-taken."
Het nieuwe studentenadministratiesysteem levert vooral voordelen op voor studenten, verwacht zij. "Met een 'eigen' studentenportal, die mede is ontwikkeld door studenten, gaan zij er erg op vooruit. Nu is het voor studenten lang niet altijd duidelijk waar zij informatie kunnen vinden. Straks vinden zij in hun eigen portal onder meer hun persoonlijk rooster, toetsrooster, tentamenuitslagen en blackboardmededelingen, en kunnen zij zich via hun portal inschrijven voor toetsen, inhaalpractica en zorgstages." Ook de docenten krijgen een eigen portal, de invoering daarvan is echter uitgesteld tot juli 2011.

Drie fases
Het nieuwe SIS wordt in drie fases geïmplementeerd: de voorbereidingsfase tot 1 december, de overgangsfase van 1 december tot 7 januari, en de daadwerkelijke implementatie vanaf 7 januari. Jansen: "Begin oktober zijn we begonnen met het trainen en informeren van de medewerkers en het testen van bedrijfskritische processen, zoals de cijferadministratie, de roosterplanning en het toetsrooster. Op 1 december start het overzetten van de zeven huidige administratiesystemen naar SIS. Vanwege deze omzetting kan een aantal activiteiten dan niet plaatsvinden, waaronder diploma's uitreiken. Wel is er dan een noodprocedure, voor studenten die een BIG (medische) registratie nodig hebben. Op 7 januari is de periode van conversie achter de rug en gaan we formeel met het nieuwe systeem aan de slag."

Liesbeth Kuipers
bron: Tracer