Ingezonden persbericht


Afdeling Communicatie
Hilversum, 24-01-2011

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 24 januari
Nederland 1 - 20.30 uur

ECHT BONT GOEDKOPER DAN NEPBONT

Een jas met een echte bontkraag is steeds vaker goedkoper dan een jas met een kraag van nepbont. Dat heeft het TROS-consumentenprogramma RADAR geconstateerd na onderzoek. Het programma kocht een nieuwe jas met een kraag van echt konijnenbont voor 10 euro en jassen met kragen van wasbeerhond voor respectievelijk 20 en 49 euro. Consumenten zijn zelden op de hoogte van de afkomst van hun kraag. Zo geeft in een enquête onder 62.000 consumenten van het Radar testpanel 91 procent van de respondenten aan dat zij denken dat een jas met een kraag van echt bont tenminste 100 euro kost.

Op de import van bont is geen controle en er is geen etiketteringplicht. Consumenten kunnen eigenlijk niet te weten komen waar het bont vandaan komt en van welk dier het afkomstig is. Ook de informatie die verkopers in de winkel of op de markt verstrekken is zelden betrouwbaar, zo blijkt uit de reportage van RADAR. Men slaat er een slag naar. Zo zeggen de verkopers van de door de programmamakers gekochte jassen met echte bontkragen tegen de klant "dat echt bont veel duurder zou zijn."

Uit de enquête blijkt dat een grote meerderheid een duidelijk etiket in zijn jas wil. Zo vindt 73 procent van de consumenten dat op het label moet staan uit welk land het bont komt. 85 Procent van de ondervraagden wil weten van welk dier het bont afkomstig is.

Presentatie: Antoinette Hertsenberg

Voor meer informatie: www.trosradar.nl



Ingezonden persbericht