Nedap realiseert in 2010 opbrengstgroei van 16% en winst van bijna 9 miljoen

Op de weg terug naar hogere opbrengsten en resultaat

Groenlo, 3 februari 2011

Na een stevige terugval in 2009 lieten opbrengsten en resultaat van N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek "Nedap" over 2010 een herstel zien. De opbrengsten stegen met 16% van EUR 115,2 miljoen naar EUR 133,6 miljoen en de winst steeg met EUR 7,7 miljoen naar EUR 8,8 miljoen na belastingen (2009 EUR 1,1 miljoen). De winst per aandeel is uitgekomen op EUR 1,30 tegenover EUR 0,16 over 2009. Als gevolg van de toegenomen activiteiten daalde de solvabiliteit van 44% naar 40%. Omdat Nedap streeft naar een solvabiliteit van ongeveer 45%, wordt van de winst 75% aan dividend uitgekeerd, tegenover 90% in voorgaande jaren. Het dividend per aandeel komt hierdoor uit op EUR 0,98 per aandeel (2009: EUR 0,14).

Ondanks het nog aarzelend economisch herstel ziet Nedap goede groeikansen in diverse sectoren. De structurele besparingen door het anders inrichten van de productieactiviteiten in 2009 zijn daarom in 2010 weer volledig geherinvesteerd in productvernieuwing en versterking van de commerciële organisatie. Gedurende het verslagjaar zijn voor beide doeleinden per saldo 51 nieuwe medewerkers aangenomen.

De beslissing om het hoge investeringsniveau te continueren, heeft tot duidelijke resultaten geleid. Zo realiseerden de marktgroepen Healthcare, Library Solutions, Retail en Security Management hogere opbrengsten dan ooit tevoren. De marktgroep Agri heeft ondanks de relatief lage investeringsbereidheid in de agrarische sector toch een groei van de opbrengsten weten te realiseren. De marktgroepen Power Supplies en Specials hebben - geheel volgens plan en in goed overleg met hun afnemers - hun toeleveringsactiviteiten verder verminderd. Enkele jaren geleden bedroegen deze toeleveringen aan onder meer de sectoren telecom en apparatenbouw nog ongeveer 20% van de totale opbrengsten van Nedap. Over 2010 waren deze al teruggebracht naar 11% en dit percentage zal de komende jaren verder dalen. Mede met haar nieuwe, eigen producten, onder de eigen Nedap-naam, heeft de marktgroep Power Supplies groei weten te realiseren. De overige marktgroepen consolideerden hun opbrengsten of zagen deze licht dalen.

Hogere uitgaven voor productontwikkeling, marktbewerking en voor het stroomlijnen van productie- en logistieke processen betekenden aan de andere kant dat de doelstelling om een bedrijfswinst van minimaal 10% van de opbrengsten te behalen in het verslagjaar niet werd gerealiseerd. Dit percentage is in 2010 uitgekomen op 8%. Met de belastingdienst werd een vaststellingsovereenkomst over toepassing van de innovatiebox getekend. De innovatiebox biedt ondernemingen de mogelijkheid van een gereduceerd belastingtarief voor opbrengsten uit innovaties. De belastingdruk over 2010 is mede hierdoor uitgekomen op 17%. De winst na belastingen, uitgedrukt in een percentage van de omzet, bedroeg 6,6% (2009:1,0%).

Gezien het innovatieve karakter van Nedap, de vaak projectmatige aard van de opdrachten en uitgaand van een autonome groei van de onderneming, wordt een solvabiliteit van ca. 45% wenselijk geacht. Hierbij wordt in het eigen vermogen de onverdeelde winst niet meegerekend. Ultimo 2010 bedroeg de solvabiliteit 39,5%. Bij de vaststelling van het dividend over 2010 is rekening gehouden met het terugbrengen van de solvabiliteit naar het gewenste niveau binnen enkele jaren.

Marktontwikkelingen

De veehouderij liet in 2010 een wisselend beeld zien. Na een moeizaam begin herstelde de melkprijs zich in de tweede helft van het jaar. Regionaal verschilden de vlees- en biggenprijzen gedurende het jaar sterk. In combinatie met terughoudendheid van banken bij het verlenen van krediet, resulteerde dit in een beperkte investeringsbereidheid in de sector in belangrijke afzetmarkten. Desondanks hebben de opbrengsten van de marktgroep Agri (automatisering, beheer- en informatiesystemen voor de melkvee- en varkenshouderij) vanaf het tweede halfjaar 2010 een herstel laten zien en is uiteindelijk een duidelijke groei ten opzichte van 2009 gerealiseerd.

De marktgroep AVI (Automatische Voertuig Identificatie) had duidelijk last van de wereldwijd teruggelopen bouwactiviteiten. Minder projecten hebben er toe geleid dat de opbrengsten in 2010 dan ook licht zijn gedaald. De marktgroep Education (toegangscontrole en automatisering van presentie en absentie van studenten) stabiliseerde haar opbrengsten in 2010. In de Nederlandse onderwijssector werden door bezuinigingsmaatregelen nauwelijks nieuwe projecten vergeven. In Engeland werd dankzij intensieve marktbewerking wel een aantal omvangrijke opdrachten verworven.

Ook over 2010 is de omzet van de marktgroep Election Systems (Verkiezingssystemen) zeer beperkt gebleven. De groep volgt de nationale en internationale ontwikkelingen op het gebied van stemmachines en de relevante wetgeving op de voet.

De marktgroep Healthcare (automatisering van administratieve werkzaamheden van zorgprofessionals) heeft wederom een uitstekende prestatie neergezet met een overtuigende opbrengstengroei in 2010. De keuze om voortdurend te blijven investeren in de functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid en betrouwbaarheid van haar software heeft er toe geleid dat ook dit jaar een groot aantal zorginstellingen is overgestapt naar Nedap-producten. Inmiddels maakten eind 2010 ruim 40.000 zorgprofessionals dagelijks gebruik van Nedap systemen.

Met PEP^® is de marktgroep ook actief in de uitzendbranche. Met een krachtige combinatie van hard- en software worden uitzendbureaus van administratieve rompslomp verlost, met als gevolg een sterke verlaging van de administratieve kosten. PEP werd aan het einde van het verslagjaar al bij ruim 2000 bedrijven ingezet en het aantal verwerkte digitale werkurenopgaven is dan ook hard gegroeid. In het verslagjaar zijn hiermee ook de eerste stappen in België, Duitsland en Frankrijk gezet.

In 2010 heeft de marktgroep Library Solutions (RFID zelfbedieningssystemen voor bibliotheken) ondanks hevige prijserosie, een opbrengstengroei weten te realiseren. Met Nedap Librix beschikt de marktgroep als enige partij in de bibliothekenmarkt over een volledig pakket aan producten dat speciaal is ontwikkeld voor bibliotheken.

Ondanks de sterk teruggelopen bouwactiviteiten in Nederland zijn de opbrengsten van de marktgroep Locker Management Systems (sloten en beheersystemen voor lockers, kluisjes voor kleding, bagage, medicijnen etc.) over 2010 op hetzelfde niveau uitgekomen als het voorafgaande jaar. Het uitblijven van lockerprojecten bij traditionele klanten als scholen en recreatieve instellingen kon worden opgevangen met omvangrijke kantoorprojecten.

De marktgroep Retail (beveiliging-, beheer- en informatiesystemen voor de detailhandel) heeft in 2010 uitstekend gepresteerd. De voordelen van haar productlijnen dringen met behulp van nieuwe marketingmaterialen, toegesneden op specifieke klantengroepen, steeds beter door in de markt en met innovatieve producten zoals Tweet Mirror (intelligente passpiegel) en Cube^® (managementsysteem voor winkelprocessen) spreekt zij eveneens nieuwe klanten aan. Dit heeft geresulteerd in een groeiend marktaandeel en een opbrengstrecord in 2010.

Ook de marktgroep Security Management (systemen voor toegangscontrole, betaling, brand- en inbraakmelding, observatie en biometrie) heeft het in 2010 uitstekend gedaan. Met een fraaie opbrengstengroei werd ook hier marktaandeel gewonnen en een nieuw record aan opbrengsten gerealiseerd. De voortdurende investeringen in innovatie en marketing hebben geresulteerd in een verdere verbetering van de leidende positie van de marktgroep als ontwikkelaar en fabrikant van security systemen in Europa.

Met steeds meer eigen producten die onder het Nedap-merk worden verkocht, heeft de marktgroep Power Supplies (elektronische besturingen gebaseerd op vermogenselektronica voor o.a. licht, kantoorautomatisering, medische scanapparatuur, autonome energiesystemen) over het verslagjaar een gezonde opbrengstengroei gerealiseerd. De investeringen in productontwikkeling en in de commerciële organisatie hebben geresulteerd in uitstekende uitgangsposities in de verschillende delen van de markten voor verlichting en voor zogeheten `smart grids' (nieuwe generatie slimme elektriciteitsnetwerken).

Binnen de groep Specials (traditionele toeleveranciersactiviteiten met klantspecifieke producten) werd het de afgelopen jaren steeds moeilijker om kennis en kunde te vertalen in acceptabele marges. Dit was de aanleiding om in 2009 te besluiten om niet langer in deze activiteiten te investeren en alle tijd en aandacht te richten op het ontwikkelen en verkopen van eigen producten onder het Nedap-merk. Gedurende het verslagjaar is hard gewerkt aan het maken van passende afspraken voor het beëindigen van de toeleveringsactiviteiten. Door een aantal laatste bestellingen is de omzet gedurende het verslagjaar nog wel eenmalig gegroeid t.o.v. 2009.

Financieel

De opbrengsten stegen in 2010 met 16% naar EUR 133,6 miljoen (2009: EUR 115,2 miljoen). Na aftrek van materiaalkosten en bijtelling van de voorraadmutatie resulteert de toegevoegde waarde die over het verslagjaar uitkwam op EUR 90,3 miljoen (67,6% van de opbrengsten). Over 2009 bedroeg de toegevoegde waarde EUR 78,8 miljoen (68,4% van de opbrengsten). De samenstelling van de opbrengsten en, vanwege de schaarste op de wereldmarkt, duurdere componenten zorgden voor de iets lagere procentuele marge.

De post `Uitbesteding en overige externe kosten' steeg in het verslagjaar met EUR 5,8 miljoen naar EUR 34,5 miljoen (2009: EUR 28,7 miljoen). Deze stijging werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de hogere productie, maar daarnaast ook door hogere uitgaven voor productontwikkeling, marktbewerking en het stroomlijnen van productie- en logistieke processen.

Salarisaanpassingen o.a. door de CAO en hogere variabele beloningen zorgden met name voor de EUR 1,7 miljoen toename van de salariskosten en sociale lasten. De normale afschrijvingen waren over het verslagjaar EUR 0,5 miljoen hoger en de "Overige waardeveranderingen immateriële vaste activa" EUR 0,2 miljoen lager dan over 2009. Er zijn geen reorganisatiekosten ten laste van het jaar 2010 gebracht, tegenover EUR 4,7 miljoen in 2009.

In totaal is er EUR 0,3 miljoen meer geactiveerd aan zelfvervaardigde vaste activa dan in 2009.

Het bovenstaande leidde tot een bedrijfswinst over 2010 van EUR 10,6 miljoen: 8,0% van de opbrengsten. De bedrijfswinst over 2009 voor aftrek van de reorganisatiekosten bedroeg EUR 6,7 miljoen (5,8% van de opbrengsten). Deze procentuele verbetering is bijna geheel toe te schrijven aan de toename van de opbrengsten.

De nettofinancieringslasten daalden, ondanks toename van de kredietbehoefte met bijna EUR 0,3 miljoen, dankzij lagere rentetarieven en lagere kosten voor rentebeschermers. Een sterke stijging van de opbrengsten zorgde bij de geassocieerde deelneming Nedap France S.A.S. in het verslagjaar voor een ruim EUR 0,2 miljoen hoger resultaat na belastingen dan een jaar eerder.

De belastingdruk van de Nedap Groep (zonder de geassocieerde deelneming) is, mede door het gebruikmaken van de innovatiebox, uitgekomen op 17%. (2009 :18%). Het effectieve vennootschapsbelastingtarief bedroeg 25,5%.

De hiervoor genoemde resultaten leidden tot een winst over het verslagjaar van EUR 8,8 miljoen. Dit is 6,6% van de opbrengsten. In 2009 bedroeg de winst EUR 1,1 miljoen en excl. reorganisatiekosten EUR 4,6 miljoen. Dit laatste bedrag is 4% van de opbrengsten.

De totale investeringen in materiële vaste activa hebben EUR 6,0 miljoen gevergd. De totale afschrijvingen bedroegen EUR 6,5 miljoen. In immateriële vaste activa (geactiveerde ontwikkelingskosten) is EUR 2,9 miljoen geïnvesteerd, EUR 1,5 miljoen meer dan is afgeschreven.

De financiële vaste activa daalden met EUR 0,7 miljoen, hoofdzakelijk als gevolg van de toegenomen verplichtingen van onze pensioenregeling. Door de toename van activiteiten stegen de vlottende activa met EUR 10,4 miljoen. Hiervan komt EUR 2,9 miljoen voor rekening van de voorraden, EUR 6,1 miljoen van de "Handels- en overige vorderingen" en EUR 1,4 miljoen van de liquide middelen en te vorderen winstbelasting. Bij de toename van de voorraden speelden ook nog mee het gewijzigde beleid om meer eindproducten op voorraad te leggen en - als tijdelijke factor - de componentenschaarste op de wereldmarkt.

Voornamelijk door de toename van activiteiten daalde de solvabiliteit (eigen vermogen exclusief onverdeelde winst, gedeeld door het totale vermogen) van 44,2% eind 2009 naar 39,5% eind 2010. De langlopende verplichtingen bleven nagenoeg gelijk. De kortlopende verplichtingen stegen als gevolg van de hogere voorraden en vorderingen met EUR 3,3 miljoen.

Gemiddeld waren er over 2010 632 medewerkers in dienst tegenover 652 over 2009. Ultimo 2009 zijn er wegens de reorganisatie van productieactiviteiten 56 medewerkers afgevloeid. Het aantal medewerkers bedroeg aan het einde van 2009 hierdoor 601. Gedurende het jaar 2010 zijn per saldo 51 nieuwe medewerkers aangenomen. Ultimo 2010 waren 652 medewerkers in vaste dienst.

Vooruitzichten

Kennis van het (bedrijfs)proces bij de klant en toepassing van nieuwe technologieën vormen de basis voor nieuwe, oorspronkelijke en duurzame toepassingen met onderscheidend vermogen voor de klant. Dit kwalitatieve aspect van de opbrengsten, dat tot uitdrukking komt in een goede toegevoegde waarde in procenten van de opbrengsten, staat centraal. Dit heeft de hoogste prioriteit en zorgt voor het stevige fundament waarop Nedap verder bouwt aan autonome groei van opbrengsten en resultaat.

Op korte termijn kunnen opbrengsten en resultaat worden beïnvloed door terughoudendheid in de markt vanwege economische ontwikkelingen. Het jaar 2009 was daar een extreem voorbeeld van. In 2010 zagen wij een duidelijk herstel. Wij zijn de afgelopen jaren blijven investeren in nieuwe producten, systemen, diensten en marktbewerking. Het herstel in 2010 was mede hiervan een gevolg. Ook in 2011 zullen de uitgaven voor marktbewerking en onderzoek en ontwikkeling op hetzelfde niveau blijven als in de voorgaande jaren.

Op basis van onze huidige marktpositie in de verschillende markten verwachten wij ook voor 2011 - onvoorziene omstandigheden voorbehouden - een verdere groei van opbrengsten en resultaat.

Het jaarverslag over 2010 zal digitaal half maart verschijnen en de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden gehouden op dinsdag 26 april a.s. in Het Zendgebouw Radio Kootwijk, Radioweg 1, 7348 BG Hoog Soeren.

Download cijfers 2010 (pdf)

Voor nadere informatie:

G.J.M. Ezendam Financieel directeur Tel.: 0544-471102 www.nedap.com

PROFIEL NEDAP

Nedap kenmerkt zich door een op ontwikkeling en ondernemerschap gerichte open, innovatieve en creatieve cultuur.

Het langetermijnbeleid van Nedap is gericht op het creëren van duurzame meerwaarde voor klanten, medewerkers en aandeelhouders. Dat wil zij bereiken door autonome groei van opbrengsten en winst, waarbij diversificatie en vernieuwing, op basis van de expertise die de onderneming heeft, een centrale rol spelen.

Nedap richt zich op het ontwikkelen en leveren van onderscheidende en duurzame

* oplossingen voor automatisering en beheer van bedrijfsprocessen, waarbij herkenning van personen, dieren en goederen veelal een belangrijke rol speelt en * producten waarbij besturings- en vermogenselektronica een belangrijke rol spelen.

Om te kunnen blijven ondernemen op een wijze die Nedap sterk maakt en gebaseerd op autonome groei, gaat zij uit van een bedrijfswinst van minimaal 10% van de opbrengsten, een rentabiliteit van het eigen vermogen van 15%-20% en een solvabiliteit van ca. 45%. Nedap werd opgericht in 1929 en is sinds 1947 genoteerd aan NYSE Euronext.

Nieuws

N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek

Persbericht tussentijdse verslaggeving
Galeria Kaufhof kiest voor Nedap
Halfjaarbericht 2010
Nedap jaarverslag 2009