Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
TreinTramBus: analyse Infrabel onjuist
donderdag, 03 februari 2011 12:31
Schrapping treinen is niet de oplossing
Enkele kranten maakten vandaag bekend dat Infrabel op korte termijn een
aantal piekuurtreinen naar Brussel wil schrappen. Reizigersvereniging
TreinTramBus noemt dit paniekvoetbal. Het is uiteraard lovenswaardig
dat Infrabel op korte termijn iets aan de belabberde stiptheid wil
doen, maar de analyse van de infrastructuurbeheerder is grotendeels
fout.
Er is bij Infrabel een lijst aangelegd van te schrappen P-treinen die
in de Brusselse Noord-Zuidverbinding "in de weg zitten". Jan
Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Het aantal treinen in de
Noord-Zuidverbinding is sinds 2004 constant gebleven. Daaraan kan het
dus niet liggen dat de stiptheid dramatisch is gedaald." Verder zijn de
stiptheidscijfers van de IC-verbinding Antwerpen - Gent - Kortrijk de
slechtste van alle IC-verbindingen, terwijl deze verbinding niet via
Brussel verloopt. Uit de stiptheidscijfers die Infrabel vorige week
bekendmaakte, blijkt ook dat niet de infrastructuur, maar wel
materieelproblemen de voornaamste oorzaak zijn van de vertragingen.
Ook kan het middel erger worden dan de kwaal: als er nog meer
pendelaars in een en dezelfde trein moeten stappen en in Brussel moeten
uitstappen, duren de stops van de trein langer, wat dan weer vertraging
veroorzaakt.
TreinTramBus vraagt aan Infrabel zijn huiswerk over te doen en een plan
op te stellen dat wel vanuit de reiziger is opgesteld. Er zijn andere
oplossingen mogelijk die minder nadelen hebben voor de reiziger,
bijvoorbeeld meer treinen via de ringspoorlijnen rond Brussel sturen.