Ingezonden persbericht


Modern.nl beste website voor luxe espressoapparaat

Voorkeur sterk verdeeld in online onderzoek van WUA!

Modern.nl wordt als beste beoordeeld door respondenten die zich online vrij oriënteren op een luxe espressoapparaat. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in januari uitvoerde. De website eindigt in de ranglijst net boven Kieskeurig.nl en Koffiediscounter.nl. De voorkeur van de respondenten blijkt sterk verdeeld over de verschillende aanbieders. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 205 beoordelingen over 73 verschillende websites. Het onderzoek werd uitgevoerd voor het faillissement van Impact Retail, het moederbedrijf van Modern.nl.

De onderzoeksresultaten
Geen van de beoordeelde websites blinkt uit in online vindbaarheid. Modern.nl doet het nog relatief goed, met 32,5% van de respondenten die de website bezoekt. De winnaar scoort vervolgens vooral goed op de thema's Eerste Indruk en Vertrouwen. Uiteindelijk wijst 10% van de respondenten Modern.nl aan als favoriete aanbieder.

Vergelijkingssite Kieskeurig.nl eindigt op de tweede plaats in de ranglijst. 35% van de respondenten gebruikt de website om aanbieders mee te vergelijken. Ook Kieskeurig.nl heeft de thema's Eerste Indruk en Vertrouwen als sterkste punten, maar scoort er lager op dan Modern.nl. 12,5% van de respondenten kiest via Kieskeurig.nl een directe aanbieder.

De derde plaats in het onderzoek is voor Koffiediscounter.nl. De website staat bovenaan wat vindbaarheid betreft: 42,5% van de respondenten komt erop terecht. Vooral op Informatiewaarde en Kwaliteit wordt goed gepresteerd. 7,5% van de respondenten kiest op basis van de vrije oriëntatie voor Koffiediscounter.nl.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 30 en 64 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een volledig automatisch espressoapparaat. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat regulier usability onderzoek overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website optimaliseren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de online strategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: januari 2011
Case: 'U wilt graag een volledig automatisch espressoapparaat aanschaffen. Ga u oriënteren op een espressoapparaat voor uzelf.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 30 en 64 jaar oud Verdeling geslacht: 70% man, 30% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: HBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: juli 2011

Noot voor de redactie (