Gemeente Amsterdam



Persbericht
Datum Kenmerk

3 februari 2011 012

Extern onderzoek: DIVV moet professioneler

De Dienst Infrastructuur, Verkeer en vervoer (DIVV) moet professioneler zijn in het aansturen, uitvoeren en aanbesteden van projecten. De afgelopen tien jaar is het aantal projecten sterk toegenomen, het takenpakket uitgebreid en zijn de eisen en regelgeving verscherpt. Kennisontwikkeling en professionalisering in de gemeente zijn bij die ontwikkelingen achtergebleven. Dit blijkt uit het externe onderzoek naar DIVV `Werk in uitvoering', waartoe wethouder Eric Wiebes (Verkeer) in juli 2010 opdracht gaf. Dit deed hij na een reeks van incidenten rond projecten van DIVV. De wethouder onderschrijft de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek en gaat zich de komende jaren inzetten om dit te verbeteren. Bij ruwweg 85 procent van de grote projecten is geen sprake van overschrijdingen in budget of tijd. Een deel van de DIVV-projecten leidt echter tot aanzienlijke overschrijding van het budget en van de tijd (tot 60 procent ten opzichte van het oorspronkelijk budget), met een gemiddeld overschrijding van 1,7 miljoen euro. Voornaamste oorzaken zijn meerwerk, extra bereikbaarheidsmaatregelen en omgevingsrisico's (zoals asbest of vervuilde grond). Bovendien loopt ook een deel van de projecten in de voorbereidingsfase vertraging op. `Alhoewel een relatief klein deel mis gaat, hebben juist die gevallen grote gevolgen voor tijd, geld en overlast. Daarom ben ik dit onderzoek begonnen en dat wil ik aanpakken. Dit onderzoek biedt daarvoor een goede basis', aldus wethouder Eric Wiebes. Het expertteam constateert tekortkomingen in het opdrachtgeverschap van grote infrastructurele projecten. De verantwoordelijkheden, taken en interne sturing bij projecten zijn niet altijd duidelijk. Eenduidige standaarden en systemen voor projectbeheersing, procesmanagement en goed risicomanagement ontbreken. De professionaliteit op het gebied van inkoop en aanbesteden schiet tekort, waardoor DIVV vaak traditionele contractvormen gebruikt en aan de goedkoopste partij gunt, waarbij onvoldoende gekeken wordt naar de kwaliteit en ervaring van de aannemer. Verbetermaatregelen De eerste prioriteit is om de belangrijkste projecten op orde te brengen. Daarnaast gaat de gemeente een aantal verbetermaatregelen nemen. Die maatregelen zijn: 1) Zorgen dat het duidelijk is wie de leiding heeft bij projecten waar veel verschillende partners aan meewerken. De verantwoordelijkheid moet duidelijk zijn, er moet effectief leiding worden gegeven en strak gestuurd worden op de resultaten van projecten. Verbeteren van de professionaliteit op het gebied van inkoop en aanbestedingen, zodat er niet alleen gestuurd wordt op geld maar ook op ervaring en kwaliteit. Invoeren van één projectmanagementsysteem met een duidelijke standaard voor projectbeheersing, die door middel van een `zero-tolerance' beleid wordt toegepast binnen de organisatie.

2)

3)

.

3 februari 2011 Kenmerk 012 Pagina 2 van 2

Gemeente Amsterdam Bestuursdienst

4)

Gericht investeren in de kwaliteiten van projectmanagers.

Bij het uitvoeren van projecten is DIVV sterk afhankelijk van andere partijen, vooral het Ingenieurs Bureau Amsterdam (IBA) is een belangrijke partner waar DIVV veel mee samengewerkt. DIVV moet de relatie tot andere diensten en stadsdelen verzakelijken. De professionalisering van DIVV zal zo'n 5 jaar duren en kost de komende twee jaar 1 tot 3 miljoen euro per jaar. `Geen leuke boodschap in tijden van zware bezuinigingen, maar zonder investeringen blijven de problemen bestaan. En dat kost uiteindelijk meer. Met de investeringen die je nu doet, worden toekomstige overschrijdingen voorkomen. Dat geld verdien je terug', aldus Wiebes. Oorzaken DIVV heeft de laatste jaren te maken gekregen met een complexere omgeving en wetgeving op het gebied van luchtkwaliteit, tunnelveiligheid en bodemsanering. Veel partijen denken en beslissen mee, zoals andere diensten, stadsdelen, de Stadsregio Amsterdam, de omgeving van een project en de gemeenteraad. Vaak is onduidelijk wie uiteindelijk besluit en betaalt. DIVV is de laatste 10 jaar sterk gegroeid. In die tien jaar is niet alleen het werkpakket gegroeid, maar zijn er ook onderwerpen en organisatieonderdelen aan de dienst toegevoegd, zoals parkeerautomaten, het taxidossier en recent het programma Luchtkwaliteit. Het expertteam besluit het rapport met het vertrouwen dat - als de aanbevelingen worden overgenomen - DIVV zijn opdrachtgeverschap bij grote projecten op het vereiste professionele niveau weet te brengen. De DIVV heeft zeer opbouwend aan het onderzoek meegewerkt, is zich er van bewust dat verbeteringen nodig zijn en is bereid daar de komende jaren aan te werken.

Pb-012