Ingezonden persbericht


persbericht

10 januari 2011

Selectie uit Collectie in De Galerij

Vanaf deze week is t/m 20 februari 2011 in De Galerij van het Mondriaanhuis een selectie te zien uit de bruikleencollectie 30 x 30 van het museum zelf. Eind 2009 heeft Maurice Wery de aanwezige collectie 30 x 30 gearchiveerd voor het museum, in Adlib ingevoerd en beschreven. Op verzoek heeft hij nu een kleine selectie van 20 werken gemaakt die in De Galerij te zien is.

Maurice Wery (1984) is freelance kunsthistoricus. Met een specialisatie in toegepaste kunst ( zilver, aardewerk, meubels) heeft hij een eigen kijk op de kunstwerken uit de collectie '30 x 30'. Los van achtergrond en theorie - een eeuwig twistpunt voor constructivisten - heeft hij een objectgerichte keuze gemaakt uit bijna driehonderd schilderijen. In zijn keuze lette hij vooral op kleur en vorm: lijnen recht of schuin, wit, zwart, plat en diep. Het zijn deze contrasten - ondanks de gedeelde uitgangspunten van de kunstenaars en zelfs het gedeelde formaat - die zorgen voor een visueel afwisselende presentatie.

Wery zegt hier zelf over: "Het formaat van een stoeptegel als uitgangspunt voor een serie kunstwerken; voor het project '30 x30' werd in 1992 aan ruim honderd kunstenaars gevraagd om een werk te maken waarbij als enige restrictie gold dat het ingezonden kunstwerk 30 bij 30 centimeter zou meten. Het lijkt op zijn minst opmerkelijk om een autonoom opererende kunstenaar met zulke praktische voorwaarden als het formaat van zijn kunstwerk lastig te vallen. Toch lieten de deelnemers zich hierdoor niet weerhouden: gedurende een korte tijd werd een collectie van honderden schilderijen bijeen gebracht die in de jaren direct volgend op de tentoonstelling werd aangevuld tot bijna driehonderd kunstwerken. De collectie '30 x 30' was geboren. Door de pan-Europese opzet van het project en de focus op een gezamenlijke presentatie in 1992 is een collectie ontstaan die kan fungeren als tijdsdocument van de concrete en constructivistische kunst in Europa aan het einde van de twintigste eeuw. De oors pronkelijke tentoonstelling presenteerde het werk ook op deze manier: als een concreet-constructivistische encyclopedie werden alle werken naast en boven elkaar getoond. Als tegels van dertig bij dertig centimeter werden zo vele wanden gevuld."

Concrete kunst vindt zijn herkomst in het constructivisme, dat in het begin van de 20e eeuw in Rusland ontstond. Geometrische vormen werden samengevoegd tot composities waarin het subjectieve totaal afwezig was. De grondbeginselen werden later door Van Doesburg en Mondriaan geformuleerd in L'Art Concret. Concrete kunst verwijst niet naar iets wat buiten het kunstwerk ligt maar verwijst puur en alleen naar zichzelf, geen verwijzing naar de werkelijkheid. In de jaren '60-'70 werd hierin gezocht naar een universele beeldentaal die voor de beschouwer begrijpelijk zou zijn. Belangrijkste elementen werden de cirkel, het vierkant en de driehoek. Na de grootste bloei werd de benadering persoonlijker en ontstond een soort subjectievere concrete kunst, kunstwerken met een persoonlijker handschrift. Concrete kunst lijkt aan een revival te zijn begonnen. Het Mondriaanhuis toont hiermee een kleine selectie uit haar collectie. De gehele collectie is te zien op de website van het museum: www.mondriaanhuis.nl
Selectie uit Collectie is t/m 20 februari 2011 te zien in De Galerij van het museum.

///////////////////////// einde bericht //////////////////

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort
T 033 46 00 170
info@mondriaanhuis.nl
www.mondriaanhuis.nl



Ingezonden persbericht