Rijksoverheid
Nieuwjaarsdiner Deltalinqs
Toespraak | 18-01-2011
Speech van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz
van Haegen, Nieuwjaarsdiner Deltalinqs, World Trade Centre Rotterdam,
maandag 17 januari 2011, 18.30 uur
Meneer Aboutaleb, Meneer Van Sluis, dames en heren,
Ik ben blij in uw midden te zijn tijdens uw Nieuwjaarsdiner.
De branden bij Chemie-Pack in Moerdijk en op de Kijfhoek waren geen
goed begin van 2011.
Maar verder is het nieuwe jaar voor u hoopgevend begonnen.
Ik ben echt onder de indruk van de groei die de Rotterdamse haven het
afgelopen jaar heeft gerealiseerd. Een groei met dubbele cijfers, van
meer dan 10 procent! Het recordjaar 2008 is zelfs overtroffen.
U bent daarmee de sleepboot van de Nederlandse economie.
Een sleepboot met een enorme power die gewoon dóórvaart, ook bij
tegenwind en hoge golven.
Ik wens u ook voor dit jaar alle goeds toe, op alle fronten. Want het
leven bestaat natuurlijk uit méér dan mooie overslagcijfers.
Veel geluk, gezondheid en goede zin toegewenst!
Rotterdam heeft een prominente plek in mijn agenda. Vorige week maandag
was ik hier de hele dag op werkbezoek.
Ik heb toen op uw uitnodiging het havengebied per helikopter en per
boot verkend. En de Tweede Maasvlakte per jeep. Als minister van
Infrastructuur en Milieu moet je tenslotte voeling houden met alle
vormen van transport.
En ik heb uitgebreid gesproken met Wim van Sluis, Hans Smits en vele
anderen.
Ik vind het belangrijk te weten wat er bij u leeft. Daarom ben ik
vanavond ook hier.
Rotterdam - met zijn haven - is een van de drie regio's in Nederland
waaraan ik prioriteit wil geven.
De andere twee zijn Amsterdam en Eindhoven.
Waarom die focus op Rotterdam?
Omdat Rotterdam ons belangrijkste verbindingspunt is met de
wereldeconomie. En daarmee van levensbelang voor onze welvaart als
handelsland.
Met grote belangstelling volg ik dan ook de initiatieven van Hans Smits
en Eddy Bruininckx (Havenbedrijf Antwerpen) om nauwer samen te gaan
werken, onder meer bij het versterken van knooppunten in het
achterland.
Een strategische stap die getuigt van ambitie, en een mooie aanvulling
op de samenwerking tussen de Nederlandse zeehavens.
Deltalinqs bestaat tien jaar. Misschien denkt u nog wel eens terug aan
de periode rond de eeuwwisseling.
Het marktaandeel van de Rotterdamse haven in Noordwest-Europa stond
toen onder druk.
Die trend is gekeerd. Rotterdam geldt weer als `the place to be'. China
en andere partners in het Verre Oosten kiezen steeds meer voor ons.
Deltalinqs heeft daar, samen met u als ondernemers in deze haven, hard
voor geknokt.
Maar ik denk dat er nog iets anders meespeelt. Een serieuze
succesfactor is dat wij als Nederland laten zien dat we vierkant achter
onze haven staan. Dat we een reëel toekomstperspectief bieden aan de
Tweede Maasvlakte. Een project dat in omvang en ambitie zelfs de
Chinezen imponeert.
Zelfs de oceaanreuzen die nu nog alleen op de tekentafel bestaan,
kunnen straks aanmeren op de Tweede Maasvlakte. We zijn de toekomst dus
vóór.
En dan het vervolg.
Ik ken het pleidooi voor een koepelvergunning voor de Tweede
Maasvlakte. De gedachte daarachter spreekt me zeker aan. Als we de
beschikbare milieugebruiksruimte voor het hele gebied reguleren,
vermindert dat de administratieve rompslomp voor bedrijven.
Daarbij is het wel belangrijk dat overheden en u als gebruikers van de
haven het hierover eens zijn. Een breed gedragen voorstel uit de regio,
waarin de belangen van alle betrokken partijen zijn geborgd, is nodig.
Ik nodig u uit om daarmee te komen. In dat geval biedt de Crisis- en
herstelwet mogelijk kansen.
Ik ben trots op de grenzen die we met de Tweede Maasvlakte verleggen.
Infrastructureel, ruimtelijk, technisch en logistiek. Twee weken
geleden was ik in Dubai. Daar hoeven we nu niet meer naar toe, want we
hebben een prachtig voorbeeld van landaanwinning dichtbij.
Een ander mooi initiatief is het plan voor windturbines op de
buitencontour van de Tweede Maasvlakte. Ik sta daar positief tegenover,
maar het mag de veiligheid niet in het geding brengen. Daarom laat ik
de technische haalbaarheid van windturbines op die plek nu onderzoeken.
In februari zijn de concept-resultaten bekend. Dan hoop ik snel met u
de volgende stappen te kunnen zetten.
Economie en ecologie gaan hand in hand. Daarom hoort de aanleg van de
750 hectare natuur- en recreatieterrein onlosmakelijk tot dit project.
Daar tornen we niet aan. Een deal is een deal.
Dat is ook het uitgangspunt bij het vinden van draagvlak bij de
invulling van de natuuropgave in de polder Albrandswaard.
Ik heb er vertrouwen in dat ook dat onderdeel van het project
Maasvlakte 2 gaat lukken.
Aandacht voor natuur is nodig om het leefklimaat in deze regio
aantrekkelijk te houden. Een stevige economie berust op meer pijlers
dan alleen een sterke haveninfrastructuur. Even belangrijk is een
aantrekkelijke stad waar mensen graag wonen en werken.
Ik ken uw zorgen over de arbeidsmarkt in Rotterdam. Veel laagopgeleide
mensen, te weinig HBO'ers, een mismatch tussen vraag en aanbod, oude
wijken die in de versukkeling raken. Dat alles schaadt ook uw
toekomstkansen.
Met u maak ik me daar zorgen over.
We moeten waarborgen dat Rotterdam in alle opzichten aantrekkelijk
blijft. Dat betekent: investeren in de kwaliteit van de ruimtelijke
omgeving, in voldoende groen, in goede woningen, in onderwijs en
innovatie, in een stad met karakter.
`Stadshavens' is een goed voorbeeld van waar het naartoe moet. Het
Rotterdam Climate Initiative (Rotterdam als klimaatneutrale stad) is
een ander goed voorbeeld. Daar werken wij graag samen met u naartoe.
Een aantrekkelijke stad is ook een bereikbare stad. U weet dat we flink
aan de slag gaan hier.
Dit jaar gaan we van start met de verbreding van de A15 tussen het
Vaanplein en de Maasvlakte. Die verbrede A15 is aan het eind van deze
kabinetsperiode (in 2015) volledig klaar.
Ik beloof u dat we ons uiterste best gaan doen om de hinder overdag
tijdens de bouw tot een minimum te beperken.
U heeft met zijn allen ook steeds gepleit voor een Nieuwe Westelijke
Oeververbinding. Eind dit jaar hoop ik in overleg met de betrokken
overheden een voorkeursbesluit nemen.
Voorwaarden zijn: voldoende draagvlak in de regio en financiering.
Zoals u weet maakt private financiering deel uit van de verkenning. We
praten hierover al met partijen.
Dit is een kans die we niet mogen missen om de bereikbaarheid van
Rotterdam structureel op een hoger plan te brengen.
Voor wat betreft de bereikbaarheid per spoor, ben ik blij dat de
Betuweroute zijn toegevoegde waarde bewijst. Het aantal goederentreinen
groeit volgens verwachting.
Ik ga ervan uit dat het derde spoor Emmerich-Oberhausen er gewoon komt.
Van de kant van het Bundesministerium wordt dat consequent bevestigd.
Vorige week heeft staatssecretaris Scheurle dat nog eens herhaald. Het
werk aan de plannen gaat dus gewoon door. Over de timing zullen we nog
wel wat discussie hebben.
Bouwen is en blijft hard nodig. Maar ik wil daarnaast een stevig accent
gaan zetten op het beter en efficiënter gebruiken van onze kostbare
infrastructuur.
De capaciteit van onze vaarwegen, ons spoor en ook onze wegen blijft
onderbenut. Dat is economisch, maatschappelijk en ruimtelijk gezien
niet te verkopen. Als dit binnen uw bedrijf zou spelen, zou u zeker in
actie komen. Dus u begrijpt mijn inzet vast.
Misschien wordt het tijd de proeven met vrachtvervoer buiten de spits
weer nieuw leven in te blazen.
Door de crisis hebben die op een laag pitje gestaan. Ik wil u graag
oproepen hierover mee te denken.
We moeten toch kunnen komen tot 7 x 12 uur benutting in plaats van 5 x
8 uur.
Het is nodig dat we vervoersstromen beter bundelen. Dat we informatie
delen, samenwerken en niet blijven hangen op de gebaande paden. Juist
met een brede, onconventionele kijk op logistiek kan Nederland de
internationale concurrentie voor blijven.
Wat er allemaal mogelijk is als we onze infrastructuur beter gaan
benutten, laat de Verkeersonderneming zien.
Daarin werkt het ministerie samen met de regio en de haven aan een
betere bereikbaarheid.
Vooral in de ochtendspits richting haven zijn de positieve resultaten
stevig merkbaar. De hoeveelheid verkeer op de weg is met 10 procent
afgenomen. Hoe is dat gelukt?
o Werknemers van aangesloten bedrijven kunnen 5 euro per dag
verdienen als ze de spits mijden en bijvoorbeeld gebruik maken van
collectief bedrijfsvervoer. Gemiddeld doen elke werkdag zo'n 700
automobilisten mee. Dat scheelt 7 procent verkeer in de ochtendspits.
Meer dan we hadden verwacht.
o Een andere mogelijkheid voor werknemers is: subsidie aanvragen
voor een scooter of een elektrische fiets. Dat scheelt nog eens 3
procent in de ochtendspits. Er zijn zelfs bedrijven (Keppel Verolme)
waar inmiddels een derde van de werknemers met een tweewieler naar het
werk gaat.
Veel werkgevers (ik noem bijvoorbeeld ECT) denken en doen goed mee om
de bereikbaarheid in deze regio te verbeteren. Anderen kijken de kat
nog een beetje uit de boom. Tegen hen wil ik zeggen: blijf niet alleen
mopperen over files. Kom óók samen met ons in actie.
Er is echt nog veel meer mogelijk als we de handen ineen slaan.
We moeten duurzaam denken. Het beter benutten van de schaarse ruimte en
capaciteit is daarbij dringend nodig. Op de weg, op het land en op het
water.
In dit opzicht kan ik u nog iets melden. Op dit moment gelden er
bepaalde normen voor de afstand die schepen moeten bewaren ten opzichte
van afgemeerde schepen langs de kade.
Het loont de moeite te bekijken of het mogelijk is op een veilige
manier op kortere afstand van elkaar te varen.
Zo zouden we de kostbare ruimte beter kunnen benutten en kennis kunnen
opdoen die ook internationaal van pas komt.
Daarnaast is het belangrijk dat we de kansen van vloeibaar aardgas als
brandstof voor de binnenvaart vergroten. LNG is schoner en stiller dan
diesel. Voldoende veilige vulpunten zijn dan natuurlijk wel een
voorwaarde.
Op beide terreinen - betere benutting van het havenbekken en vloeibaar
aardgas - werkt de haven van Rotterdam samen met het bedrijfsleven aan
oplossingen.
Ik ben bereid deze initiatieven te ondersteunen in het kader van het
ZeehavenInnovatieProject. Daarvoor stel ik zo'n 0,7 miljoen euro
beschikbaar.
Dames en heren, voor een gast tijdens uw nieuwjaarsbijeenkomst ben ik
best lang aan het woord geweest.
Vergeeft u mij. Dat komt ook omdat ik enthousiast ben over wat er
gebeurt in de Rotterdamse haven, en stevige ambities heb om de positie
van Rotterdam samen met u verder uit te bouwen.
Zoals ik al zei: u bent de sleepboot van de Nederlandse economie.
Een behouden vaart voor u allemaal in 2011!
Dank u wel.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Zie ook
* Zeevaart en zeehavens | Onderwerp | IenM
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051