ProRail

Persbericht

18-01-2011

Rapport Treinbotsing Barendrecht Onderzoeksraad voor veiligheid

Vandaag heeft de Onderzoeksraad voor veiligheid haar rapport over de treinbotsing in Barendrecht van 24 september 2009 openbaar gemaakt. De raad concludeert dat het ongeval plaats kon hebben doordat de machinist van een van de treinen onwel is geworden en daardoor niet heeft kunnen remmen voor een rood sein, met de botsing tot gevolg.

De raad concludeert ook dat de betrokken goederentreinen in de dienstregeling beter ingepland hadden kunnen worden. Lees het volledige rapport van de onderzoeksraad.

ProRail dankt de Onderzoeksraad voor het onderzoek naar dit tragische ongeval. Het ongeval heeft diepe indruk gemaakt op de samenleving en het leven van individuele mensen. Na het ongeval hebben ProRail en de goederenvervoerders de veiligheidsagenda in het leven geroepen en direct extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Het sein bij Barendrecht waar het ongeval gebeurd is, is direct voorzien van extra beveiliging, het zogenaamde ATB-vv (verbeterde versie). ATB-vv is een aanvulling op het bestaande ATB systeem dat de trein tot stilstand brengt na een rood sein passage. Met ATB-vv worden ook treinen die langzamer rijden dan 40 kilometer per uur tot stilstand gebracht na het rijden door rood op het spoor. De spoorsector werkt al langer aan het terugdringen van zogenaamde stop tonend sein (sts) passages. Door het aanbrengen van ATB-vv in seinen en treinen, verbeteren van de wegbekendheid van machinisten en verbeteren van zichtbaarheid van seinen. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat heeft in een trendanalyse aangegeven dat het programma goed loopt. Ook de minister heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.

Daarnaast gaat de spoorsector de dienstregeling beter plannen. Zo lopen treinen minder kans om tijdens de rit een rood sein tegen te komen.

Alle maatregelen die genomen worden om het goederenvervoer per spoor veiliger te maken zijn opgenomen in de veiligheidsagenda. In de veiligheidsagenda staan concrete maatregelen zoals extra controles van goederentreinen, ontsporingdetectie, meer aandacht voor wegbekendheid voor zowel Nederlandse als buitenlandse machinisten en het meten van wielconditities en gewicht van goederentreinen om gebreken vroeg te kunnen ontdekken. Ook het voorkomen van door rood rijden op het spoor is onderdeel van de veiligheidsagenda. Samen met alle spoorpartijen reduceren we de zogenaamde STS passages.