Fun: speelgoedverkoop in december 5 % hoger dan in 2009

07/01/2011 16:47

FUN BELGIUM NV

Volle glascontainers met lege champagneflessen en kerstboomverbrandingen geven aan dat het nieuwe jaar nu echt op gang is gekomen. Vrijetijdsketen Fun blikt op het einde van de kerstvakantie tevreden terug op de decemberverkopen. Ondanks de bijwijlen Siberisch aandoende wintertoestanden en de soms spekgladde wegen verkocht de groep 5 % meer speelgoed dan in december 2009. "De succesvolle intrede van Lego op de markt van de gezelschapspellen is daar niet vreemd aan", zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun. Ook de lancering van Ninjago - de Oosterse gevechtsfiguurtjes van Lego- en de verdere grote belangstelling voor Beyblades, Bakugan en Littlest Pet Shop deden de kassa rinkelen.

Back to basics

Onder het inpakpapier van de Sinterklaasgeschenken en van de pakjes onder de kerstboom zat dit jaar opnieuw flink wat speelgoed. Vooral de klassiekers deden het bijzonder goed. De consument zoekt vaste waarden en als er één fabrikant is die dat predicaat met trots in het vaandel mag voeren is het natuurlijk Lego. "De belangstelling voor Lego was enorm", zegt Bart Coeman. "Niet alleen voor de klassieke bouwdozen en figuurtjes, maar ook voor de nieuwe gezelschapspellen en voor Lego Ninjago. De bordspelen, die de kinderen eerst zelf in elkaar moeten knutselen, herhaalden in ons land zo moeiteloos het succes dat ze eerder in Groot-Brittannië en Duitsland boekten en waar ze in "no time" een marktaandeel van meer dan 5% realiseerden op de markt van de gezelschapsspellen. Ook Lego Ninjago, een heel nieuwe wereld van helden en schurken die zich bekwaamd hebben in Oosterse gevechtskunsten en die de kinderen eindeloos speelplezier verschaft, was enorm gegeerd." De voorzitter van Fun vindt dat er sprake is van een logische evolutie. "Ook in speelgoed gaat de consument op zoek naar houvast en naar zaken die vertrouwd zijn. Het is back to basics met veel aandacht voor kwaliteit en speelwaarde. Voor overdreven franjes en tierlantijntjes is geen plaats meer."

Verzamelen

Ook bij de andere speelgoedtoppers van de decemberverkopen zien we dezelfde onderliggende trend: zoeken naar wat vertrouwd is, speelwaarde en verzamelen. De Beyblades gingen in december dan ook gewoon op hun sterke elan door van de maanden voordien. Deze speciale tollen bieden de kinderen de kans om coole duels te spelen. "Vergelijk het maar met het populaire bikkelen van vroeger", zegt Bart Coeman. "Ook daaraan zie je de populariteit van alles wat klassiek is." Andere echte grote verkooptoppers waren Littlest Pet Shop en Bakugan die eveneens het fenomeen van de tijdelijke rage lijken te overstijgen omdat ze speelwaarde en de hang naar verzamelen weten te combineren.

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en kerstdecoratie. In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop. Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding. Fun heeft nu 33 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van om en bij de 90 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.