Steeds meer behoefte aan consultative sellers

24/01/2011 10:18

Blend Recruitement

Blend Recruitment ziet een verschuiving optreden naar de behoefte aan consultative sellers. Het snelle scoren van sales deals maakt plaats voor het creëren van meerwaarde voor de klant door het inzetten op lange termijn relaties. Manon Onrust en Lilian Meys lichten toe hoe dat komt.

Juist in tijden van economische crisis zijn bedrijven geneigd om 'snel geld' te willen verdienen. Wat binnen is, is mooi meegenomen en bedrijven waarvoor extra moeite moet worden gedaan omdat zij in deze tijden minder te besteden hebben, laat men al snel links liggen. Het uitbouwen van lange termijnrelaties lijkt iets te zijn voor in economisch voorspoedige tijden. Fout! Vinden Manon Onrust en Lilian Meys. Meys: "Juist door nu mee te denken met de klant en je als een gelijkwaardige gesprekspartner op te stellen, creëer je toegevoegde waarde voor de klant. Dat betaalt zich altijd uit." Onrust: "Is het niet nu, dan zeker in de toekomst."

Meerwaarde bieden

Onrust en Meys zien bij bedrijven een verschuiving optreden in de manier van verkopen. Juist als blijkt dat een sales man of vrouw meedenkt met het bedrijf, is er veel meer mogelijk dan het snelle scoren van die ene deal. Meys: "Er is een verschuiving gaande van platte verkoop naar consultative selling. Verkopers die meerwaarde bieden maken het verschil. Dit geniet steeds meer de voorkeur van de partijen aan wie zij verkopen. Zij zijn daardoor van grotere waarde voor onze klanten. Want zij zijn graag geziene sales mensen." Niet iedere sales man of vrouw is goed in consultative selling, zegt Onrust. "De een is juist goed in het snelle scoren en de ander is een kei in relatiebeheer. Het moet echt in je zitten om werk te maken van consultative selling."

Kritisch en transparant

Onrust en Meys, zelf gepokt en gemazeld in de wereld van de sales vinden zich zelf het meeste thuishoren in de hoek van de consultative sellers. Meys: "Wij zijn bijvoorbeeld kritisch en transparant in het contact met onze klanten en met onze kandidaten. Als wij een bepaalde combinatie tussen klant en kandidaat niet zien zitten, dan zullen we dat altijd aangeven. Onrust: "Wij verkopen 'nee' als wij dat het beste vinden voor de klant of voor de kandidaat."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.blendrecruitment.nl/index.php