Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
142 Vragen van de heer B. Fokke
(ingekomen 18 november 2010 en antwoord door het college verzonden op 18 januari 2011)

De Zandweg is een 30 km verblijfsgebied. De D66 fractie heeft vernomen dat de drempels op deze weg, op donderdag 11 november laat op de avond, zijn verlaagd. Hierdoor is het nu mogelijk om vanaf de Regenboogbrug goed de vaart erin te zetten, met zeer gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg. Naast het feit dat er te hard gereden wordt, nodigt een lage drempel ook meer sluipverkeer uit. Dit leidt voor D66 tot de volgende vragen:


1. Bent u op de hoogte de werkzaamheden op de Zandweg?

Ja


2. Is het juist dat de drempels aan de Zandweg zijn verlaagd?

Naar aanleiding van het feit dat er steeds beschadigingen aan de drempels optraden, is geconstateerd dat de drempels te hoog waren. Daarom zijn ze verlaagd tot de voorgeschreven hoogte en is tevens de schade aan het wegdek gerepareerd.


3. Bent u het met de D66 fractie eens dat de Zandweg een 30 km verblijfsgebied en als zodanig ingericht moet blijven?

Ja


4. Bent u het met de D66 fractie eens dat een verlaging van drempels op een 30 km verblijfsgebied ervoor zorgt dat er harder gereden wordt, en dat het aantrekkelijker wordt voor sluipverkeer?

Neen, de drempels voldoen nu aan de landelijke normen.


5. Klopt het dat de bewoners niet over deze werkzaamheden zijn ingelicht?

Ja


6. Zo nee, waarom niet? onderhoud???

Het is niet gebruikelijk bij klein routine-onderhoud omwonenden op de hoogte te stellen.


7. Kunt u een toezegging doen dat dit in het vervolg wel gebeurt?

Nee, zie hierboven.


8. Klopt het dat deze werkzaamheden pas na 01.00 uur zijn gestaakt?

Ja


9. Zo ja, waarom is hier voor gekozen?

De werkzaamheden zijn in de avond verricht om het verkeer zo min mogelijk te hinderen.


10. Is de huidige situatie definitief?

Ja, alleen de belijning van de weg moet nog worden aangebracht.


11. Zo ja, kunt u dan een toezegging doen dat er strenger wordt gehandhaafd op te hoge snelheden en op sluipverkeer?

De drempels hebben de landelijk voorgeschreven hoogte zodat handhaving op te hoge rijsnelheid niet nodig behoort te zijn, bovendien geeft de politie geen prioriteit aan handhaving in 30 km/uur gebieden. Handhaving op tegengaan van sluipverkeer, behoort niet tot de mogelijkheden.


12. Zo nee, wat gaat er nog veranderen?

Er zijn geen verdere veranderingen aan de orde.


13. In de schriftelijke vragen van de D66-fractie 2010/32 schrijft u dat u in onderhandeling bent met Koedam Tegels voor verplaatsing van het bedrijf, mede i.v.m. de ongewenste verkeerssituatie op de Zandweg. Hoe verloopt het overleg hierover?

Met Koedam tegels zijn we nog steeds in gesprek. Momenteel zijn we bezig te onderzoeken op welke wijze we de vestiging van Koedam op Bedrijventerrein Ouderijn planologisch mogelijk kunnen maken.

---- --