Veilig Verkeer Nederland

VVN: verkeersveilige aanpak stedelijke distributie noodzakelijk

vrijdag, 07 januari 2011

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO, de ondernemersorganisatie voor Transport en Logistiek willen dat eind 2011 ten minste dertig gemeenten maatregelen hebben uitgevoerd die de problemen rondom stedelijke distributie effectief aanpakken. Dat stellen zij in een persbericht naar aanleiding van het Actieprogramma Stedelijke Distributie, dat eind 2010 verscheen. Voor Veilig Verkeer Nederland (VVN) telt vooral dat de distributie verkeersveilig moet gebeuren.

De Ambassadeur Stedelijke Distributie, Eric Janse de Jonge, stelt in het actieprogramma het doel om de komende twee jaar stedelijke distributie werkelijk te laten landen in alle grote steden. De uitvoering van het programma ligt bij Connekt. EVO en TLN geven aan nauw te zullen samenwerken met Connekt om deze ambities waar te maken. De huidige situatie in binnensteden is voor TLN en EVO niet aantrekkelijk.

Succesvolle maatregelen

Maatregelen als belevering in de randen van de dag, verruiming van venstertijden en inzet van straatmanagement werpen in enkele steden inmiddels hun vruchten af. Het baart EVO en TLN echter zorgen dat er nog steeds veel steden zijn die de winst van stedelijke distributiemaatregelen niet inzien.

Volgens EVO en TLN zijn er inmiddels legio voorbeelden die aantonen dat het efficiënter maken van de bevoorrading niet alleen winst oplevert voor het bedrijfsleven, maar ook voor de gemeente, de binnenstadondernemers en binnenstadbewoners. De gemeente heeft belang bij een hogere verkeersveiligheid en ondernemers hebben profijt van een goed winkelklimaat dat zo min mogelijk wordt verstoord door laad- en losactiviteiten.

Verkeersveilig alternatief

Bij stedelijke distributie gaat het om de manier waarop winkels bevoorraad worden of mogen worden. Voor VVN staat daarbij het voorkómen van conflicten tussen vrachtverkeer en kwetsbare weggebruikers centraal. Zwaar vrachtverkeer hoort wat VVN betreft niet in binnensteden: er zijn te veel kwetsbare weggebruikers en smalle straten zonder gescheiden voorzieningen voor fietsers en voetgangers. De SWOV noemt een verbod voor zwaar vrachtverkeer in binnensteden als een mogelijkheid om het aantal ongevallen tussen vrachtauto's en andere weggebruikers te verminderen. Een verbod lijkt echter niet haalbaar, want winkels moeten wel bevoorraad worden. VVN pleit daarom -ongeacht de gekozen oplossingsrichting- in ieder geval voor een verkeersveilige aanpak.