Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Onderzoek kansen en bedreigingen centrum Stadskanaal


03/02/2011

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en MKB-Noord brengen de kansen en bedreigingen van het centrum van Stadskanaal in kaart. Dit gebeurt op verzoek van het bestuur van de Algemene Handelsvereniging Stadskanaal (de AHS), die de analyse wil gebruiken om de detailhandelstructuur van het centrum te verbeteren.

De analyse die het HBD uitvoert, vormt straks samen met een enquête onder de winkeliers de basis voor een toekomstvisie op het centrum van Stadskanaal. Beide trajecten zijn nu in werking gezet. De AHS, waar ondernemersvereniging Centrum Winkeliers Stadskanaal (CWS) onderdeel van uitmaakt, wil met de toekomstvisie het centrum verder versterken en een antwoord geven op de uitdagingen van de komende jaren.

Omvang en afbakening
De enquête en de analyse moeten antwoord moeten geven op vragen over de omvang en afbakening van het centrumgebied, de functies die nodig zijn om het centrum te versterken, de bereikbaarheid en het parkeren, de ambiance en de belevingswaarde van het centrum. Ook wil de AHS van de ondernemers weten of zij vinden dat het winkelachtje goed functioneert of moet worden aangepast. Het winkelachtje loopt langs een groot deel van de winkels in het centrum en bestaat uit twee lussen met de Europalaan als centraal punt.

Toekomstverwachtingen ondernemers
Verder wordt de ondernemers in het centrum gevraagd inzicht te geven in de herkomst van hun omzet, hun omzetontwikkeling en hun eigen toekomstverwachtingen. De ondernemers krijgen tien dagen om de enquête in te vullen, waarna het HBD met de verwerking aan de gang gaat. Voor vragen over de enquête kunnen ondernemers bij hun eigen bestuur terecht of bij HBD-adviseur Mike Snijder, telefoonnummer (050) 409 34 53, e-mail m.snijder@hbd.nl. De ondernemers worden zo spoedig mogelijk van de resultaten van de enquête en de analyse op de hoogte gesteld.