OPTA's Focus op 2011: "Bezuinigingen dwingen tot keuzes"


* Publicatiedatum 18-01-2011

* Soort Pers- en nieuwsberichten

Het komende jaar zal OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, aan de Rijksbrede taakstelling voldoen die het vorige kabinet in 2006 heeft opgelegd. Dit betekent dat OPTA 2,4 miljoen euro en bijna 25 FTE heeft weten te bezuinigen ten opzichte van 2006. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde begroting voor 2011. Intussen krijgt OPTA er dit jaar een aantal taken bij. Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA over het toezicht in 2011: "Bezuinigingen dwingen tot keuzes in het toezicht. Dit betekent dat we sommige taken minder of anders zullen doen om ruimte te maken voor nieuwe taken, terwijl 2011 ook al een belangrijk jaar is vanwege de marktanalyses die we conform Europese richtlijnen elke drie jaar moeten uitvoeren. Speerpunten in de analyse zijn de concurrentie op de zakelijke telecommarkt en de televisiemarkt."

Nieuwe taken in 2011
Komend jaar implementeert het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) nieuwe regels naar aanleiding van wijzigingen van Europese regelgeving, waardoor OPTA er een aantal taken bij krijgt. Een wetsvoorstel hierover ligt momenteel in de Tweede Kamer. Daarnaast komen er per 1 april ook nieuwe regels bij op het gebied van sms-diensten.

1. Uitbreiding consumentenbescherming:
Aanbieders moeten meer informatie over hun dienst leveren, waardoor consumenten beter in staat zijn een geïnformeerde keuze te maken. Daarnaast kan het ministerie van EL&I nadere eisen stellen aan de kwaliteit. OPTA gaat hier toezicht op houden.

2. Uitbreiding dienstverlening voor gebruikers met een fysieke beperking:
Om ervoor te zorgen dat telefonie voor iedereen toegankelijk is, wordt onder andere het aanbieden van een zogeheten beeld- of tekstbemiddelingsdienst verplicht. OPTA gaat toezichthouden op de beschikbaarheid van deze diensten en ervoor zorgen dat de kosten die een aanbieder hiervoor maakt, door de telecomsector worden betaald.
3. Transparantie ten aanzien van netneutraliteit: Aanbieders van internetdiensten moeten hun klanten informeren over de wijze waarop zij hun netwerk managen. Zo moeten providers aangeven welke diensten zijn voorrang geven en welke diensten zij `afknijpen' of zelfs blokkeren. OPTA zal onder meer via ConsuWijzer hierop toezien.
4. Meldplicht voor aanbieders van elektronische communicatie bij privacy-inbreuken:
Wanneer er sprake is van verlies of vrijkomen van persoonsgegevens bij veiligheidsincidenten, moeten aanbieders van elektronische communicatie dit voortaan verplicht bij OPTA melden. Veiligheidsinbreuken en beschadigingen van het netwerk moeten bij het Agentschap Telecom (AT) gemeld worden. OPTA en AT werken hiervoor aan een gezamenlijk meldpunt.


5. Invoering van opt-in bij cookies:
Een consument moet vooraf om toestemming worden gevraagd, voordat er een cookie wordt geïnstalleerd op zijn computer of andere randapparatuur. OPTA onderzoekt op dit moment hoe praktisch invulling kan worden gegeven aan dit toestemmingsvereiste en de handhaving ervan.


6. Bescherming tegen misleiding bij sms-diensten: Dankzij nieuwe regels staat de consument straks sterker als hij een klacht indient bij zijn mobiele aanbieder over een sms-dienst. Deze aanbieder mag dan niet zomaar de mobiele telefoon van een consument afsluiten, maar moet eerst de klacht van de consument onderzoeken.

Slimmer of minder
Deze nieuwe taken dwingen OPTA haar inzet voor andere taken in 2011 te beperken. OPTA zal voortaan jaarlijks bepalen om welke taken het gaat. OPTA gaat zich dit jaar minder richten op die taken die wegens eerdere inspanningen al tot goede resultaten hebben geleid. Zo is het aantal klachten over overstappen van breedbandaanbieder sinds 2009 jaarlijks met zo'n 40% afgenomen dankzij de gezamenlijke aanpak van OPTA, providers en het ministerie van EL&I. OPTA heeft het toezicht op bijvoorbeeld misbruik van betaalnummers slimmer georganiseerd, waardoor minder capaciteit nodig is voor handhaving. Voor het behandelen van geschillen tussen partijen op het gebied van het verplaatsen van telecommunicatiekabels beperkt OPTA haar rol tot die van informatieverstrekker en bemiddelaar. Als partijen er echt niet uitkomen, behandelt OPTA voortaan het geschil niet meer zelf, maar verwijst partijen door naar de rechter die hier ook bevoegd voor is.

OPTA's begroting
OPTA wordt in 2011 voor ruim 85% gefinancierd vanuit vergoedingen die marktpartijen betalen voor het toezicht. Het overige deel wordt rechtstreeks uit rijksmiddelen betaald.

Relevante publicaties

...

Besluiten

* Begroting OPTA 2011

Correspondentie

* Behandeling gedooggeschillen door OPTA in 2011

Zie het origineel