Politiebond ACP

Nieuwe politiewet: Kamer op hoofdlijnen `positief kritisch'

De Tweede Kamer is op hoofdlijnen `positief kritisch' over het vormen van een nationale politie.

De commissie Veiligheid & Justitie (V&J) van de Tweede Kamer heeft woensdag 12 januari weer een algemeen overleg gehad met minster Ivo Opstelten over het vormen van een nationale politie. Tijdens het debat werd door de verschillende politieke partijen en de bewindsman gesproken over de hoofdlijnen van de bijbehorende nieuwe politiewet. De Tweede Kamer is op hoofdlijnen `positief kritisch'.

De meerderheid van de Tweede Kamer (via vertegenwoordiging in de commissie V&J) is het met minister Opstelten eens om het huidige politiebestel te moderniseren en een einde te maken aan het versnipperde politielandschap met 25 afzonderlijke korpsen en veel decentrale bevoegdheden op het gebied van het beheer.

Lokale verankering

De meeste partijen hebben hun zorg uitgesproken of het nieuwe politiebestel voldoende bijdraagt aan de lokale verankering van de politie: de politie in de wijk en uitvoerder van het lokale veiligheidsbeleid. Minister Opstelten heeft in zijn reactie nogmaals verklaard dat dit juist één van de hoekstenen van de nieuwe politiewet is. De burgemeester is verantwoordelijk voor de veiligheid en vult samen met de officier van justitie de gezagsrol in. Dit zonder dat deze bewindspersoon zich nog druk hoeft te maken over het beheer. Ook de positie en de rol van de gemeenteraad wordt versterkt.

Regioburgemeester

Verschillende Kamerleden hadden ook vragen bij de rol en de positie van de regioburgemeester. Zal deze zich niet te veel laten leiden door het eigen belang en als een korpsbeheerder nieuwe stijl nadrukkelijk zijn stempel gaan drukken op het regionale veiligheidsbeleid? Minister Opstelten gaf in zijn reactie aan dat de lokale veiligheidsplannen door de burgemeesters op regionaal niveau op elkaar worden afgestemd. De regioburgemeester is verantwoordelijk voor dit proces, maar hij of zij is slechts één van de partijen. De regioburgemeester neemt alleen beslissingen als de stemmen staken. Indien nodig kunnen burgemeesters tegen een dergelijk beslissing in beroep bij de minister.

Wetgevingstraject

Daarnaast werd tijdens het commissieoverleg duidelijk dat minister Opstelten het wetgevingstraject heel snel oppakt. Het is zijn de bedoeling om eind 2011 de wet te publiceren in de Staatscourant (laatste stap voor van kracht worden nieuwe wet). De komende tijd zullen kwartiermakers worden benoemd die het hele proces zullen begeleiden. Er komt een plan van aanpak, waarin duidelijk zal worden hoe de overgang naar het politiebestel zal gaan plaatsvinden.

Focus ACP

De ACP volgt de ontwikkelingen op de voet. Nu de structuur duidelijk is, ligt de focus van de ACP daarbij heel nadrukkelijk op de gevolgen voor de collega's. Als vakbond zal de ACP minister Opstelten aan het principe houden dat het vakmanschap en de professionaliteit van de politieman/ vrouw leidend moet zijn. De verandering van het politiebestel biedt kansen, maar ook zorgpunten, zoals: ruimte voor het politievak, inzet van de beschikbare capaciteit, het tegengaan van de bestuurlijke drukte en de samenhang in de wetgeving. In de onderstaande MEMO (pdf-bestand) is het (voorlopige) standpunt van de ACP te lezen met betrekking tot het nieuwe politiebestel.

---

13/01/11 15:57

---