Rijksoverheid


24 januari 2011

rapport dossieronderzoek thuiszitters

Hierbij zend ik u het rapport met een kwalitatieve analyse van de thuiszitterdossiers die Ingrado in 2010 heeft verricht. Uit het onderzoek blijkt dat thuiszitten vooral speelt vlak na de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Verder blijkt dat er vaak meerdere problemen tegelijk spelen. In veel gevallen ontbreekt het in de dossiers van de leerplichtambtenaren aan een heldere probleemanalyse en lang niet alle leerlingen worden in het zorg$ en adviesteam (ZAT) besproken. Ingrado beveelt leerplichtambtenaren aan de regie steviger op te pakken, extra aandacht te schenken aan leerlingen bij de overstap naar het voorgezet onderwijs en aandacht voor een snelle probleemanalyse. Alle verzuimgevallen moeten ook in het ZAT worden besproken en de dossiers moeten op orde zijn. Heden heeft ook de Nationale ombudsman een rapport over thuiszitters openbaar gemaakt met soortgelijke conclusies.
Met de aanbevelingen hebben leerplichtambtenaren praktische handvatten om het aantal thuiszitters terug te dringen. Maar ook van de scholen, gemeenten, jeugdzorg en andere partners mogen we een extra inzet verwachten. Ieder kind hoort een passende plek in het onderwijs te krijgen waarbij zijn of haar talenten het beste tot uiting komen.
De aanbevelingen passen binnen de huidige organisatie van het onderwijs. Met de beleidsvoornemens rond passend onderwijs worden structureel betere voorwaarden gecreëerd om de thuiszitterproblematiek effectiever aan te pakken. De invoering van passend onderwijs betekent een zorgplicht voor alle schoolbesturen om een passend aanbod voor iedere leerling te garanderen. Zij doen dat in goed overleg met ouders, gemeenten, jeugdzorg en andere partners. Binnenkort ontvangt u de eerder toegezegd brief over de beleidsvoornemens passend onderwijs.

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt$Vliegenthart