Gemeente Boskoop


PERSBERICHT 11.04 - Diverse onderwerpen persgesprek 13 januari 2011

Onderwerpen persgesprek 13 januari 2011
o ISV Greenport regio Boskoop
o Variantenvergelijking oeververbinding
o Kadernota alcoholmatigingsbeleid & discussienota horecabeleid o Imago Boskoop

Deze onderwerpen staan op de agenda van de ronde tafel gesprekken op 13 januari 2011 om 19:30 uur in de Raadzaal en commissiekamer van het gemeentehuis. Door in gesprek te gaan met inwoners, verenigingen en organisaties én eventueel met de portefeuillehouder vormen raadsleden zich een beeld van de onderwerpen. Het stellen van vragen en inventariseren van informatie staat centraal. Tijdens de ronde tafel worden nog geen besluiten genomen. Dat gebeurt tijdens de raadsvergadering van 27 januari aanstaande.

ISV Greenport regio Boskoop
Met het vaststellen van een Intergemeentelijke Structuurvisie voor de Greenport regio Boskoop wordt de greenportstatus ruimtelijk vastgelegd. Hiermee blijft het belang van het boomkwekerijcluster Boskoop op provinciaal en landelijk niveau gewaarborgd. De ISV is opgesteld door de gemeenten Boskoop, Reeuwijk, Rijnwoude en Waddinxveen. Na vaststelling door de gemeenteraden wordt de ISV opgenomen in de Provinciale Structuurvisie. Ook wordt de ISV meegenomen in Greenports Nederland, het samenwerkingsverband van de vijf grootste tuinbouwclusters in Nederland (Westland/Oostland, Aalsmeer, Boskoop, Bollenstreek en Venlo).

De ambitie die in deze ISV is verwoord, ligt in het ontwikkelen van een sterke en duurzame greenport in een leefbare omgeving. Dit wordt onder meer bereikt door de centrumfunctie en de eigen identiteit te versterken en door een betrouwbare bereikbaarheid te waarborgen. Een duurzame greenport ontstaat bijvoorbeeld door efficiënt ruimtegebruik, concentreren en herstructureren. Daarnaast moet de wateropgave structureel geregeld worden met duurzaam waterbeheer en voldoende zoetwatervoorziening. Het gaat verder om een greenport die herkenbaar is als economisch centrum van de boomsierteelt, zichtbaar vanaf de hoofdinfrastructuur. De leefbaarheid van de omgeving wordt vergroot door verkeersoverlast te voorkomen, mede dankzij de voorgenomen infrastructurele verbeteringen. Ook de woonfunctie kan versterkt worden met de ontwikkeling van de greenport. De komende jaren zal de ISV worden uitgevoerd in samenwerking met de kwekers, regiogemeenten, provincie en waterschap.

De ontwerpstructuurvisie heeft in het voorjaar van 2010 ter inzage gelegen. In de nu voorliggende ISV zijn de ingediende zienswijzen, waar mogelijk, verwerkt. Ook overleg met de Provincie Zuid-Holland en de verschillende gemeenten heeft geleid tot enkele wijzigingen. De gemeenteraad wordt gevraagd de ISV vast te stellen. De ISV is input voor de Provinciale Structuurvisie, die jaarlijks wordt bijgesteld.

Variantenvergelijking oeververbinding
De noodzaak van een tweede oeververbinding in Boskoop wordt steeds groter vanwege toenemende verkeersdrukte op de Zijde. Een toenemend aantal containerschepen van en naar Alphen aan den Rijn en extra treinverkeer zullen voor nog meer files op de Zijde zorgen. Door een extra oost-west verbinding verbetert de bereikbaarheid en de leefbaarheid in (de kern) van Boskoop. Een tweede oeververbinding is de schakel die de Oostelijke rondweg en de Westelijke randweg verbindt tot een snelle route voor vrachtverkeer en overig (personen)vervoer dat niet in de dorpskern hoeft te zijn.

De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 3 juni 2010 gevraagd om de haalbaarheid en gevolgen van een tweede oeververbinding in beeld te brengen en daarbij een noordelijke en een zuidelijke variant te vergelijken. Hieruit komt voor het college van B&W een voorkeur voor de zuidelijke variant, dus een tweede oeververbinding tussen Boskoop en Waddinxveen.

De zuidelijke variant heeft de volgende voordelen ten opzichte van de noordelijke variant:
o Goedkoper in aanlegkosten, vanwege kortere route en minder inbreuk op het sierteeltgebied.
o Kortere verbinding, dus minder onderhoud nodig en daardoor minder onderhoudskosten.
o Een grotere groep gebruikers heeft baat heeft bij de verbinding, dus deze heeft een groter effect.
o Zowel Boskoop als Waddinxveen ondervinden het positieve effect van de oeververbinding.
o Geen verbreding van bestaande wegen nodig.
o Verbinding tussen Oostelijke rondweg en Westelijke randweg, waardoor kernen van Boskoop en Waddinxveen worden ontlast (van vrachtverkeer). o Ontlasting bestaande hefbruggen waardoor die een andere functie kunnen krijgen, minder zullen slijten en minder onderhoud nodig zullen hebben.

Gouwebos
De zuidelijke variant heeft gevolgen voor het Gouwebos. Voor de plek van aanleg bij het Gouwebos zijn drie keuzemogelijkheden: langs de noordzijde, langs de zuidzijde, of door het midden van het Gouwebos. Onderzoek moet inzicht geven in welke variant het beste aangelegd kan worden. Hierbij is goede inpassing in het landschap een belangrijk aandachtspunt.

Infrastructuur westkant Gouwe
Aan de westoever van de Gouwe moet een goede ontsluiting van de tweede oeververbinding worden gemaakt op de plek waar nu sierteeltgebied is. Hiervoor komt de tweede module van de Oostelijke rondweg in aanmerking. Daarbij komt er een rotonde op de N207 ten zuiden van Boskoop. De oeververbinding kan in de geschetste voorkeurssituatie zowel een brug als een aquaduct zijn.

De raad wordt gevraagd in te stemmen met de conclusies van de variantenvergelijking.

Alcoholmatigings- en horecabeleid
In Boskoop wordt gewerkt aan het opstellen van lokaal horecabeleid in het kader van het Uitvoeringsprogramma Integraal veiligheidsbeleid 2010-2014. In onze veiligheidsregio, Hollands Midden, is gewerkt aan een regionale aanpak voor alcoholmatiging. In de beleidsvisie die hieruit is voortgekomen, staan de uitgangspunten van het alcoholmatigingsbeleid en de relatie daarvan tot het lokale horecabeleid.

Alcoholmatigingsbeleid
Het beleid is erop gericht schadelijk alcoholgebruik te voorkomen. De aanpak richt zich vooral op jongeren; Nederlandse jongeren drinken het meest van de hele wereld. Zwaar alcoholgebruik op jonge leeftijd, leidt later vaak tot lichamelijke en/of psychologische problemen. Ook heeft alcohol maatschappelijke en economische gevolgen, zoals verstoring van de openbare orde, werkloosheid en geweld.

Landelijk beleid is gericht op vier doelstellingen:
1. Kinderen drinken niet voor hun 16e.

2. Jongeren drinken minder.

3. Minder mensen zijn afhankelijk van alcohol.
4. Schadelijke gevolgen van alcohol worden minder.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit landelijke beleid. De centrale doelstelling in Hollands Midden is het voorkomen van schadelijk alcoholgebruik. Het beleid om deze doelstellingen te bereiken leunt op vier pijlers:

1. Publiek draagvlak: gevaren van alcoholmisbruik onder de aandacht brengen, voorlichting.

2. Regelgeving: denk hierbij aan een leeftijdsgrens en de openingstijden van horeca.

3. Handhaving: intensivering van de handhaving van gestelde regels.
4. Vroegsignalering: alcoholproblemen vroegtijdig signaleren en hulp bieden.

Horecabeleid
De gemeente Boskoop geeft uitvoering aan het alcoholmatigingsbeleid in het kader van het lokaal horecabeleid. Dit horecabeleid richt zich onder andere op de volgende punten:
o Exploitatievergunning
o Terrassen
o Kansspelen binnen horeca
o Overlast en handhaving

De totstandkoming van het horecabeleid in Boskoop ziet er als volgt uit:

1. In de Ronde tafel wordt de raad gevraagd zijn standpunten op de verschillende onderwerpen kenbaar te maken.

2. De standpunten worden verwerkt in een conceptkadernotitie horecabeleid.

3. De conceptkadernotitie wordt ter inzage gelegd voor inspraak.
4. Met eventuele wijzigingen door inspraakreacties wordt de conceptkadernotitie aan de raad aangeboden voor vaststelling.
5. Op basis van de vastgestelde kadernotitie horecabeleid wordt het beleid opgesteld.

Imago Boskoop
De afgelopen jaren is gebleken dat het beeld van Boskoop, bij bijvoorbeeld inwoners en bestuurders van andere gemeenten, niet strookt met de werkelijkheid. Door het imago te verbeteren, wordt onze positie beter en maakt het Boskoop een aantrekkelijke gemeente om in te wonen, te werken en te leven.

Sinds november 2009, toen een motie werd ingediend met het verzoek om een voorstel voor de promotie van Boskoop, is hiervoor een aantal stappen gezet. Deze hebben geleid tot een plan met activiteiten waarmee het imago van Boskoop op korte termijn al een impuls krijgt. Een aantal van die activiteiten staat hieronder kort toegelicht. o Laten adopteren van entrees en rotondes: aantrekkelijke en groene entrees en rotondes, die een visitekaartje zijn voor Boskoop als greenport en sierteeltregio.
o Vullen van leegstaande etalages met mooie beelden van Boskoop: trotsmakende foto's van Boskoop fleuren lege etalages op. o Aankleden van de blinde muur van De Tunnel: op deze kale muur komt een mooi beeld van Boskoop te hangen, zodat alle passanten zien hoe mooi het dorp is dat ze doorkomen.
Deze activiteiten zijn er op gericht om het groen in onze gemeente weer als visitekaartje te laten spreken en duidelijk te laten zien dat we een greenport zijn.

Het voorstel voor de imagoverbetering met genoemde activiteiten wordt voorgelegd aan de raad. Het plan is onderdeel van het investeringsprogramma dat is opgenomen in de Programmabegroting 2011. De andere plannen en ideeën die zijn bedacht voor de imagoverbetering worden bewaard voor een eventuele volgende fase van de promotie van Boskoop.