Groei in omzet en klanten Vodafone zet onverminderd door

03/02/2011 08:18

Vodafone Libertel NV

Vandaag publiceert Vodafone Nederland zijn derdekwartaalcijfers van het boekjaar 2010-2011. Vodafone behaalde een operationele omzet van EUR 472,7 miljoen, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het totaal aantal klanten bedraagt 4.936.000. Dit is een stijging van 2,8 procent vergeleken met het derde kwartaal van vorig boekjaar.

De belangrijkste ontwikkelingen in het afgelopen kwartaal op een rij.

Innovatieve mobiele leefritmes


- Smartphone breekt definitief door en verandert communicatiegedrag

Op 5 november startte Vodafone Nederland met de verkoop van Samsung's nieuwste internet device op de tabletmarkt: de Samsung Galaxy Tab. Het is de eerste tablet die Vodafone in het portfolio opneemt. Eerder lanceerde Vodafone wel speciale abonnementen voor iPad.

Op 29 november startte de verkoop van de iPhone 4 bij Vodafone en dat resulteerde de eerste twee dagen in een verkooprecord. De Vodafone Winkel aan de Lijnbaan in Rotterdam verkocht de meeste toestellen. Elke zes minuten ging hier een iPhone over de toonbank.

De sterke opkomst van smartphones en sociale media was goed zichtbaar tijdens de jaarwisseling. Gedurende Oudejaarsdag werden sociale media 15 procent meer gebruikt dan op een standaard vrijdag. Na 24.00 uur nam dit verder toe. Rond 02.00 uur was een stijging van 120 procent te zien op Hyves en van 50 procent op Facebook en LinkedIn. Twitter piekte om 01.30 uur met een activiteit die ruim 55 procent hoger lag.

Kansen voor ondernemers


- Vodafone verlaagt roamingtarieven voor consumenten en zakelijke reizigers

Op 1 december verlaagde Vodafone drastisch de kosten voor mobiel internet in Europa. Tegen betaling van een klein extra bedrag kunnen klanten hun binnenlandse datategoed ook in 16 Europese landen gebruiken. Zo kunnen consumenten en zakelijke reizigers hun smartphone op reis gebruiken net zoals thuis, zonder zorgen over hoge kosten. Bovendien geeft Vodafone online inzicht en controle over het dataverbruik en een waarschuwing per sms als 90 procent van de limiet is bereikt. Het mobiele-dataverbruik van Nederlandse Vodafone-klanten is het afgelopen jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2009. Het internationale mobiele-dataverbruik is verdubbeld en daarmee dus minder hard gestegen dan het nationale verbruik.

Duurzaamheid


- Vodafone hoogste nieuwe binnenkomer Transparantiebenchmark MVO

Onlangs maakte het ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie de resultaten van de Transparantiebenchmark MVO 2010 bekend. Vodafone staat als hoogste nieuwe binnenkomer op plaats 12. De Transparantiebenchmark biedt inzicht in de wijze waarop Nederlandse bedrijven verslag doen van hun MVO-activiteiten.

In november maakte Vodafone bekend vanaf 1 januari 2011 klanten niet meer te registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR), omdat dit disproportionele gevolgen kan hebben. Zo komt het voor dat een betalingsachterstand van slechts een paar euro tijdens de studententijd ertoe leidt dat iemand later geen hypotheek meer kan krijgen.

Ook in november maakte Vodafone bekend strenger op te treden tegen misleidende Sms-diensten. Door een harde aanpak van kwaadwillende aanbieders te combineren met een coulante opstelling richting benadeelde klanten, hoopt Vodafone de markt op te schonen en een verantwoorde en duurzame Premium Sms-markt te creëren.

In december 2010 is de Apps4Sustainability Challenge van start gegaan, een initiatief van de Vodafone Netherlands Foundation en Enviu. Dit is een competitie voor de beste duurzame mobiele applicatie. Tot en met eind maart kunnen deelnemers ideeën indienen, de winnaar wordt in mei 2011 bekend gemaakt.

Strategie

De strategie van Vodafone in Nederland richt zich op het mogelijk maken van innovatieve mobiele leefritmes van zijn klanten, door hen in staat te stellen hun werk en leven te organiseren op een manier die het beste bij hun individuele leefritme past. Voor ondernemers spant Vodafone zich in om producten en diensten aan te bieden die hen in staat stellen kansen te grijpen en succesvol te zijn. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van Vodafone's strategie.





http://www.vodafone.com/content/index/investors.html