Nederlandse Orde van Advocaten

Het recht van de ondernemer: Advocaten met ondernemersgeest

Zijn er nog advocaten met weinig empathie voor hun cliënt? Hebben ondernemers wel behoefte aan een meevoelende advocaat? Gewapend met het belemmeringenonderzoek Toegang tot Advocaten hadden zowel ondernemers als advocaten voldoende munitie om daar eens een robbertje over te sparren tijdens de discussiebijeenkomst Het Recht van de Ondernemer in de Utrechtse Kamer van Koophandel.

Dat particulieren en ondernemers wel eens belemmeringen ervaren bij het inschakelen van een advocaat is inmiddels bekend. Maar hoe pas je concrete aanbevelingen en verbeteringen toe als je van je eigen cliënten niet weet hoe ze je dienstverlening ervaren? Het rapport Toegang tot Advocaten opgesteld door Prof. Mr. H. Winter van de Rijksuniversiteit Groningen biedt soelaas.

Communicatie debet
De verdeling tussen de 60 aanwezige ondernemers en advocaten was respectievelijk 25 en 75 procent. De Utrechtse deken Huan Tan gaf na het startsein input voor een boeiende discussie. "De voorbeelden uit de praktijk spreken voor zich dat er over het algemeen beter moet worden gecommuniceerd. Door onbegrip en overmatig juridisch taalgebruik ontstaan de meeste onbedoelde onenigheden." De troost is dat er eenvoudigweg iets aan gedaan kan worden door beter te investeren in de advocaat-cliënt relatie.

Nadat de onderzoeksresultaten door Winter waren neergezet werd er vol overgave gediscussieerd en gepleit voor verbeterde inzichten en ervaringen. Zo werd een opmerking als "heel even luister naar het emotionele aspect van de zaak, waarna ik zo snel mogelijk overga tot de juridische kant" afgestraft met "Dát is juist het probleem, de advocaat moet meer empathie tonen, bedrijfsbezoeken plegen en met een minder arrogante houding dienst verlenen". Beide overigens verdedigd door de Utrechtse advocaten.

Top 10 tips voor ondernemers en advocaten
De discussiebijeenkomst werd inhoudelijk aangekleed met een korte seminar van Advocaat Mr. R.P.M. de Laat, van VanRiet Advocaten. Een kijkje in de keuken van De Laat laat zien dat het vrij eenvoudig is om ondernemersproof dienst te verlenen. "Investeren in de cliëntrelatie moet in elke fase worden geïntegreerd. Van de profilering tot nazorg. Bereid je dus goed voor op de ontmoeting met potentiële cliënt. Een rondje googelen biedt een zee van informatie en zo kom je niet geheel onbeslagen ten ijs. Maar ook de persoonlijke aandacht na een zaak doet het erg goed. Bovendien moet je af van de schroom te vragen hoe je het doet. Dat levert veel leuke reacties op en bovendien is het ook nog heel leerzaam." Een ondernemer schuwde niet daar dieper op in te gaan met de vraag "Wat raadt u mij aan te doen met mijn zaak?" De Laat's antwoord was duidelijk. "Bellen! start met bellen van meerdere advocaten en kijk met wie het het beste klikt, ook inhoudelijk."

Afgesloten werd met een ongekunstelde top tien van tips and tricks voor ondernemers én advocaten. Als advocaten meer investeren in hun vindbaarheid door het kennis geven van hun expertise en ondernemers bereidt zouden zijn hun verwachtingen uit te spreken, dan is er al een hoop koude uit de lucht. Dat laat onverlet dat je als advocaat naast een bulk aan juridische expertise mogelijk ook in bezit zou moeten zijn van een gezonde dosis empatisch vermogen. "Kan ik daar ook een cursus in volgen?


---