Kroatië gekozen als 'Gastland Europa' op Vakantiebeurs 2012

Persbericht
Utrecht, 16 januari 2011

Kroatië wordt op de Vakantiebeurs van volgend jaar het nieuwe 'Gastland Europa'. Dat is op de laatste beursdag van de Vakantiebeurs 2011 bekendgemaakt. De status van Gastland impliceert dat alle toeristische troeven van Kroatië in samenwerking met beursorganisatie VNU Exhibitions promotioneel en in een opvallende setting tijdens de Vakantiebeurs intensief onder de aandacht worden gebracht. Kroatië is de opvolger van Portugal in 2010 en Slovenië, dat de rol van Gastland Europa tijdens de afgelopen beurseditie zeer succesvol invulde.

Igor Cupahin, directeur van het Kroatisch Nationaal Bureau voor Toerisme in Amsterdam: ,,Kroatië is een goed bereikbare Mediterrane bestemming en biedt gevarieerde mogelijkheden voor een geweldig verblijf voor elke vakantieganger. Zij kunnen hier een onvergetelijke tijd doorbrengen. De lifestyle, de cultuur en onze gastronomie zijn alom bekend en geliefd. Velen kennen de goed verzorgde kampeerfaciliteiten in Kroatië, aan de kust en richting binnenland''.

5,2 miljoen overnachtingen
,,Het afgelopen jaar mochten wij 311.000 Nederlandse toeristen in Kroatië verwelkomen, goed voor 5,2 miljoen overnachtingen. Ik ben ervan overtuigd dat de belangstelling nog flink zal toenemen na onze presentatie als Gastland Europa op de Vakantiebeurs van 2012'', aldus dhr. Cupahin.
Behalve een Gastland Europa presenteert zich op de Vakantiebeurs jaarlijks ook een Gastland Verre Bestemmingen. De afgelopen jaren waren dat Cuba, in 2009, en Indonesie, in 2010 en 2011. De keuze voor het nieuwe Gastland Verre Bestemmingen is nog niet bepaald.

Op de foto: Igor Cupahin, directeur van het Kroatisch Nationaal Bureau voor Toerisme en Dagmar Ypenberg, projectmanager van de Vakantiebeurs.

Noot voor de redactie (