Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


TreinTramBus: analyse Infrabel onjuist
donderdag, 03 februari 2011 12:31

Schrapping treinen is niet de oplossing

Enkele kranten maakten vandaag bekend dat Infrabel op korte termijn een aantal piekuurtreinen naar Brussel wil schrappen. Reizigersvereniging TreinTramBus noemt dit paniekvoetbal. Het is uiteraard lovenswaardig dat Infrabel op korte termijn iets aan de belabberde stiptheid wil doen, maar de analyse van de infrastructuurbeheerder is grotendeels fout.

Er is bij Infrabel een lijst aangelegd van te schrappen P-treinen die in de Brusselse Noord-Zuidverbinding "in de weg zitten". Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Het aantal treinen in de Noord-Zuidverbinding is sinds 2004 constant gebleven. Daaraan kan het dus niet liggen dat de stiptheid dramatisch is gedaald." Verder zijn de stiptheidscijfers van de IC-verbinding Antwerpen - Gent - Kortrijk de slechtste van alle IC-verbindingen, terwijl deze verbinding niet via Brussel verloopt. Uit de stiptheidscijfers die Infrabel vorige week bekendmaakte, blijkt ook dat niet de infrastructuur, maar wel materieelproblemen de voornaamste oorzaak zijn van de vertragingen.

Ook kan het middel erger worden dan de kwaal: als er nog meer pendelaars in een en dezelfde trein moeten stappen en in Brussel moeten uitstappen, duren de stops van de trein langer, wat dan weer vertraging veroorzaakt.

TreinTramBus vraagt aan Infrabel zijn huiswerk over te doen en een plan op te stellen dat wel vanuit de reiziger is opgesteld. Er zijn andere oplossingen mogelijk die minder nadelen hebben voor de reiziger, bijvoorbeeld meer treinen via de ringspoorlijnen rond Brussel sturen.