Gemeente Heeze-Leende


Privatisering RKSV Heeze

Op 12 mei 2003 heeft de gemeenteraad besloten om EUR 450.000,- beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuwe kleedaccommodatie van RKSV Heeze. Onderdeel van dit besluit was dat de opstallen (kleedaccommodatie en kantine) voor 30 jaar in erfpacht aan RKSV overgedragen worden. Dit is in lijn met het gemeentelijke beleid om sportaccommodaties te privatiseren. Na afronding van de bouwwerkzaamheden in 2008 is met het nieuwe bestuur van RKSV afgesproken dat de overdracht op korte termijn geëffectueerd zou worden. Op advies van de notaris hebben we hier gezien de financiële situatie van RKSV even mee gewacht. Op in erfpacht zijnde gebouwen kan namelijk beslag gelegd worden door schuldeisers.

Nadat in de loop van 2009 duidelijk werd dat RKSV haar financiële zaken weer op de rails had, is het privatiseringstraject weer opgepakt. RKSV gaf toen aan dat het in erfpacht nemen van de opstallen voor hen financieel niet haalbaar leek, omdat men onvoldoende middelen had om het pand gedurende 30 jaar te beheren. De huidige situatie is voor ons als gemeente echter ook geen alternatief. Ongeveer 9 jaar geleden is namelijk besloten om vooruitlopend op de privatisering voor de opstallen geen huur meer in rekening te brengen. De vereniging heeft de gebouwen sinds die tijd dus om niet in gebruik terwijl wij wel verantwoordelijk zijn voor verzekering, belasting en kapitaalslasten. Dit kost ons jaarlijks ruim
EUR 15.000,--. Daar komt bij dat wanneer de gebouwen niet overgedragen worden naar RKSV, wij zullen moeten gaan reserveren voor onderhoud en vervanging. We hebben de voetbalvereniging daarom laten weten dat wanneer we niet tot privatisering komen, we een kostendekkende huur in rekening moeten gaan brengen. Deze huur zal uitkomen op EUR 15.425,- per jaar.

Uit de periode van voor de bestuurscrisis bij RKSV staan nog vier rekeningen open: EUR 1.400 voor OZB 2008, EUR 800 voor de huur van de sporthal en EUR 3.700 voor het herstellen van het riool. Daarnaast is in 2009 de boiler bij RKSV kapot gegaan. De boiler was mede kapot gegaan omdat hij jaren niet geveegd is. Omdat nooit goede afspraken gemaakt zijn over het vegen, hebben wij de rekening van EUR 9.800 destijds betaald. Vorig jaar bleek het achterliggende leidingstelsel niet geschikt voor de geïnstalleerde boiler. Dit is aangepast; kosten EUR 1.900.
Ten slotte is er nog een discussiepunt over de oplevering van de velden in het kader van de verzelfstandiging ervan. RKSV is van mening dat een aantal goals in slechte toestand opgeleverd zijn en claimt de herstelkosten van EUR 1.600 bij de gemeente.

Gemaakte afspraken
Om bovenstaande langlopende knelpunten op te lossen, de privatisering af te handelen en de openstaande rekeningen te vereffenen, is het afgelopen jaar een aantal keer constructief met het bestuur van RKSV gesproken. Op basis van deze gesprekken heeft RKSV aangegeven de opstallen in erfpacht te willen nemen, mits de kwestie van de openstaande rekeningen afgehandeld wordt.
Na een aantal gesprekken is afgesproken dat de gemeente na ondertekening van de erfpachtovereenkomst de volgende rekeningen betaald of vereffend:

- de herstelkosten van het leidingstelsel (EUR 1.900)
- de herstelkosten van goals (EUR 1.600)

- 75% van de herstelkosten van het riool (EUR 2.800) De overige kosten (+/- EUR 3.100) betaalt RKSV.

Het college heeft op 18 januari 2011 ingestemd met deze afspraak, waaraan de voorwaarde verbonden is dat de erfpachtovereenkomst voor 1 juli 2011 getekend moet zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal met terugwerkende kracht tot 1 januari 2011 huur in rekening gebracht worden. Daarnaast is de voorwaarde gesteld dat vanaf nu schade aan het gebouw welke niet gedekt wordt door onze verzekering voor rekening van RKSV komt. Bovengenoemd besluit en voorwaarden zijn schriftelijk en mondeling aan RKSV doorgegeven.

De kosten van dit besluit (EUR 6.300) worden ten laste gebracht van begrotingspost 4.922.3000 `onvoorziene/incidentele uitgaven'. Op deze post staat na dit besluit nu nog EUR 9.700.