LIOF


Regio Venlo wil doorgroeien naar Europees spoorgoederenknooppunt

`Venlo wordt ook wel gezien als Rotterdam-Oost'

De regio Venlo wil zich de komende jaren doorontwikkelen tot Europees spoorgoederenknooppunt. Dat doet zij via het samenwerkingsplatform RailportVenlo*, waarin overheden en bedrijfsleven samenwerken. Om steun vanuit Den Haag te vragen hebben de Provincie Limburg, de gemeente Venlo en de NV Regio Venlo namens het platform op 3 februari een bidbook aangeboden aan de minister van Infrastructuur en Milieu.

Via het Bidbook `Regio Venlo, kloppend hart voor West-Europa' vraagt het samenwerkingsplatform ondersteuning vanuit Den Haag. Deze ondersteuning bestaat naast financiële bijdragen ondermeer uit lobby richting Duitse overheden en het wegnemen van barrières door wijziging van regelgeving.

Kansen benutten
75% van de Nederlandse export wordt vervoerd naar Europa. Zo'n 20% van de containers in Europa van en naar Rotterdam gaan per spoor via Venlo, waarvan nu al 70% in Venlo wordt geopend om waarde toe te voegen, zoals bijvoorbeeld assemblage en verpakken. De verwachting is dat het containervervoer via Venlo in twintig jaar tijd verviervoudigt. Dit betekent grote kansen voor deze schone vervoersmodaliteit en 5.000 tot 10.000 extra banen op termijn in de logistieke sector. Om dit als regio waar te kunnen maken moet er nu al actie worden ondernomen.

"De Provincie Limburg zet sterk in op multimodale bereikbaarheid als belangrijke vestigingsfactor voor het bedrijfsleven en daarmee op toename van de werkgelegenheid, licht Bert Kersten (gedeputeerde Provincie Limburg) toe. "De visie van spoorplatform Railport Venlo past prima in deze ambities. Hiermee is de Provincie Limburg, en de regio Venlo in het bijzonder, voorbereid op de sterke groei van het containervervoer in het achterland. Dit zorgt voor veel werkgelegenheid in de regio." Jacques Teelen (voorzitter NV Regio Venlo) vult aan: "Het is noodzakelijk nadrukkelijk op zoek te gaan naar de kansen van de regio Venlo als spoorgoederenknooppunt tussen Rotterdam, Antwerpen en Duisburg. Met investeringen en no-regret maatregelen in de regio kunnen de transportkosten worden gereduceerd en de punctualiteit worden verhoogd" Dat de logistieke positie van Venlo wordt erkend onderschrijft ook Emile Hoogsteden van het Havenbedrijf Rotterdam. "De regio Venlo is voor de haven van Rotterdam van het grootste belang als Extended Gate. Je zou kunnen zeggen dat wij Venlo zien als Rotterdam-Oost."

Venlo logistieke hotspot
De Venlose Wethouder Verheijen (economische zaken en logistiek) ziet de doorontwikkeling van het spoor als een logisch vervolg op eerdere ontwikkelingen in Venlo: "De regio Venlo is de logistieke hotspot van 2010. In het kader van Greenport Venlo moeten we de regio nog beter ontsluiten. Na de aanleg van de A73-zuid en A74 en de opening van de bargeterminal aan de Maas, gaan we ons de komende jaren richten op het spoor. De visie van RailportVenlo geeft hieraan verder gestalte."

EINDE PERSBERICHT


* In het spoorplatform RailportVenlo werken Kamer van Koophandel Limburg, gemeente Venlo, provincie Limburg, European Logistics Center Limburg, Rijkswaterstaat Limburg, verladersbelangenbehartiger EVO en initiatiefnemer de publieke organisatie NV Regio Venlo samen aan optimalisering en uitbreiding van het goederenspoorvervoer in de logistieke regio Viaport Venlo.

Venlo, 3 februari 2011

Meer informatie:

NV Regio Venlo
Joris Tenhagen
Programma Manager Logistiek NV Regio Venlo
Mobiel: +31-6-11368778
tenhagen@nvregiovenlo.nl