Stacey Rookhuizen opent ondernemers-experience in het Geldmuseum

19/01/2011 12:02

Geldmuseum

Unieke ondernemers-experience in het Geldmuseum

Eerste 'ondernemersassessment' voor Mbo-leerlingen

Utrecht, 19 januari 2011 - Op dinsdag 25 januari aanstaande opent in het Geldmuseum in Utrecht de experience 'Baas gezocht. Ontdek de ondernemer in jezelf.' Niemand minder dan Stacey Rookhuizen zal de officiële opening hiervan verzorgen. Met meer dan 8 jaar ervaring als zelfstandig ondernemer in diverse vakgebieden en haar enorme doorzettingsvermogen is zij dan ook hét voorbeeld voor jong ondernemend Nederland.

Het Geldmuseum richt zich met 'Baas gezocht' op de groep Mbo-jongeren die nog op school zit maar al wel over zijn toekomst aan het nadenken is. Deze jongeren worden niet altijd als potentiële ondernemer gezien; ze hebben te weinig ervaring, geen geld, onvoldoende contacten of er is soms te weinig aandacht voor dit onderwerp op school.

Uitgangspunt voor de interactieve experience is tweeledig. Enerzijds is de werkloosheid onder Mbo-jongeren relatief hoog, mede door de kredietcrisis, anderzijds is het aantal jonge ondernemers te laag. Het streven is dan ook dat er meer jongeren in de groep tot en met 24 jaar zelfstandig ondernemer worden (ingeschreven bij de KvK). Nu zijn dat 15.000 jongeren (1,25% van de totale doelgroep). Het Geldmuseum en zijn partners streven naar 24.000 jongeren over enkele jaren (2%). Daarnaast willen alle betrokken partijen de maatschappelijke en financiële zelfredzaamheid van deze groep jongeren verhogen doordat ze - als ondernemer - hun eigen kwaliteiten hebben leren inzetten.

In 'Baas gezocht' kunnen jongeren zichzelf in 3 verschillende tests op hun motivatie (willen), kwaliteiten (kunnen) en kennis (weten) over ondernemerschap 'toetsen'. Hiermee ontwikkelen zij op een positieve manier zelfinzicht. Na afloop van de experience volgt een globale groepsterugkoppeling en via www.baas-gezocht.nl kan individuele feedback worden verkregen. Via www.baas-gezocht.hyves.nl kunnen vragen worden gepost, tips verkregen en kennis en ervaringen worden uitgewisseld. In de experience is bovendien gelegenheid je capaciteiten of bedrijfsaanbod aan te bieden aan anderen via een - bijna ouderwetse - analoge 'vraag & aanbod'-zuil.

Gespecialiseerde partners

Dat het Geldmuseum bij de ontwikkeling van deze experience niet over één nacht ijs gegaan is, blijkt ook uit de partners die hebben bijgedragen aan de totstandkoming van 'Baas gezocht' . Met professionele partners en specialisten als CentiQ Wijzer in geldzaken, Citibank Belgium, Stichting DOEN, Kamer van Koophandel Nederland, ING, Jong Ondernemen en de Belastingdienst is een belangrijk deel van de partijen die je nodig hebt bij het starten van een eigen onderneming goed vertegenwoordigd. Bovendien wordt een gedegen inhoudelijke basis gelegd voor het aanbod op maat voor de Mbo-leerlingen. De tests in de experience zijn gebaseerd op diverse onderzoeken en op de wetenschappelijke inzichten van dr. M. Driessen en zijn in samenwerking met en onder wetenschappelijk toezicht van psycholoog drs. J. Meliëzer samengesteld.

Onlosmakelijk verbonden aan de experience in het Geldmuseum is een speciale module die door Noordhoff Uitgevers in samenwerking met ROC van Amsterdam ontwikkeld is. In deze module van Connect, het digitale leermiddel voor leren, loopbaan en burgerschap, ontwikkelen deelnemers via vier interactieve projecten hun 'soft skills' (cognitief en emotioneel) op het gebied van ondernemerschap. Beoogd resultaat: de deelnemer wordt zich bewust van zijn ondernemende competenties en van zijn leerdoelen. Daarnaast leert hij welke kwaliteiten hij nodig heeft om een ondernemende (beroeps)houding te ontwikkelen. Hierdoor is hij in staat zijn eigen leerproces te sturen.

Sponsors en partners

'Baas gezocht' is mede mogelijk gemaakt door de participanten in het tentoonstellingsfonds van het Geldmuseum: Delta Lloyd Groep Foundation, ABN AMRO, Friesland Bank, Generali verzekeringsgroep N.V., ING, NIBC Bank N.V., Rabobank Nederland, SNS REAAL Fonds, Stichting Vereniging voor de Effectenhandel en Van Lanschot Bankiers, en door extra bijdragen van: Jong Ondernemen, Belastingdienst, Wijzer in geldzaken, Citibank Belgium, ING, Kamer van Koophandel Nederland en Stichting DOEN.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.geldmuseum.nl