ChristenUnie


Peter van Dalen wil snel bergingsmaterieel voor binnenvaart bij Mannheim

20100322_ECR_gr_Van_Dalen_004-2 maandag 24 januari 2011 17:08 Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) wil dat er haast wordt gemaakt met het plaatsen van geschikt bergingsmaterieel voor binnenvaartschepen op de Midden-Rijn. Hij heeft hierover vragen gesteld aan de Europese Commissie en de Europese Ministerraad naar aanleiding van het ongeval met het binnenvaartschip de Waldhof op de Rijn bij de Lorelei. Van Dalen: ,,Het materieel voor de berging van de Waldhof moest gedeeltelijk uit Rotterdam komen. Onbegrijpelijk, want dit zorgt voor onnodig veel praktische problemen en onnodig veel kosten bij de binnenvaartsector en de industrie die afhankelijk is van de binnenvaart. Vandaag hoorde ik dat de Rijn nog twee weken gestremd zal zijn. Dat is onacceptabel lang."

Daarbij komt dat de Rijnoeverstaten naar aanleiding van het ongeluk op de Rijn met de Excelsior, vier jaar geleden toen de Rijn vijf dagen volledig gestremd was, afspraken hebben gemaakt om er voor te zorgen dat elk stroomgebied een calamiteitenplan en adequaat bergingsmaterieel voorhanden heeft. Van Dalen: ,,Nu blijkt dat het stroomgebied waar de Lorelei zich bevindt, de Midden-Rijn, geen calamiteitenplan heeft en evenmin beschikt over bergingsmaterieel. Dat moet onmiddellijk veranderen. Mannheim is bij uitstek een geschikte plaats om bergingsmaterieel neer te leggen. Dan hoeft het materiaal niet helemaal uit het stroomafwaartse Duisburg en Rotterdam te komen. Dat duurt allemaal onnodig lang en kost de binnenvaart en de industrie die van de binnenvaart afhankelijk is, veel te veel geld."

Verder wil Van Dalen dat er specifiek bergingsmaterieel wordt ontwikkeld voor de binnenvaartsector. ,,Het huidige materieel houdt onvoldoende rekening met de aard van de binnenvaart. Bergingsmaterieel voor de binnenvaart moet rekening houden met de diepte van de Europese binnenwateren en de hoogte van bruggen. Anders heb je er nog niets aan. Ik wil daarom dat de Europese Commissie en de Europese lidstaten, in nauwe samenwerking met de industrie, specifiek bergingsmaterieel voor de binnenvaart gaan ontwikkelen. En dat materieel moet op alle strategische binnenvaartplekken worden gestald. De Waldhof-stremming is nu al de langstdurende Europese binnenvaartstremming in meer dan 60 jaar. Laten we die zo spoedig mogelijk oplossen en voorkomen dat er binnenkort weer een dergelijke stremming ontstaat. Het gaat hier immers niet om de Noordervaart maar om de Rijn, de drukst bevaren en belangrijkste rivier in Europa!"