Gemeente Utrecht

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
13 Vragen van de heer P.E.J. Werensteijn
(ingekomen 3 februari 2011)

Het dagblad Sp!ts heeft onderzoek gedaan naar de afhandeling van meldingen die betrekking hebben op de openbare ruimte van de vier grote steden. Het verbaasde de fractie van Trots op Nederland dat er maar 62% van de klachten binnen de gemeente Utrecht binnen twee weken opgelost worden, terwijl in diverse commissies al verscheidene keren is beloofd dat de verwerking en terugkoppeling verbeterd zou worden.

Het onderzoek geeft eigenlijk aan dat vier op de tien mensen niet tijdig met hun klacht of melding geholpen worden. Dat kan natuurlijk een enkele keer voorkomen, maar moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Daarnaast schetst het onderzoek en de reactie van de gemeente hierop dat een terugkoppeling aan inwoners nagenoeg niet plaats vindt.

"We werken aan een mogelijkheid om online meldingen te doen. Zo willen we de noodzakelijke verbeteringen bereiken. Tot nu toe hanteerde de gemeente de werkwijze dat zichtbare oplossingen niet actief worden teruggekoppeld aan burgers" aldus een woordvoerder van de gemeente Utrecht in de Sp!ts. Overigens geeft de gemeente in datzelfde interview te kennen dat het probleem wel opgelost wordt, zodra het online systeem ingevoerd is.

Gezien deze informatie wil Trots op Nederland het volgende van u weten:


1. Is er één uniforme werkwijze voor de afhandeling en de terugkoppeling van de te behandelende klachten en meldingen binnen alle gemeentelijke diensten?
1. Indien het antwoord 'nee' is, denkt u niet dat het de service en uniformiteit binnen de gemeente ten goede zal komen als meldingen met betrekking op openbare ruimte, veiligheid, woonoverlast, etc. op dezelfde manier qua terugkoppeling en informatie afgehandeld worden?
2. Hoe kan het dat vier op de tien meldingen niet binnen twee weken afgehandeld zijn en welke termijnen hanteren de verschillende diensten hierbij?
3. Als klachten niet op korte termijn of niet door de gemeente opgelost kunnen worden, koppelt u dit dan te allen tijde aan de melder terug? Zo ja, hoe dan?
4. Bent u bereid om, tot het nieuwe online systeem is ingevoerd, binnen een termijn van twee weken mensen terugkoppeling te geven van de stand van zaken van hun melding of klacht, ongeacht of dat dit resultaat nu wel of niet zichtbaar is?
5. Welke maatregelen gaat u nog meer treffen om te zorgen dat meldingen en klachten van burgers zorgvuldig op- en aangepakt gaan worden?
6. Welke maatregelen heeft u getroffen sinds dat toegezegd is in de commissie mens en samenleving (klachten veiligheid onder andere Amsterdamsestraatweg) en de commissie stad en ruimte (overlast splitsing/omzetting woningen en andere woonoverlast) om de afhandeling en behandeling van klachten en meldingen te verbeteren?

---- --